메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박성택, 김용근 (서울시립대학교, 서울시립대학교 대학원)

발행연도
2017
저작권
서울시립대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수6

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
우리나라 농촌지역 인구는 노령화와 과소화가 계속되고 있다. 농촌지 역에는 기술영농에 대처할 수 있는 젊은 인재 유입이 절실하다. 다행스 럽게도 최근 귀농·귀촌 인구가 증가하고 있다. 특히 젊은 층과 가족 단 위의 농촌 이주가 늘어나는 추세여서 다소 희망적인 조짐이 보인다. 그러나 이주과정에서 이주민과 원주민 간 갈등이 있으며, 끝내 정착 하지 못하고 역 귀농·귀촌하는 사례가 발생하고 있다.
10대에 고향을 떠났다가 50년 세월이 흐른 뒤, 60대에 귀향한 분이 고충을 털어 놓았다. “객지에서 당한 설움보다, 고향에서 당한 설움이 훨씬 더 아픕디다.” 정년퇴직 후 귀향할 예정인 연구자는 고향에 갈 때 마다 사례자를 면담하였다. 귀향한 지 10년이 되가는 데도, 아직도 고향 동네 사람들로부터 외면당하고 있었다. 오랜 객지생활 끝에 노인이 되 어 귀향 한 사례자와 고향사람들 사이에는 어떤 일이 있었을까? 그 갈등의 원인과 해법을 고민하게 되었다.
2016 공무원총조사 자료에 의하면, 2015년에 정년 또는 명예퇴직 한 우리나라 공무원은 29,647명이었다. 서울시의 경우 매년 1,300여 명이 같은 이유로 퇴직하고 있다. 최근, 퇴직을 앞둔 공무원들 사이에 귀농·귀촌에 대한 관심이 높아지고 있다. 100세 시대에 60세에 정년 퇴 직하는 공무원들은 농촌지역에 꼭 필요한 인적자원이다. 그러나 귀농· 귀촌 연구에서 공무원이 대상이 된 사례가 아직까지는 없다. 이런 여러 요인이 이 연구를 수행하게 된 배경이자 동기가 되었다.
이 연구는 퇴직을 앞두고 있는 서울시 공무원들을 대상으로 귀 농· 귀촌에 대한 인식, 퇴직 후 농촌지역 이주희망자 규모, 실행의지, 희망 하는 준비 교육 프로그램 등에 대한 조사에 초점을 맞추었다. 먼저, 귀 농·귀촌에 대한 선행연구 분석·고찰을 통해 귀농·귀촌 개념을 정리하고, 최근 귀농·귀촌 실태와 추이를 파악하였다. 이주민과 원주민 간 갈등관 리를 고찰하였다. 2015년에 정비된 귀농·귀촌 관련 법령을 검토하고 변 경된 내용 및 정부의 지원정책과 교육 프로그램을 조사하였다. 서울시 공무원 관련 선행연구를 분석·고찰하고, 서울시 퇴직 공무원 귀농·귀촌 사례자의 현장경험을 들었다. 또한 서울시의 퇴직 예비 공무원에 대한 귀농·귀촌 교육 프로그램을 살펴보았다.
연구범위는 지역과 표본의 대표성을 감안하여 서울시 본청(사업소 포함)과 25개 자치구 중 관악, 노원, 송파, 종로, 중랑구 등 5개구를 설정하였다. 이 기관의 공무원 중, 10년 이내에 퇴직하는 1970년 이전 출생자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문구성은 정년퇴직 후 생 활계획, 농어촌 생활에 대한 인식, 귀농·귀촌 결정 시 고려요인, 서울시 퇴직자를 위한 귀농·귀촌 교육 및 인구통계학적 항목 등 6개 부문 47개 문항으로 이루어졌다.
설문조사는 구글 온라인 설문조사 시스템을 이용하였다. 구글 설문 시스템에 생성된 설문조사 주소(URL)를 서울시 공무원 내부전산망인 ‘새올 자유게시판’에 2017.5.11~5.19(10일)까지 게시하였다. 응답률을 높이기 위하여 비확률표집/편의표집/눈덩이표집 방법을 혼용하였으며, e-메일, SNS(카카오톡, 문자메시지)를 활용하였다. 자유게시판에 게시 된 설문은 1,306명이 열람하였으며, 340명이 응답하였다. 설문조사 결과는 다음과 같다.
서울시 공무원들은 57%가 정년퇴직 후 연금으로 생활비가 충분하지 못하며, 과반수이상이 재취업을 생각하고 있다. 하위직일수록 연금이 작았으며, 재취업 희망자는 많았다. 귀농·귀촌에 대한 인지도는 높은 편이며, 대부분 언론보도를 통해 인지하고 있었다. 서울시 퇴직 예정 공무원들의 59.1%가 귀농·귀촌 의향이 있으며, 과반수가 경기도 지역으로의 귀촌을 원했다. 연고지를 기준으로 본 이주 예정지역은 자신이나 부모의 연고지가 아닌 제3지역을 선호하고 있었다.
귀농·귀촌 결정 시 고려요인으로 남녀 모두 이웃주민과의 관계를 우선적으로 생각하였다. 여성은 생활주변의 편의시설을, 남성은 영농기술과 지자체의 지원정책을 중요하게 생각하고 있었다. 귀농·귀촌을 실행하기 전 이주 예정지역 주민과의 교류의향이 있다가 74.5%로 매우 높았다. 이주 후 지역주민에게 재능 기부나 봉사로는 행정조언이 가장 많았다. 그러나 노인층이 많은 농촌지역 주민들은 교통이용 편의제공, 이·미용 봉사, 요리, 전기 수리, 휴대폰 사용법 등 실생활에 필요한 부분에서 도움받기를 원하고 있다. 이에 대한 인식전환과 적절한 교육이 필요하였다.
서울시 퇴직 예정 공무원들은 전 공무원들을 대상으로 개설된 인재개발원의 E-러닝 학습프로그램의 ‘귀촌’ 교육을 잘 알지 못하거나 거의 이용하지 않았다. 응답자 중, 수강자는 7.8%에 불과했으며, 수강 만족도도 3.34로 높지 않았다. 그러므로 퇴직을 앞둔 공무원들을 중심으로 홍보를 강화하고, 교육내용을 현장 상황에 맞게 업그레이드시킬 필요가 있다.
서울시 인재개발원에서 시청 및 자치구의 퇴직 잔여 5년 이내 공무원들에게 실시하는 5일 집합교육 시 76.9%가 귀농·귀촌 교육이 필요하다고 응답하였다. 따라서 교육 수용인원과 기회를 확대하여야 한다. 퇴직 잔여 6개월 이내 공무원들의 공로연수기간에 실시하는 2주간 집합교육에는 71.1%가 귀농·귀촌 교육이 필요하다고 응답하였다. 그러므로 수강대상을 시청 공무원으로 한정하지 말고, 자치구 공무원들까지 확대시킬 필요가 있다. 또한 귀농·귀촌에 대한 이론교육을 실시한 다음 현장학습으로 이어져야 교육의 시너지효과를 높일 수 있다.
서울시 퇴직 예정 공무원들의 귀농·귀촌 교육 프로그램 개설분야 선호도는 1.농촌관련 일자리, 2.농촌의 이해, 3.갈등관리, 4.산야초 채취법, 5.정원가구기, 6.빈집 수리, 7.농촌관광, 8.농사짓는 법 순이었다.
오늘날 농어촌은 비단, 식량자원 측면만이 아니라 생태환경, 국토의 균형발전, 6차 산업기지 등 국가가 핵심적으로 추구해야 할 가치가 있다. 이런 다원적 가치를 살리고, 지속 발전 가능한 농어촌지역이 되기 위해서는 도시인의 농어촌 유입이 필수적이다. 수요와 공급을 명확하게 예측할 수 있으므로 결론은 자명해진다. 정부와 서울시는 퇴직 공무원들을 위한 맞춤형 귀농·귀촌 정책을 적극 추진하여야 한다. 정부와 서울시는 매년 30,000여명에 달하는 퇴직 공무원들에 대하여 귀농·귀촌에 대한 인식도 제고 및 동기를 부여해야 하며, 농어촌 지역으로 이주하는 퇴직 공무원들이 정착에 성공할 수 있도록 정책적으로 지원해야 할 책임이 있다.

Abstract

Korean rural regions have been witnessing aging population and depopulation. It is urgent for rural regions to attract young talents who can deal with technological farming. Fortunately, recently the number of people returning to farm and rural life has increased. Especially, more young generations and families are moving to farm villages, showing bright outlook. However, there are conflicts between new comers and native residents in the process of moving, and some of them return to where they have lived, failing to settle in.
A man who left his hometown in his teens and went back to the hometown 50 years later, in his 60s, spoke candidly of his difficulties: “It hurt more when treated unfairly in my hometown than in other regions.”
With plans to return to hometown after voluntary early retirement, the researcher interviewed people whenever going to his hometown. One man who had returned to and lived in his hometown for 10 years was still disregarded by the native residents. What happened between the old man who finally returned to his hometown after a long period of time living in other regions and the hometown residents? The research investigated the causes and solutions to the conflicts.
According to 2016 Public Official Census, there were 29,647 Korean civil servants who retired due to the age limit or voluntarily in 2015. As for the Seoul metropolitan government, about 1,300 officials retire every year with the same reason. Recently, an increasing number of civil servants who are close to retirement started to have interest in returning to farm and rural life. In this era of homo-hundred, civil servants who retire voluntarily in their 60s are essential human resources for rural regions. However, no preceding research on returning to farm and rural life has dealt with civil servants. This is the background and motive of this research.
This research focused on investigating perception of returning to farm and rural life, number of people wishing to moving to rural regions after retirement, will to practice, desired training program for preparation, etc. targeting officials of the Seoul metropolitan government reaching retirement. First, it organized the concept of returning to farm and rural life by analyzing and reviewing preceding research on returning to farm and rural life, explored the recent status and trends, and studied management of conflicts between new comers and native residents. Laws and regulations on returning to farm and rural life modified in 2015 were reviewed, and changes and support policies and training programs by the government were investigated. Moreover, preceding research on officials of the Seoul metropolitan government was analyzed and reviewed, and their experience of returning to farm and rural life was heard. The study also explored training programs on returning to farm and rural life for soon-to-be retired officials of the Seoul metropolitan government.
For the research scope, considering typicality of the regions and samples, 5 gus including Gwanak, Nowon, Songpa, Jongno and Jungrang were selected out of the headquarters of the Seoul metropolitan government (including business offices) and 25 autonomous districts. Among the civil servants of these offices, those who were born before 1970 and would retire in 10 years were surveyed. The questionnaire included 47 questions of 6 areas such as life plan after voluntary early retirement, perception of life in farming and fishing villages, factors to consider when returning to farm and rural life, training on returning to farm and rural life for the retired from the Seoul metropolitan government, demographic items, etc.
For the survey, Google online survey system was employed; a survey address (URL) created in the Google survey system was posted on the intranet of the Seoul metropolitan government, ‘Saeol Bulletin Board’ from May 11 to 19, 2017 (10 days). To increase the response rate, non-probability sampling/convenience sampling/snowball sampling methods were used together, and e-mail and social networks (Kakao Talk, SMS) were also utilized. The questionnaire posted on the bulletin board were viewed by 1,306, and answered by 340. The survey result is as follows:57% of the civil servants answered that pension after voluntary early retirement is not enough for living, and more than a half were considering getting a job. Junior officials received smaller pension and more wished to be re-employed . They were mostly well aware of returning to farm and rural life through media reports. 59.1% of the soon-to-be retired civil servants of the Seoul metropolitan government had intention to return to farm and rural life, and more than a half of them wanted to move to regions in Gyeonggi-do; they preferred a third region rather than their own or their parents’ hometown.
When deciding on returning to farm and rural life, both men and women prioritized the relationship with neighbors. Women thought highly of convenient facilities near home, while men put emphasis on farming technology and the local government’s support policy. Also, as high as 74.5% of them were willing to exchange with residents from where they were planning to move before returning to farm and rural life. As for talent donation or volunteer work after moving, administrative advising was answered the most. However, residents of rural regions that elderly people account for most of the population desired to get help in daily life including transportation convenience, hair cutting and beauty, cooking, electrical repair, using cell phones, etc. Thus, conversion of perception and proper training on this is necessary.
Soon-to-be retired civil servants of the Seoul metropolitan government rarely knew about the e-learning programs on ‘returning to rural life’ provided for the entire public officials by Human Resources Development Institute or hardly used them. Among the respondents, merely 7.8% had taken the programs, and the satisfaction was not high at 3.34. Therefore, it is required to strengthen marketing centering around civil servants reaching retirement and upgrade the contents practically.
As for the 5-day group training provided by Human Resources Development Institute for civil servants from the city hall and autonomous districts who would be retired within 5 years, 76.9% answered that training on returning to farm and rural life is necessary. Therefore, the number of trainees and opportunities should be expanded. As for the 2-week group training conducted during achievement training courses for civil servants who would retire within 6 months, 71.1% said the training is necessary. As such, the training needs to be expanded to not only civil servants of the city hall but also to civil servants from autonomous districts. Additionally, the synergistic effect of the training can be increased if theoretical education is followed by field study.
The soon-to-be retired civil servants of the Seoul metropolitan government preferred training program on returning to farm and rural life in the following order:
1. Farm village-related jobs, 2. Understanding of farm village, 3. Conflicts control, 4. Method of collecting wild grass, 5. Gardening, 6. Repairing empty houses, 7. Farm village tour, 8. Method of farming.
Farming and fishing villages these days have values in not only the aspect of food resources but also nationally essential aspects of ecological environment, balanced development of the national territory, the 6th industrial base, etc. To vitalize such multi-faced values and develop sustainable farming and fishing villages, it is essential to attract urban dwellers to such regions. As supply and demand can be predicted clearly, the conclusion is obvious. The government and the Seoul metropolitan government should actively implement customized policies on returning to farm and rural life for retired civil servants. The country and the Seoul metropolitan government need to help about 30,000 civil servants who retire each year improve awareness of returning to farm and rural life and motivate them to successfully settle in farming and fishing villages with policies.

Keywords : returning to farm and rural life, voluntary early retirement, settlers, native residents, retirement training

목차

제 1 장 서론 1
제 1 절 연구 배경 1
제 2 절 연구 목적 4
제 2 장 이론적 논의 6
제 1 절 귀농어·귀촌에 대한 이론적 배경 6
1. 개념 및 유형 6
2. 실태 및 추이 11
3. 소결 22
제 2 절 도시민의 귀농어·귀촌 준비 실태 24
1. 귀농어·귀촌 정부 지원정책 24
2. 도시민의 준비교육 현황 28
3. 갈등관리 30
4. 소결 34
제 3 절 서울시 공무원의 귀농어·귀촌 준비실태 36
1. 서울시 공무원 현황 및 특성 36
2. 선행연구 및 귀촌 사례자 면담 41
3. 퇴직준비 교육 실태 43
4. 소결 47
제 3 장 연구 방법 49
제 1 절 연구 범위 49
제 2 절 추진체계 50
제 3 절 연구모형 52
제 4 절 설문 및 분석 방법 53
1. 설문지 구성 53
2. 설문조사 내용 및 방법 57
3. 분석 방법 59
제 4 장 연구결과 및 고찰 60
제 1 절 조사대상의 일반적 특성 60
1. 인구통계학적 특성 60
2. 퇴직 후 생활에 대한 인식 62
제 2 절 귀농어·귀촌 인식도 66
1. 농어촌에 대한 인식 66
2. 귀농어·귀촌 인지 여부 71
3. 인지 경로 71
4. 귀농어·귀촌 결정 시 고려요인 72
제 3 절 귀농어·귀촌 실행 의지 75
1. 귀농어·귀촌 의향 75
2. 결정 동기 75
3. 결정 시기 76
4. 귀농어·귀촌 결정 논의 77
5. 농어촌 예상 이주유형 77
6. 귀농어·귀촌 예상 유형(연고지 기준) 78
7. 귀농어·귀촌 예상 지역 79
8. 귀농어·귀촌 예상 거주유형 80
9. 귀농어·귀촌 지역주민과 교류 의향 80
10. 귀농어·귀촌 지역 봉사활동 81
제 4 절 귀농어·귀촌 준비교육 인식 83
1. 귀농어·귀촌 교육 83
2. 귀농어·귀촌 교육 필요성 85
제 5 절 소결 88
제 5 장 결론 92
제 1 절 연구결과 및 개선점 92
제 2 절 연구의의 및 한계점 96
? 참고문헌 98
? 부록 : 설문지 101
? ABSTRACT 107

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0