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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

지성인 (경희대학교, 경희대학교 관광대학원)

지도교수
이수범
발행연도
2017
저작권
경희대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수18

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The purpose of this study was to validate the difference in perceived value, depending on whisky-related prior knowledge and extent of involvement. Specifically, this study was intended to present the correlation among whisky-related prior knowledge, extent of involvement, and perceived value and lay a foundation for determining the purchase behavior of domestic whisky consumers in practical fields so as to present suggestions for more competitive marketing of whisky.
The samples extracted in this study were 400 persons, comprised of 300 men and 150 women, in their 20s or older who resided in different parts of the nation and had an experience with purchase and intake of whisky over the last 6 months. The questionnaires were distributed to them and 404 sets of questionnaires were used for final analysis, excluding 46 sets containing any missing values or insincere answers.
For empirical verification, the Social Science Statistical Analysis SPSS 20.0 was used for the input and analysis of data obtained from the survey of samples. Frequency analysis was performed to determine demographic characteristics of samples and characteristics of their whisky purchase behavior. As a preliminary step towards validation of hypotheses, we carried out technical analyses on emotional value, social value, situational value, and economic value, all of which were the components constituting the concept of whisky consumers'' perceived value, to determine the distribution of measurement units. In the same way, we performed technical analyses on prior knowledge and extent of involvement which were the independent variables in the research model. Moreover, exploratory factor analysis and reliability test were conducted to analyze the single dimensionality of prior knowledge, extent of involvement, and perceived value which were the concepts investigated in this study.
To classify the level(high-mid-low) of prior knowledge and extent of involvement, we selected the K-means of cluster analysis and thereby could divide the clusters based on the mean value of each group. To validate the research hypotheses, MANOVA(Multivariate Analysis of Variance) was performed to verify the difference, depending on each level of prior knowledge, extent of involvement, and perceived value of whisky, and along with that, post-test was conducted.
Based on results of aforesaid analyses, we verified the existence or non-existence of any significant difference in perceived value factor of whisky, depending on level(high-mid-low) of whisky-related prior knowledge. The results showed that there was a significant difference in perceived value factor of whisky, depending on the level of whisky-related prior knowledge and extent of involvement. In particular, both situational value and economic value of whisky showed statistically significant difference, depending on the level of whisky-related prior knowledge. Furthermore, statistically significant difference was observed in all 4 perceived values, depending on the level(high-mid-low) of whisky-related involvement. Meanwhile, we analyzed the difference in perceived value, depending on interaction between prior knowledge and extent of involvement. The results suggested that there was a difference only in social value, depending on interaction term.
On the basis of aforesaid results, it would be necessary to map out marketing strategies tailored to raise the level of knowledge and involvement among domestic consumers towards whisky in order to ensure expansion of whisky consumption in a desirable fashion. That is, in other words, attributed to the tendency that higher level of knowledge and involvement will lead to higher perceived value of whisky which in turn increases satisfaction of consumers.

목차

제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경과 문제제기 1
제 2 절 연구의 목적 및 필요성 4
제 3 절 연구의 방법 및 범위 5
제 4 절 연구의 구성 6
제 2 장 이론적 배경 8
제 1 절 위스키 8
1. 위스키의 개념 8
2. 위스키관련 선행연구 9
제 2 절 사전지식 11
1. 사전지식의 개념 11
2. 위스키 사전지식관련 선행연구 12
제 3 절 관여도 16
1. 관여도의 개념 16
2. 위스키 관여도관련 선행연구 18
제 4 절 지각된 가치 21
1. 가치의 개념 21
2. 위스키의 가치관련 선행연구 23
제 3 장 연구 설계 25
제 1 절 연구의 방법 및 연구의 흐름 25
1. 연구모형 설계 25
2. 연구과제의 설정 26
1) 위스키의 사전지식에 따른 위스키가치의 차이 26
2) 위스키의 관여도에 따른 위스키가치의 차이 28
3) 위스키의 사전지식과 관여도의 상호작용효과 29
제 2 절 실증조사의 설계 30
1. 조사표본의 설계 30
2. 변수의 조작적 정의 및 측정도구의 선정 31
1) 사전지식 31
2) 관여도 31
3) 위스키의 지각된 가치 32
4) 위스키 구매 특성 및 인구통계학적 특성 33
3. 분석방법 및 절차 34
제 4 장 분석결과 35
제 1 절 표본의 일반적 특성 35
1. 표본의 인구통계학적 특성 35
2. 표본의 위스키구매 특성 36
제 2 절 연구변수의 기술분석 38
제 3 절 연구변수의 신뢰성과 타당성 검증 41
1. 위스키 사전지식과 관여도에 대한 탐색적 요인분석 41
2. 위스키 지각된 가치에 대한 탐색적 요인분석 43
제 4 절 군집분석 46
1. 위스키의 사전지식의 군집분석 46
2. 위스키 관여도의 군집분석 47
제 5 절 연구과제의 검증 49
1. 위스키 사전지식과 관여도에 따른 위스키 지각된 가치의 차이검증 50
1) 위스키 사전지식에 따른 위스키 지각된 가치의 차이검증 50
2) 위스키 관여도에 따른 위스키 지각된 가치의 차이검증 52
3) 위스키 사전지식수준과 위스키관여도 수준의 상호작용효과 검증 55
제 6 절 분석결과요약 57
제 5 장 요약 및 결론 60
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 60
1. 연구의 요약 60
2. 연구의 시사점 61
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구 64
참고문헌 65
설문지 75
Abstract 80

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