청소년자립생활관에 거주하는 청소년들이 집단생활의 경험을 통해서 어떻게 자립에 이르게 되는지에 대한 과정을 살펴봄으로써 범죄소년과 요보호청소년들의 사회적 이해를 높이고, 청소년자립생활관거주 청소년들의 특성에 맞는 자립 지원 방안 및 방향을 제시하는 것이 목적이다. 연구방법은 참여관찰과 인터뷰, 문서분석을 이용한 문화기술지 접근법을 방법론적 틀 구성의 기초로 삼았다. 연구참여자는 동부지역 청소년자립생활관에서 생활하고 있는 남자 청소년 24명으로 하였다. 참여관찰은 2016년 3월부터 2017년 5월까지 약 15개월 동안 총 50회를 진행하였다. 인터뷰는 2016년 11월부터 2017년 2월까지 청소년 4명과 봉사자 3명으로 총 7명이며 인터뷰 시간은 1시간에서 1시간 30분이 소요되었다. 수집된 자료는 Spradley의 분석방법을 적용하여 영역 분석, 분류 분석, 주제 분석으로 하였고, 자료 분석 소프트웨어인 MAXQDA-12를 활용하였다. 연구결과 3개의 대주제와 6개의 하위주제영역이 발견되었다. 연구참여 청소년의 자립경험은 시간에 따라 입주 전, 시설거주 중, 퇴소시점에 따라 세 가지 주제 영역으로 수렴되었다. 첫째, ‘범죄를 통한 저항의 표출’은 청소년들이 청소년자립생활관에 입주하기까지의 과정을 탐색하였다. 하위주제 영역은 ‘소외와 차별 경험’, ‘저항 표출과 청소년자립생활관 입주’로 나타났다. ‘소외와 차별 경험’의 주요개방코드는 ‘열악한 가정환경’, ‘어른에 대한 불신, 거부’, ‘사람들의 시선’, ‘물질만능’ 등이다. ‘저항 표출과 청소년자립생활관 입주’의 주요개방코드는 ‘저항의 표출’, ‘범죄소년이 되다’, ‘청소년자립생활관 입주’ 등이다. 둘째, ‘새로운 사회화 속 자유갈망’은 청소년자립생활관에 입주하여 경험하게 되는 자립과 관련된 문화요소를 도출하였다. 하위주제 영역은 ‘자유갈망, 이탈과 되돌아오기’, ‘다양한 인간관계와 새로운 역할 경험’으로 나타났다. ‘자유갈망 이탈과 되돌아오기’의 주요개방코드는 ‘자유갈망의 이탈’, ‘또 다른 자유를 위해 되돌아오기’, ‘내가 있어야 할 곳’ 등이다. ‘다양한 인간관계와 새로운 역할 경험’의 주요개방코드는 ‘다양한 사람들과의 상호작용’, ‘새로운 역할’, ‘그동안 보아오지 못한 사람들’ 등이다. 셋째, ‘이탈의 쉼표와 마침표’는 청소년자립생활관에서의 자립과 관련된 문화경험이 자립으로 나아가는 데 어떠한 의미를 주고 있는가에 관한 것이다. 하위주제 영역은 ‘멀기만 했던 꿈’, ‘이전 삶의 방식과 현실의 벽’으로 나타났다. ‘멀기만 했던 꿈’의 주요개방코드는 ‘미래를 위한 학업’, ‘직업을 위한 준비’, ‘바라던 꿈’ 등이다. ‘이전 삶의 방식과 현실의 벽’의 주요개방코드는 ‘갈등과 저항’, ‘머무는 자와 떠나는 자’, ‘열악한 노동환경’ 등이다. 이러한 결과를 바탕으로 세 가지의 관점에서 논의해 볼 수 있다. 첫째, 연구참여 청소년들은 가정의 결손과 사회의 지지 부재가 이들의 불량행위를 통제하지 못하여 범죄로 이어지게 하였다. 가정의 중요성과 함께 국가에서의 적절한 개입이 요구되었다. 둘째, 연구참여 청소년은 청소년자립생활관에서의 결핍된 욕구를 충족하고 안정감을 가진 경우 성장의 욕구가 발현 되었으나, 안정감을 얻지 못한 청소년은 성장의 욕구가 발현되지 않았다. 생리적 욕구를 제외한 나머지 욕구 충족은 개인의 중요도에 따라 다르게 나타났다. 특히 심리적 안정의 욕구가 충족될 때 기관에 머물면서 자립으로 나아가게 하였다. 셋째, 청소년자립생활관에서의 경험은 경제적·정신적·사회적 측면의 세 가지 자립이 통합적으로 이루어지게 하는데 미흡하였다. 연구참여 청소년은 경제적 자립 측면에서 직업준비와 소비기술의 부족, 정신적 자립측면에서 심리적 불편감, 사회적 자립측면에서 갈등관리 및 해결의 미흡과 사회적 지지의 부족이 통합적 자립을 어렵게 하였다. 또한 청소년자립생활관을 이탈하는 청소년은 더 열악한 환경에 처한 청소년들로 자립을 위한 기회를 박탈당하고 있어 이들에 대한 관심이 요구되었다. 본 연구를 통해 알게 된 결과와 논의를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 제시하였다. 첫째, 본 연구는 학문적 측면에서 청소년자립생활관에 거주하는 무의탁 범죄소년에 대한 이해를 주고 있다. 현재 자립의 과정에 있는 청소년들에 대한 지속적인 연구와 청소년자립생활관을 중도에 이탈하거나 강제퇴소하게 되는 청소년들에 대한 후속 연구를 제언한다. 둘째, 기관 운영 측면에서 연구참여 청소년들이 경제적·정신적·사회적 세 가지 자립의 측면이 균형 있게 충족될 수 있는 지원이 요구된다. 연구참여 청소년들은 취업준비의 부족으로 저임금과 단순노동직에 머물고 있어 취업준비의 중요성을 시사하고 있다. 따라서 청소년자립생활관 내에 진로상담과 취업을 위한 전문요원 배치를 제언한다. 또한 기관에 머물고 있지만 변화되고자하는 마음이 없는 청소년을 위한 흥미 있는 프로그램 등의 제공과 입주생들이 심리적 안정감을 충족할 수 있는 서비스 제공을 제언한다. 셋째, 정책적 측면에서 취약한 상황에 놓인 청소년들에 대한 면밀한 관리와 적절한 지원이 이들의 건강한 성장을 이룰 수 있다. 본 연구에서는 국가차원에서의 취업알선 및 일자리 창출, 기관의 원활한 운영을 위한 예산지원 확대 및 수행 인력 확충원을 제언한다. 청소년자립생활관을 벗어나 보호와 자립지원의 사각지대에 놓인 범죄 청소년을 지원하는 정책이 필요하다. 마지막으로 범죄청소년에 대한 사회적 인식 개선이 필요하다.
By examining the process by which youths residing at the youth independence shelter achieved independence through their communal living experiences, there can be a heightened social understanding of juvenile offenders and youths deemed to be at risk, along with suggestions of support plans and directions relating to independence specific to youths residing in independent living institutions, which is the goal of this study. The basis for the methods of this study are as follows: participant observation, interview, constructing a methodological framework, and an ethnographic approach using document analysis. The study participants were 24 male youths living in youth independence shelters in the Eastern part of Korea. Participant observation took place a total of 50 times over a period of around 15 months from March, 2016 to May, 2017. The interview process lasted from 1 hour to 1 hour 30 minutes, and conducted with a total of 7 people (4 youths and 3 volunteers) from November, 2016 to February, 2017. The gathered data was analysed using the Spradley analysis method, and underwent area analysis, classification analysis, and subject analysis using the data analysis software MAXQDA-12. The study results revealed 3 main topics and 6 sub-topic areas. The experiences of independence of youths participating in the study converged into three areas in accordance with time spent in: pre-occupancy, occupancy in the residential facilities, and post-occupancy. First, the concept of ''a display of resistance through crime'' was explored in the period before the youth assumed occupancy in the youth independence shelter. Occurring subtopics here were: ''experiencing isolation and discrimination'', ''a display of resistance and assuming occupancy in the youth independence shelter''. ''Experiencing isolation and discrimination'' underwent principle open coding into such areas as: ''deteriorating home environments'', ''distrust and rejection of elders'', ''feeling exposed to others'', and ''materialism''. ''A display of resistance and assuming occupancy in the youth independence shelter'' underwent principle open coding into such areas as: ''displaying resistance'', ''becoming a juvenile offender'', and moving into the youth independence shelter''. Second, ''a longing for freedom in the face of new socialization'' was deemed to be a cultural element relating to independence gained from experience and residing in the youth independence shelter. Emerging subtopic areas were: ''a longing for freedom, breaking away, and returning'', and ''experiencing a variety of human relationships and new roles''. ''A longing for freedom, breaking away, and returning'' underwent principle open coding into such areas as: ''the breaking away from a longing for freedom'', returning for a different sense of independence'', and ''somewhere I have to be''. ''Experiencing a variety of human relationships and new roles'' underwent principle open coding into such areas as ''interaction with a variety of people'', ''new roles'', and ''people that I was unable to see during that period''. Third, ''the commas and full stops of breaking away'' relates to what kind of significance is being given to cultural experience relating to freedom in the youth independence shelter which has been advanced by independence. Emerging subtopic areas were: ''pipe dreams'', and ''previous living methods and the wall of reality''. ''Pipe dreams'' underwent principle open coding into such areas as: ''academics for the future'', ''employment preparation'', and ''desirable life goals''. ''Previous living methods and the wall of reality'' underwent principle open coding into such areas as ''conflict and resistance'', ''one who stays and one who leaves'', and ''a deteriorating work environment''. Based on these types of results, discussion can take place on the following three points. First, youths participating in the study were criminal offenders, for whom members of their broken homes and supporting members of society were unable to control their bad behavior. This indicates the importance of the family unit and a necessity of appropriate intervention at a national level. Second, youths participating in the study displayed a desire for growth in cases where they felt safe and able to overturn their lacking desires in the youth independence shelter. Those who had not acquired a feeling of safety failed to display a desire for growth. The satisfaction of all other desires (aside from physiological desires) varied depending on the importance placed on them by the individual. At times where psychological desires were satisfied, independence was particularly seen to increase as the participant was staying in the institution. Third, experiences in the youth independence shelter were insufficient to be integrated into three independence categories (economic·psychological·social). Youths participating in the study showed general difficulties with independence, specifically: a lack of employment preparation and technology consumption (in the area of economic independence), along with psychological anxiety (in the area of psychological independence), and insufficiency in terms of conflict management and solutions, and a lack of social support (in the area of social independence). Additionally, attention was drawn to the fact that youths breaking away from the youth independence shelter who fall into worse living environments are more likely to be deprived of having a chance to gain independence. Based on the results and discussions arising from this study, the following points were suggested. First, from an academic perspective, this study provides an understanding of juvenile offenders (residing in the youth independence shelter) who have no one to rely on. It is suggested that follow-up studies take place relating to youths who break away from the youth independence shelter or are forcibly released mid-residence, and that continuing studies take place focusing on youths currently in the process of gaining independence. Second, support has been deemed necessary which is able to restore balance in the three areas of independence (economic·psychological·social) in the area of facility operation for youths participating in the study. For these youths, the lack of employment preparation leading to them being limited to low-wage simple labor jobs points to the importance of the abovementioned employment preparation. Following this, it is suggested that specialist workers are required in the youth independence shelter for vocational counseling and job-seeking. Additionally, it is suggested that interesting programs be offered for youths residing at the facility who have no intention of transforming themselves, along with a service which for new residents which be offered which is able to provide them with psychological security. Third, there is the potential for healthy levels of growth in the area of policy relating to the watchful supervision and suitable support given to youths experiencing the most hardship. This study points to the necessity of funding support and personnel supplementation at a national level for the facility''s smooth operation and job placement/creation. There is also a necessity for a policy which supports juvenile offenders who have fallen outside of the protection and support of the youth independence shelter. Lastly, there is a necessity for the heightened awareness of the above issues in society.
Keywords: Youth Independence Center, Juvenile Offenders Who Have No One To Rely On, Economic Independence, Psychological Independence, Social Independence, Hierarchy of Need.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적과 연구문제 5Ⅱ. 선행연구 고찰 및 이론적 배경 7????????1. 청소년자립생활관 ??? ? 7가. 청소년자립생활관 설립목적 및 기능 8나. 청소년자립생활관 현황 9다. 청소년자립생활관 관련 선행 연구 102. 청소년자립생활관 청소년들의 자립 11가. 청소년자립 관련 이론적 배경 121) 청소년자립을 위한 생활기술 122) 청소년자립의 영역 163) Maslow 욕구위계이론과 청소년 자립 21나. 청소년자립생활관 청소년의 주요 자립요소 231) 경제적 자립관련 유형의 기술 242) 정신적 자립관련 무형의 기술 ? 263) 사회적 자립관련 무형의 기술 ? 26Ⅲ. 연구설계 ?? 281. 방법론적 틀 ? 28가. 질적 연구방법의 특성 ?? 28나. 문화기술지 ?? 282. 자료수집 및 분석 30가. 연구참여자 30나. 자료수집 ?? ? 34다. 자료분석 ? 393. 윤리적 고려 및 질 제고 ??? 41가. 연구참여자에 대한 윤리적 고려 ? 41나. 연구의 질 제고 ? 42Ⅳ. 연구 결과 ?? 441. 범죄를 통한 저항의 표출 ?? ? 45가. 소외와 차별 경험 ? 45나. 저항표출과 청소년자립생활관 입주 502. 새로운 사회화 속 자유갈망 ??? 53가. 자유갈망 이탈과 되돌아오기 ?? 53나. 다양한 인간관계와 새로운 역할 경험 573. 이탈의 쉼표와 마침표 64가. 멀기만 했던 꿈 ? 64나. 이전 삶의 방식과 현실의 벽 ? ? 69Ⅴ. 논의 및 시사점 ? 761. 논의 ? 76가. 가정의 결손과 사회의 지지 부재 76나. 자립생활관 청소년들의 욕구위계 77다. 경제적?정신적?사회적 자립의 통합 792. 시사점 ?? 84참고문헌 ?? 87부록 ?? 94부록 1 연구에 대한 소개 94부록 2 연구 수행 동의서 ? 95부록 3 연구 참여 동의서(청소년용) ? 96부록 4 연구 참여 동의서(봉사자용) ? 97부록 5 반구조화 인터뷰 내용(청소년용) 98부록 6 반구조화 인터뷰 내용(봉사자용) 99Abstract ? 100