본 연구는 초등학교 디지털화 정책이 초등학생의 전인적 교육과 발달, 교수·학습 방법 측면 등에서 초등학생의 고유한 특성과 본질에 적합한지를 교육인간학적으로 고찰하려 한다. 스마트교육 정책과 디지털교과서 정책이 초등교육에서 중점적으로 실시되면서 그 영향력이 점점 증대되고, 학생의 전인적 성장을 훼손하는 여러 가지 부작용 및 디지털화에 따른 문제를 야기하고 있다. 따라서 어린이를 온전한 인간존재로서 통합적으로 이해하며 전인적 발달을 추구하는 교육인간학적 관점에서 초등학생의 특성에 대한 교육이 이루어져야 한다. 교육인간학적 관점에서 초등학생의 특성은 자발성과 창조성을 토대로 사물과 상황을 끊임없이 탐구하는 존재이다. 초등교육은 전인적 삶의 공간으로서의 역할을 충실하게 수행해야 하며, 지식의 획득과 함께 본질 파악, 인격과 사회적 관계형성 등의 고른 활동이 이루어질 수 있도록 충분한 역할을 해야 한다. 그 현장에서 초등교사는 학생에 대한 신뢰를 바탕으로 학생들의 학습과 생활이 조화를 이룰 수 있도록 안내하여 발달 단계에 있는 어린이의 성장을 촉진하는 중재자로서의 역할을 다해야 한다. 그런데 정부의 중재 아래 진행되어 온 디지털화 관련 정책들은 어린이의 본질과 특성에 대한 교육인간학적 이해를 고려하지 않고 있어 초등교육에 부정적인 영향을 미치고 있다. 다양한 참고자료와 학습 지원 기능으로 학습의 시·공간 확장, 학습자의 교육 역량 극대화를 기대했던 디지털교과서는 초등학생들의 신체, 인지, 심리·정서, 사회·도덕적 발달에 돌이킬 수 없는 부작용을 끼치며, 인간적인 요소들의 상실과 변형도 가져오고 있다. 본래 초등교육은 자발적 활동성과 신체를 통한 감각적 탐구 활동을 통해 자기 동일성을 확보하려는 어린이의 본질과 특성에 대한 이해를 바탕으로 해야 한다. 이를 고려하지 못한 디지털화 정책은 어린이 개개인의 특성을 이해하고, 전인적 발달을 이루려는 초등교육의 본질에 부합하지 못한다. 이에 따라 초등교육에서의 디지털교과서를 중심으로 한 디지털 미디어 기술의 교육적 활용에 대해 교육인간학적으로 성찰하고 논의해야 할 필요성이 제기된다. 교육인간학적 관점에서 디지털화 정책을 논의하면, 학생들은 디지털교과서의 시청각 자료로 인해 구체적?직접적 경험의 기회를 빼앗기며 점점 더 감각적 사고에 의존하고, 창조적 자율성과 인지적 능력을 신장시킬 수 있는 기회를 놓치고 있다. 교육적 관계에 있어서도 교사와 학생, 학생과 학생 사이의 대면적 상호작용이 감소되면서 친밀하고 인간적인 사회적 관계 형성에도 어려움을 겪고 있다. 디지털화 정책이 지식추구를 우선으로 하기 때문에 전인교육의 역할을 수행하지 못하게 한다. 그러므로 디지털교과서 활용과 기술 환경 조성보다는 인간의 본질에 기초한 교육활동이 필요하다. 그런 까닭에 디지털시대에 상응하면서도 초등교육의 본질을 다하기 위해 몇 가지 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 초등교육에서는 디지털화 정책을 통해 구축되는 교육환경에 있어 그 활용 범위에 대한 한계를 분명하게 인식한 후 초등교육의 특성에 맞는 적용이 이루어져야 한다. 둘째, 디지털교과서 및 디지털 기기를 통해 학습되는 지식이 과연 교육학적으로 타당한지에 대해 재고하고, 정보를 지식으로 승화시키기 위해서는 디지털 기술이 아니라 인간 스스로가 결단·참여하는 주체적 학습과정이 될 수 있도록 교육활동이 이루어져야 한다. 셋째, 초등교육에 대한 교육인간학적 깊은 성찰과 인식으로 기술문명과 인간교육의 관계가 더욱 활발하게 논의되어야 한다. 각종 디지털 기기로 인해 증폭되는 문제를 해결하고, 자라나는 어린이들의 올바른 신체적, 정서적 성장을 위해서는 세상이 디지털 시대로 급변하고 있다고 해서 그러한 시대적 요구에 무조건적으로 발맞춰 나갈 것이 아니라 초등교육의 본질적 목적이 이루어질 수 있도록 교육환경이 갖춰져야 할 것이다.
주제어 : 초등교육, 교육인간학, 스마트교육, 디지털교과서 정책, 전인교육
The study attempts to examine whether the primary digitalization policy is suitable for the unique characteristics and nature of students in primary schools from the pedagogical-anthropological point of view. Both smart education and digital textbook policies focusing on primary education have been implemented and have had far-reaching effects on the education, which hampers students'' whole-person growth with various side effects and problems of digitalization. Therefore, the need of education on the characteristics of primary students from the pedagogical-anthropological perspectives arises. It should aim at the whole-person development and integrative understanding of the children as human beings. In the pedagogical-anthropological point of view, it is the characteristic of primary students that continuously research objects and situations based on their spontaneity and originality. Primary education should fully play the role not only as the place of whole-person life, but also as the place of embracing substance comprehension by acquiring information and formation of humanity and social relationship. The teacher should fulfill his or her duties as a mediator who promotes the children’s growth that is in a developmental stage to make harmony between students’ learning and life with trust in their students. But the current digitalization policy of the government lacks the pedagogical-anthropological understanding of the characteristics and essence of children, which negatively influences the primary education. Digital textbooks, which were expected to expand the learning space and to maximize students'' learning ability with various references and learning aids, now make irreversible side effects on primary school students'' bodies, cognition, psychology, social and moral development, causing a change or loss of human factors. Originally, primary education should be based on the understanding of the children’s nature that try to ensure self-identity by sensible exploration through their bodies and volunteer activities. The digitalization policy that fails to account for this lack of consideration does not conform to the nature of primary education which aims to understand the characteristics of individual children and to form the whole-person development. Therefore, there is a need to reflect and discuss the educational use of digital media technologies centering on digital textbooks in primary education. The digitalization policy from pedagogical-anthropological views leads to students'' losing chances to have specific, direct experience, rely more on sensual consideration, and miss the opportunity to enhance their creative autonomy and cognitive capabilities by audio-visual materials in digital textbooks. Also, in educational relationships, we witness fewer face-to-face interactions between teachers and students as well as students and students and more difficulty of forming intimate and humane social interaction. Digitalization policy takes priority over the pursuit of knowledge, not allowing for the role of a whole-person education. Therefore, it is necessary to develop educational activities based on human nature rather than utilizing digital textbooks and developing technology environments. As a result, several implications can be found suitable to achieve the essence of primary education but also for the digital age. First, in primary education, there should be recognization of the limits of utilization range, followed by applyment to match the characteristics of primary education for educational environment constructed by the digitalization policy. Second, education should be conducted to ensure that the knowledge learnt through digital textbooks and digital material is educationally sound, and to become a principal learning process that can be determined by humans themselves, not by digital technology in order to transform information into knowledge. Third, the relationship between technical civilization and human education should be discussed more actively with the pedagogical-anthropological awareness and introspection of the primary education. It is imperative to be equipped with an educational environment where the fundamental purpose of primary education can be achieved, rather than trying to meet the demands of time inevitably because the world is rapidly changing to the digital era for solving problems that are amplified by various digital devices, and correct physical and emotional growth of children.
keyword : elementary education, pedagogical anthropology, smart-education, digital textbook policies, digital textbook. whole-person education
1. 서론 11.1. 연구의 필요성 및 목적 11.2. 연구의 방법 및 제한점 71.2.1. 연구방법 71.2.2. 연구의 제한점 82. 초등학생·교사 및 초등교육의 교육인간학적 이해 92.1. 교육인간학적 접근의 필요성 92.2. 초등학생의 교육인간학적 이해 132.2.1. Langeveld의 ‘어린이 인간학’과 어린이의 특성 142.2.2. Bollnow의 ‘교육적 분위기’와 어린이의 특성 202.2.3. 교육인간학적 관점에서 본 초등학생의 존재적 특성 252.3. 초등교사의 교육인간학적 이해 282.4. 초등교육의 교육인간학적 이해 373. 초등교육의 디지털화 정책 463.1. 교육정보화 정책 473.1.1. 교육정보화의 개념 및 성격 473.1.2. 교육정보화 정책 추진 단계 503.1.3. 교육정보화 정책이 초등교육에 주는 시사점 593.2. 스마트교육 정책 613.2.1. 스마트교육 정책의 도입 배경 613.2.2. 스마트교육의 개념 및 성격 643.2.3. 각국의 스마트교육 동향 703.2.4. 스마트교육 정책이 초등교육에 주는 시사점 803.3. 디지털교과서 정책 813.3.1. 디지털교과서 개발의 목적과 적용 과정 823.3.2. 디지털교과서의 기능과 특성 853.3.3. 해외의 디지털교과서 활용 사례 933.3.4. 디지털교과서의 개발과 적용에 관한 연구 고찰 974. 디지털화 정책에 의한 초등교육의 변화 1044.1. 행정 및 관리의 변화 1054.2. 학생 생활과 수업형식의 변화 1094.2.1. 학생 생활 : 책가방 없는 학교 1094.2.2. 수업형식 : 거꾸로 교실 1124.3. 초등교육 변화에 따른 시사점 1175. 초등교육 디지털화에 대한 교육인간학적 논의 1215.1. 인간 발달의 측면 1225.1.1. 신체 발달 1225.1.2. 인지 발달 1285.1.3. 심리·정서 발달 1405.1.4. 사회·도덕성 발달 1485.2. 교수·학습 방법 및 관리 측면 1545.2.1. 서책형교과서 대체 불가능성 1545.2.2. 거꾸로 교실의 실효성 1625.2.3. 학습내용·학생활동 관리의 문제 1645.3. 전인교육의 측면 1696. 결론 1746.1. 요약 및 결론 1746.2. 시사점 및 제언 180참고문헌 182ABSTRACT 194