본 연구는 발달지체 유아의 자기표현 증진을 위한 미술치료 사례연구로서 발달지체유아의 자기표현능력 및 미술적 자기표현향상 변화와 어린이집 학급에서 자기표현 변화와 회기별 자기표현 변화를 살펴보고자 하였다. 본 연구의 대상은 D시 소재의 Y어린이집에 재원중인 소아정신과에서 발달에 문제가 있다는 의사의 소견서를 받은 만 4세 2개월 된 남아이다. 연구도구는 Rakos와 Schroeder(1980)가 개발한 것을 변창진, 김성희(1980)가 번안한 자기표현능력검사를 사용하였으며 미술적 자기표현능력을 측정하기 위해 지한내(2011)가 발달장애아동의 자기표현을 측정하기 위해 사용한 자기표현향상 척도를 사용하였다. 프로그램은 초기에는 흥미 및 친밀감형성, 중기에는 발달지체 유아가 연구자의 지원을 받아 자기표현을 할 수 있도록, 후기에는 자발적인 자기표현을 중심으로 구성하였다. 자료처리는 첫째, 자기표현능력 변화는 자기표현능력검사를 사전?사후?추후검사를 실시하여 비교제시 하였으며, 미술적 자기표현의 변화는 프로그램 초기, 중기, 후기에 그린 자유화에 대해서 자기표현향상 척도를 이용해 그 결과를 막대그래프로 도식화하여 비교제시 하였다. 둘째, 어린이집에서 학급생활에서의 자기표현의 변화는 담임교사의 사전?사후?추후보고를 토대로 언어적?비언어적요소로 나누어 비교제시 하였다. 셋째, 회기별 자기표현의 변화는 CCTV녹화와 음성녹음을 토대로 언어적?비언어적 자기표현변화를 비교제시 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 미술치료는 발달지체 유아의 자기표현에 긍정적인 변화가 나타났다. 둘째, 미술치료를 통해 발달지체 유아의 어린이집 학급에서 자기표현에 긍정적인 변화가 나타났다. 셋째, 미술치료는 발달지체 유아의 회기별 자기표현 변화에 긍정적인 변화가 나타났다. 따라서 본 연구의 자기표현 미술치료는 발달지체유아의 자기표현능력 향상에 효과가 있음을 보여준다.
This study was intended to research the changes of self-expression ability and artistic self-expression of children with development retardation along with the change of self-expression at pre-school and self-expression reaction per each session. The subjects of this study was a 4 year and 2 month old boy who goes to Y preschool located in D-si, and who received pediatrician''s opinion that he has a developmental problem. The research tools were self-expression ability test and self-expression improvement scale. For the self-expression ability test, self-expression rating scale, which was developed by Rakos & Schroeder(1980) and translated by Byeon Changjin and Kim Seonghee(1980), was used. For the self-expression improvement scale, the one that was organized with 5 point scale by Ji Hannae(2011) to measure self-expression of children with developmental disability was used. The early stage of the program had the child feel interested in art activities and form friendliness, the middle stage had the child express his own thoughts with the support of the researcher, and the late stage had the child perform voluntary self-expression. Regarding data process, first, for the change of self-expression ability, pre, post and follow up self-expression ability tests were done, and the results were compared. For the change of artistic self-expression, free style pictures drawn by him at early, middle and late stages were evaluated with the use of the self-expression improvement scale, and the results were illustrated with bar charts and compared. Second, for the change of self-expression at the class of preschool, self-expression ability was divided into linguistic and non-linguistic elements based on pre, post and follow up reports, and then the results were compared. Third, for the change of self-expression per each session, the changes of linguistic and non-linguistic self-expression were compared based on CCTV recording and voice recording. The results of this study are as follows. First, there was a positive change on self-expression ability scale(self-expression ability scale, artistic self-expression improvement scale) of the child with development retardation through art therapy, which gave a positive change in artistic self-expression. Second, through art therapy, self-expression change in the class of preschool showed a positive change. Third, art therapy caused a positive change on the child''s self-expression change per each session. Therefore, self-expression art therapy of this study shows effectiveness on self-expression ability improvement of the child with development retardation.
Ⅰ. 서 론 11. 연구필요성 12. 연구목적 23. 용어정의 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 발달지체 유아의 자기표현 42. 발달지체 유아의 미술치료와 자기표현 증진 5Ⅲ. 연구방법 71. 연구대상 72. 연구절차 83. 연구도구 94. 프로그램 115. 자료처리 13Ⅳ. 연구 결과 141. 자기표현 척도 상에 나타난 변화 142. 어린이집 학급에서의 자기표현 변화 193. 회기별 자기표현의 변화 20Ⅴ. 논의 및 결론 39참고문헌 42영문초록 46부 록 48