21세기 지식 기반 사회의 도래로 교육현장에서 또한 새로운 수업방식이 도입되고 있다. 근대산업사회의 획일적이고 교수자 중심의 전통적인 수업방식에서 탈피하여 학습자 중심으로 맞춤형 학습을 제공하고자 하는 교육 혁신방법의 하나로 플립러닝이 주목받고 있다. 본 연구에서는 플립러닝을 통한 대학교 영어 전공 수업에서의 학습태도와 학업성취도에 대해 탐구하고자 하였다. 이러한 목적을 위해 설정된 연구문제로 다음과 같다. 첫째, 플립러닝을 실시하는 교실에서 학습자의 자기주도적 학습태도는 어떠한가? 둘째, 플립러닝을 실시하는 교실에서 학습자의 자기주도적 학습태도와 학업성취도는 유의미한 관계를 보이는가? 셋째, 플립러닝을 실시하는 교실에서 학습자의 학업성취도에 따라 자기주도적 학습태도는 어떤 차이를 보이는가? 연구자는 충남 소재 D대학의 영어과 전공 교과목 중 플립러닝으로 진행되는 ‘시사영어실습’ 과목을 수강하는 35명의 학습자들의 자기주도적 학습태도 특성을 알아보고자 설문조사를 실시하였다. 그리고 11명의 표적집단을 대상으로 심층면담과 15주의 교실관찰 통해 자기주도적 학습태도를 이해하고자 하였다. 수집된 설문지를 빈도 분석하여 학습자들의 자기주도적 학습 태도 특성을 우선적으로 살펴본 후, 학업성취도와의 상관관계 분석을 하였으며, 최종적으로 학업성취도에 따른 상·하 두 집단 간에 자기주도적 학습태도에 차이 있는지를 살펴보았다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 설문조사와 심층면담 결과 플립러닝을 통해 참가자들은 높은 수준의 자기주도적 학습태도 특성(개방성, 자아개념, 내재적 동기, 자율성, 창의성)을 보였다. 둘째, 플립러닝을 통한 자기주도적 학습태도와 학업성취도에서 통계적으로 유의미한 관계를 보이지 않았다. 셋째, 학업성취도에 따른 자기주도적 학습태도의 차이를 살펴본 결과 학업성취도 상·하 두 집단은 자기주도적 학습태도의 5가지 특성 전체에 걸쳐 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 수업준비와 성취감, 학습능력 향상 일부 문항에 있어서는 자기주도적 태도에 차이를 보였다. 본 연구를 종합한 결과 후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 학습자들은 플립러닝 수업을 경험하면서 자기주도적 학습태도를 함양한 결과를 확인할 수 있었다. 앞으로 사전·사후 연구를 설계하여 학습자의 자기주도적 학습태도의 변화를 명확히 밝혀내야할 것이다. 둘째, 학교 현장과 교수자는 획일적이고 표준화된 전통적인 수업 방식에서 벗어나 학습자가 자기주도적으로 학습할 수 있는 능력을 신장할 수 있도록 학습자 중심의 수업으로의 인식 변환이 필요하다. 이를 위해서는 다양한 수업 환경, 학습자 특성, 언어 수준을 고려하여 더 많은 플립러닝 연구가 실시되어져야 한다.
The knowledge-based society of the 21st century has brought changes of teaching methods and introduced a new method called ‘flipped learning’ to classes at school. Recently, there has been an effort to convert the modern one-size-fits-all education system to customized one in consideration of student’s individual differences and aptitudes; flipped learning has been regarded one of innovated methods in education and has gained much interest from educators. This study is aimed at investigating the university students’ self-directed learning attitude and academic achievement through flipped learning. For the study aim, research questions are as follows. First, what are characteristics of learner’s self-directed learning attitude in the flipped classroom? Second, are there meaningful relationships between student’s self-directed learning attitude and academic achievement in the flipped classroom? Third, are there differences in student’s self-directed learning attitude by student’s academic achievement(top 30% vs. bottom 30%)? For those research problems, 35 students enrolled in ‘Current English Practice’ in the fall of 2016 participated in the study. The researcher conducted a survey to find out student’s self-directed learning attitude through flipped learning along with a 15-week class observation. Further, the researcher selected 11 students for in-depth interviewers to investigate their self-directed learning attitude and academic achievement. Next, frequency and correlation analysis and t-tests were conducted for data analyses to answer the research questions. Thus, the research findings are as follows. First, the results of the survey and in-depth interviews revealed that students felt positive about flipped learning in five characteristics of self-directed learning attitude(openness, self-concept, intrinsic motivation, autonomy, and creativity). Second, there were no statistically meaningful correlations found between self-directed learning attitude and learning achievement. Third, t-test analyses to see differences in self-directed learning attitude by students’ academic achievement showed that those two groups in terms of academic achievement did not show statistically meaningful differences throughout the items for self-directed learning attitude except for the following three items: class preparation, a sense of achievement, and improvement of learning ability. Based on the results of this study, suggestions for further studies are as follows. First, the current study showed that learners who underwent flipped learning in class had an increased level of self-directed learning attitude. Then, a future study is need to find any changes in self-directed learning attitude through pre- and post-test research design. Second, educators should raise their awareness of learner-centered classes in order for students to build self-directed learning attitude. More research on flipped learning should be conducted with diverse instruction environments, learner characteristics and language proficiency considered.
목차
Ⅰ. 서론1.1 연구의 필요성 및 목적1.2 연구 문제1.3 연구의 제한점II. 이론적 배경2.1 플립러닝2.1.1 플립러닝의 개념2.2.2 플립러닝의 특징2.2.3 플립러닝의 효과2.2 자기주도적 학습2.2.1 자기주도적 학습의 개념2.2.2 자기주도적 학습자의 특성2.3 선행연구Ⅲ. 연구 방법3.1 연구 참가자3.1.1 연구 참가자 기본 인적3.1.2 심층면담 표적집단 참가자 기본 인적 정보3.2 연구 환경3.2.1 수업 목표 및 수업3.2.2 수업 자료3.3 자료 수집 및 분석 방법3.3.1 자기주도적 학습태도 특성3.3.2 학업성취도와 자기주도적 학습태도의 관계3.3.3 학업성취도에 따른 자기주도적 학습태도의 차이IV. 연구 결과 및 논의4.1 자기주도적 학습태도 특성4.1.1 개방성4.1.2 자아개념4.1.3 내재적 동기4.1.4 자율성4.1.5 창의성4.2 자기주도적 학습태도와 학업성취도의 관계4.3 학업성취도에 따른 자기주도적 학습태도의 차이Ⅴ. 결론 및 제언5.1 결론5.2 연구의 제한점 및 후속 연구를 위한 제언참고문헌부 록영문초록