이 연구에서 예비특수교사를 대상으로 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식 그리고 교직수행능력의 관계를 분석함으로서 대학교육에서 전공학습 및 자신의 교직관 확립을 위한 다양한 경험 등이 미래의 교직수행능력 향상에 미치는 영향력을 제안하고자 하였다. 2016년 10개 대학교의 특수교육과에 재학 중인 2학년부터 4학년 학생을 대상으로 설문하여 설문에 응답한 404건 중 신뢰롭게 응답한 377건을 최종 분석하였다. 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식 그리고 교직수행능력에 대한 구성요인을 분석하기 위해 요인 분석과 신뢰도 분석을 실시하였다. 그리고 인구통계학적 변인 분석을 위해 각 요인별 독립표본 t검증 또는 일원분산분석을 실시하였다. 또한 상관관계 분석과 구조분석을 실시하였으며, 각각의 결론은 다음의 세 가지로 요약된다. 첫째, 예비특수교사의 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식 그리고 교직수행능력에 대한 구성요인은 10개의 요인으로 구성된다. 자기효능감은 자신감과 노력의 요인으로 구성되며 학업스트레스는 학업, 비효율성 그리고 회피의 요인으로 구성된다. 전공인식은 수업만족과 교과만족 그리고 교직수행능력은 수업설계, 교직문화 그리고 교과전문성의 요인으로 구성된다. 둘째, 예비특수교사의 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식 그리고 교직수행능력에 대한 인구통계학적 변인에 대한 결론은 다음과 같다. 자기효능감은 봉사활동경험과 평균성적에 영향을 받는다. 봉사활동경험의 시간이 많은 학생들과 평균성적이 상대적으로 높은 학생들의 자기효능감이 높다. 학업스트레스는 평균성적에 영향을 받는다. 성적이 높은 학생들이 성적이 낮은 학생들보다 상대적으로 학업스트레스를 적게 받는다. 예비특수교사의 전공인식은 2학년 보다 4학년의 인식이 상대적으로 낮다. 교직수행능력은 봉사활동경험에 영향을 받는다. 봉사활동의 경험이 많은 학생들이 낮은 학생들보다 긍정적으로 인식한다. 셋째, 예비특수교사의 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식 그리고 교직수행능력은 각 요인별로 유의미한 상관관계가 있다. 예비특수교사의 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식 그리고 교직수행능력의 구조적 관계는 다음과 같다. 예비특수교사의 자기효능감은 전공인식과 높은 관련성을 가지나, 학업스트레스 및 교직수행능력과는 조건부 관련성을 보인다. 반면, 자기효능감이 학업스트레스를 매개할 경우에 교직수행능력과는 설명력을 가지지 못하나, 전공인식에 대한 설명력은 조건부 관련성을 보인다. 특히 예비특수교사의 자기효능감이 전공인식을 매개할 때, 교직수행능력 향상에 보다 효과적으로 작용한다. 결과적으로 예비특수교사의 자기효능감은 전공인식에 긍정적 영향을 미치는 요인이지만, 자기효능감이 교직수행능력 향상에 영향을 미치는 데는 제한적이다. 다만, 예비특수교사의 자기효능감이 전공인식을 매개할 때, 교직수행능력 향상에 긍정적 영향을 제공할 수 있다. 즉 예비특수교사의 교직수행능력을 위한 주요 요인은 교과 및 학업에 대한 만족, 전공에 대한 긍정적인 인식 그리고 높은 자기효능감이 미래의 교직생활에 긍정적인 영향을 제공한다. 그리고 예비특수교사의 봉사활동과 교직수행능력 등의 경험 및 학습은 장애학생의 교수·학습을 제공하기 위한 교직수행능력의 직·간접적인 영향으로 나타나게 된다. 그러므로 예비특수교사는 바람직한 교직관 형성을 위한 다양한 노력이 요구된다는 점을 이 연구에서 제안하고 있다.
This study analyzed the relation of self-efficacy, academic stress, specialization awareness, and teaching competency in preservice special teachers, so as to suggest the influence of various experiences to establish one''s view on teaching and specialized learning in college education and such on the future teaching competency enhancement. Students in year 2 to 4 of special education major at 10 colleges in 2016 were surveyed, and 377 reliable responses among 404 responses were used for final analysis. In order to analyze the components for self-efficacy, academic stress, specialization awareness, and teaching competency, factor analysis and reliability analysis were conducted. Also, for demographical factor analysis, an independent sample t-test or one way analysis of variance were conducted per each factor. Also, correlation analysis and structure analysis were conducted, and the conclusions for each can be summarized as the following three. First, the components for self-efficacy, academic stress, specialization awareness, and teaching competency in preservice special teachers consist of 10 factors. The self-efficacy consists of factors of confidence and effort, while academic stress consists of academics, inefficiency, and avoidance. Specialization awareness consists of class satisfaction and curriculum satisfaction, and teaching competency consists of class design, teaching culture, and curricular specialization. Second, the conclusion for the demographical variables regarding the components for self-efficacy, academic stress, specialization awareness, and teaching competency in preservice special teachers is as follows. Self-efficacy is influenced by the volunteer activity experiences and the average academic performances. The students with greater hours of volunteer activity and relatively higher average academic performance have higher self-efficacy. Academic stress is influenced by average academic performance. Students with higher academic performance experience relatively less academic stress than students with lower academic performances. The specialization awareness of preservice special teachers was relatively lower for year 4 than for year 2. Teaching competency is influenced by volunteer activity experience. The students with more volunteer activity experiences have more positive awareness than the students with less volunteer activity experiences. Third, there are significant correlations per each component for self-efficacy, academic stress, specialization awareness, and teaching competency in preservice special teachers. The structural relations of self-efficacy, academic stress, specialization awareness, and teaching competency in preservice special teachers are as follows. The self-efficacy of preservice special teachers has a high correlation with specialization awareness, but has a conditional correlation with academic stress and teaching competency. On the other hand, when self-efficacy mediates academic stress, it does not have an explanation power with teaching competency, but the explanation power for specialization awareness shows a conditional correlation. Especially, when the self-efficacy of preservice special teachers mediates specialization awareness, it acts more efficiently on the improvement of teaching competency. In conclusion, the self-efficacy of preservice special teachers is a factor with a positive influence on the specialization awareness, but is limited in influencing the improvement of teaching competency. When the self-efficacy of preservice special teachers mediates specialization awareness, however, it can provide a positive influence on the imporvement of teaching competency. That is, the major factors for the teaching competency of preservice special teachers are satisfaction for curriculum and academics, positive awareness for specialization, and high self-efficacy, which provide positive influences to the future teaching career. The volunteer activities and teaching competency and such experience and learning of preservice special teachers show direct/indirect influences of teaching competency in order to provide teaching/learning for students with disabilities. Therefore, this study suggests that preservice special teachers require various efforts to form desirable view on teaching.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구 의의 12. 연구 문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 자기효능감 82. 학업스트레스 123. 예비특수교사의 전공인식 144. 예비특수교사의 교직수행능력 17Ⅲ. 연구 방법 211. 연구 대상 212. 연구 도구 223. 연구절차 274. 자료처리 28Ⅳ. 연구 결과 301. 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식, 교직수행능력에 대한구성요인 분석 302. 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식, 교직수행능력에 대한인구통계학적 변인 분석 363. 자기효능감, 학업스트레스, 전공인식, 교직수행능력에 대한구조관계 분석 42Ⅴ. 논 의 491. 방법에 대한 논의 492. 결과에 대한 논의 51Ⅵ. 결론 및 제언 571. 결론 572. 제언 58참고 문헌 59영문 초록 69부록 72