본 연구는 무도 전공대학생의 자아탄력성 및 사회적지지와 자기효능감의 관계성을 밝히는데 목적이 있다. 이를 위해 무도전공대학생 460명에 대해 설문지를 통한 조사연구를 수행하였으며, 수집된 자료를 기초로 Win SAS Ver. 9.2를 이용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 확증적 요인분석, t-test, 일원분산분석, Scheffe 의 다중범위검증, 상관분석 및 다중선형회귀분석을 실시하였다. 그 결과 다음과 같이 나타났다. 첫째, 성별에 따른 자기효능감 차이 분석 결과 기술적 효능감, 의지조절 효능감, 판단적 효능감, 도전성취 효능감의 평균값이 성별에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 수련종목별 자기효능감에 대한 분석 결과 기술적 효능감, 의지조절 효능감, 판단적 효능감의 하위변인에 유의한 차이가 검증되었으며, 수련기간에 따른 자기효능감 차이를 분석한 결과 기술적 효능감, 판단적 효능감에서 유의한 차이가 검증되었으나 의지조절 효능감 및 도전성취 효능감의 하위 변인은 유의한 차이가 나타나지 않았다. 선수경험유무별 자기효능감의 차이를 분석한 결과 자기효능감의 하위변인 기술적 자기효능감과 판단적 자기효능감에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 무도 전공대학생의 자아탄력성과 자기효능감의 관계 규명 결과 자아탄력성의 하위변인인 감정통제, 활력성, 대인관계, 낙관성, 호기심, 모두 자기효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 활력성, 대인관계, 낙관성 등이 기술적 효능감에, 활력성, 대인관계 등이 의지조절 효능감에 영향을 미쳤으며, 감정통제, 활력성, 대인관계 등이 판단적 효능감에 활력성, 대인관계 등이 도전성취 효능감에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 무도 전공대학생의 사회적지지와 자기효능감의 관계 규명 결과 사회적지지의 하위변인인 부모지지, 무도지도자지지, 친구지지가 자기효능감에 유의한 영향을 미쳤으며, 사회적지지 하위 변인 모두 기술자 효능감에 영향을 미쳤다. 의지조절 효능감, 판단적 효능감, 도전성취 효능감 또한 사회적지지 부모지지, 무도지도자지지, 친구지지에 유의한 관계가 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the relationship among self resilience, social support, and self efficacy of the university students majoring in Martial Arts. To accomplish the purpose of the research, university students (N=460) in Kyung-gi, Busan, Choong-chung, Honam areas completed the questionaries, and the collected data were analyzed by frequency, reliability, confirmatory factor analysis, t-test, One-way ANOVA, Scheffe’s Multiple Range Test, correlation analysis, and Multiple Linear Regression Analysis via Win SAS Ver. 9.2. The results of the study are as follows. First, the result revealed that the gender difference had a significant effect on all the sub-factors of self efficacy such as skill efficacy, volitional control efficacy, judgemental efficacy, and challenge accomplishment efficacy. Moreover, the effect of each majoring sport was significant on skill, volitional , and judgemental efficacy while the training period had a significant difference between skill and judgemental efficacy but not on volitional control and challenge accomplishment efficacy. The skill and judgemental efficacy were significantly different depending on the playing career as an athlete. Second, the result of the relationship between self resilience and self efficacy indicated that all of the sub factors of self resilience had an significant effect on self efficacy. The vitality, interpersonal relationship, and optimism of self resilience positively influenced on volitional control efficacy whereas emotional control, vitality, and interpersonal relationship has a significant effect on judgemental efficacy. The interpersonal relationship factor also significantly influenced on chellenge accomplishment efficacy. Finally, it was proven that all the sub-factors of social support such as parent support, coach support and friend support had a significant effect on self efficacy while interpersonal relationship. The volitional control, judgemental, challenge accomplishment efficacy factors of self efficacy was correlated to parent, coach, friend support.