본 연구는 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향을 분석하는데 있어 인구사회학적특성(성별, 장애등급, 참여기간, 참여시간, 참여빈도)에 따라 어떠한 차이가 있는지 알아보고 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있다. 이를 위해 경기, 경북, 경남, 부산에 거주하며 장애인 협회에 등록되어 있는 지체장애인을 모집단으로 설정하고, 이들 중 장애인스포츠센터를 이용하고 있는 지체장애인들을 대상으로 편의표집방법(convenience sampling)을 이용하여 표집 하였으며, 384명의 유효표본 자료를 분석에 사용하였다. 가설검정을 위한 자료분석 방법은 SPSS 23.0 Program을 사용하였으며, 수집된 자료의 타당도와 신뢰도를 검정하기 위해 탐색적 요인분석과 Cronbach‘s a 값을 이용하였다. 또한 차이검증을 위해 일원분산분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향과 각 요인 간에 미치는 영향을 규명하기 위해 단순회귀분석(simple regression)과 중다회귀분석(multiple regression analysis)을 사용하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1) 인구사회학적 특성에 따른 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 차이 첫째, 성별에 따라 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 하위 변인별로 살펴본 결과 사회적 상호작용에서는 남자가 여자 보다 높은 것으로 나타났으며, 자아정체성에서는 여자가 남자 보다 높은 것으로 나타났다. 그리고 역할취득에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 장애등급에 따라 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 차이가 있는 것으로 나타났다. 하위 변인별로 살펴본 결과 사회적 상호작용과 자아정체성에서는 장애등급이 낮을수록 높은 것으로 나타났다. 반면 역할취득에서는 장애등급이 높을수록 높은 것으로 나타났다. 셋째, 장애인스포츠센터 참여기간에 따라 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 하위 변인별로 살펴본 결과 역할취득에서는 참여기간이 높은 집단이 높은 것으로 나타났다. 반면, 사회적 상호작용과 자아정체성에서는 참여기간이 낮은 집단이 높은 것으로 나타났다. 넷째, 장애인스포츠센터 참여시간에 따라 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 하위 변인별로 살펴본 결과 역할취득에서는 참여시간이 높은 집단이 높은 것으로 나타났다. 반면, 사회적 상호작용과 자아정체성에서는 참여시간이 낮은 집단이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 장애인스포츠센터 참여빈도에 따라 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 하위 변인별로 살펴본 결과 사회적 상호작용에서는 참여빈도가 높은 집단이 높은 것으로 나타났다. 반면, 역할취득과 자아정체성에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 2) 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여정도(참여기간, 참여시간, 참여빈도)가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향 첫째, 장애인스포츠센터 참여기간은 자아정체성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 사회적 상호작용과 역할취득에는 유의한 영향을 미치치 않는 것으로 나타났다. 둘째, 장애인스포츠센터 참여시간은 사회적 상호작용, 역할취득, 자아정체성에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 장애인스포츠센터 참여빈도는 사회적 상호작용, 역할취득, 자아정체성에 모두 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 3) 지체장애인의 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성 간의 영향관계 첫째, 사회적 상호작용은 역할취득에 통계적으로 유의미하게 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적 상호작용은 자아정체성에 통계적으로 유의미하게 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 역할취득은 자아정체성에 통계적으로 유의미하게 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과는 지체장애인의 인구사회학적 특성인 성별, 장애등급, 참여기간, 참여시간, 참여빈도가 지체장애인의 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향을 분석하는데 있어 중요한 변인임을 시사한다. 또한 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여정도(참여기간, 참여시간, 참여빈도)가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 중요한 변인임을 시사한다. 그리고 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성 간의 영향관계 분석 결과를 통해 지체장애인의 생활체육 참여를 높여 삶의 질을 증진시키기 위해서는 장애인스포츠센터의 참여율을 높이기 위한 후속 연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this research is to analyze the social interaction of people with physical disabilities using sports centers for people with disabilities, the influence relationship between role acquisition and self identity, and to comprehend the basic necessary for improving the participation rate of physical education for people with disabilities. It is to present the material. In this research, we set up people with disabilities registered in the association of people with disabilities as a population and utilize the convenience vote collection method of people with disabilities who are using these sports centers for people with disabilities, and the data of 384 people with disabilities was used. The data was processed by SPSS 23.0, and One-way ANOVA and simple regression analysis and multiple regression analysis were used. Through these steps, following results were obtained. 1) The differences in social interaction, role acquisition and self-identity according to demographic and sociological characteristics First, according to the different result by gender, in the social interaction, the male was higher than the female, and in the self-identity, the female was higher than the male. And there was no significant difference in role acquisition. Second, there were differences in social interaction, role acquisition, and self-identity according to disability grade. As a result, it was found that the lower the disability level, the higher the social interaction and self-identity. On the other hand, in the role acquisition, the higher the disability grade, the higher. Third, there were differences in social interaction, role acquisition, and self-identity according to the participation period of sports center for the disabled. As a result, it was found that the group with higher participation period had higher participation in role acquisition. On the other hand, in social interaction and self-identity, the group with low participation period showed high. Fourth, social interaction, role acquisition, and self-identity differed according to participation time of sports center. As for the sub variables, it was found that the group with higher participation time was higher in role acquisition. On the other hand, in the social interaction and self-identity, the group with low participation time was higher. Fifth, the frequency of social participation, role acquisition, and self-identity differed according to frequency of participation in sports center. As a result, it was found that high participation frequency was higher in social interaction. On the other hand, there was no significant difference in role acquisition and self?identity. 2) The effect of the degree of participation of sports center for the people with physical disabilities on social interaction, role acquisition and self-identity First, participation period of disabled sports center showed significant influence on self-identity, and it did not have a significant effect on social interaction and role acquisition. Second, the participation time of sports center for the disabled did not have statistically significant effect on social interaction, role acquisition, and self-identity. Third, the frequency of participation in sports center for the disabled has a significant effect on social interaction, role acquisition, and self-identity. 3) The influence of social interaction, role acquisition and self-identity on people with physical disabilities First, social interaction has a statistically significant impact on role acquisition. Second, social interaction has a statistically significant effect on self-identity. Third, role acquisition has a statistically significant effect on self-identity. The results of this study suggest that the demographic characteristics of people with physical disabilities, such as gender, disability level, participation period, participation time, and frequency of participation, are important variables in analyzing the social interaction, role acquisition and self-identity. Also, it is suggested that the degree of participation of sports center for the people with physical disabilities is an important variable on social interaction, role acquisition and self-identity. The results of the analysis of the relationship between social interaction, role acquisition, and ego identity suggest that follow-up studies should be conducted to increase the participation rate of sports center for the people with physical disabilities in order to improve the quality of life by raising the participation of the people with disabilities.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 63. 연구가설 64. 연구의 제한점 85. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 101. 지체장애인의 인구사회학적 특성에 따른 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성 차이 102. 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여정도(참여기간, 참여시간, 참여빈도), 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향 규명 193. 지체장애인의 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성 간에 미치는 영향 규명 25Ⅲ. 연구방법 321. 연구대상 322. 조사도구 343. 연구절차 404. 자료분석 41Ⅳ. 연구결과 421. 인구사회학적 특성에 따른 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체감에 차이 422. 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여정도(참여기간, 참여시간, 참여빈도)가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향 규명 483. 지체장애인의 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성 간에 미치는 영향 규명 50Ⅴ. 논의 531. 인구사회학적 특성에 따른 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체감 차이에 대한 논의 532. 지체장애인의 장애인스포츠센터 참여정도(참여기간, 참여시간, 참여빈도)가 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성에 미치는 영향에 대한 논의 603. 지체장애인의 사회적 상호작용, 역할취득 및 자아정체성 간에 미치는 영향에 대한 논의 64Ⅵ. 결론 및 제언 681. 결론 682. 제언 71참고문헌 73부록 84Abstract 89