본 연구는 영어 그림동화책을 활용한 대본쓰기 및 읽기연극 초등영어 수업을 위해 학습자들의 인식을 살펴보고, 실행연구를 진행하면서 학습자들의 요구가 반영된 수업 모형을 제시하여 수업에 적용함으로써 초등영어 수업 발전에 기여하는 데 목적이 있다. 이에 본 연구는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 영어 그림동화책, 대본쓰기 및 읽기연극에 관한 학습자들의 인식은 어떠한가? 둘째, 영어 그림동화책을 활용한 대본쓰기 및 읽기연극의 교수·학습 양상은 어떠한가? 셋째, 영어 그림동화책을 활용한 대본쓰기 및 읽기연극의 수업 모형은 어떻게 개선될 수 있는가? 본 연구는 서울시 Y초등학교 5학년 2개 반 50명 학생들을 대상으로 총 27 차시(실행연구 수업 24 차시와 개선된 수업 모형을 적용한 수업 3 차시)에 걸쳐 영어 그림동화책을 활용한 대본쓰기 및 읽기연극 수업을 실행하였다. 자료의 수집은 학생 설문조사 및 면담, 수업 관찰, 학생일지, 교사일지를 통해 이루어졌으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 대략 절반의 학생들이 교과서 이외 영어 학습 자료로 영어동화책을 선택하였고, 영어동화책 중 영어 그림동화책을 선택하는 비중이 높았다. 하지만 고학년이 되어서는 영어동화를 영어 학습에 지속적으로 활용하지 못하고 있었다. 또한, 영어 그림동화책, 대본쓰기 및 읽기연극을 통해 영어 능력 향상을 기대하는 영어 기능이나 영역이 편향된 경향을 보였다. 둘째, 영어 그림동화책을 활용한 대본쓰기 및 읽기연극의 교수·학습 양상은 실행연구의 각 주기에서 그 특징을 살펴볼 수 있었다. 1주기에서는 수준별 대본을 포함한 다양한 자료 제시에도 불구하고 교사의 예시 대본에 대한 학습자들의 요구가 크게 드러났다. 2주기에서는 모든 학습자의 대본쓰기 참여를 위해 개인쓰기와 모둠쓰기를 하는 전문가집단을 활용하였다. 3주기에서는 읽기연극 발표 시 내용 전달력 문제와 집중력 감소 등을 해결하기 위해 짝 모둠을 정하고, 발표자와 청중의 역할을 번갈아 하는 방식으로 진행하였다. 4주기에서는 학습자들의 개인 선호도를 더욱 존중하는 방법을 찾고, 목소리의 크기 변화, 효과음의 사용 등 읽기연극 발표에서 연극적 요소를 강조하는 모습이 드러났다. 셋째, 4주기에 걸친 실행연구의 수업 절차를 개선하여 촉진 단계, 생성 단계, 공유 단계 총 3단계에 따른 수업 모형을 제안하였다. 6 차시에 걸쳐 15분씩 3회, 40분씩 3회로 진행했던 수업에 실행연구의 개선 사항을 반영하고, 교과서 수업 시수 확보를 위해 3 차시에 걸쳐 40분씩 진행하는 수업으로 바꾸고, 수업 이외 시간을 활용한 학생 협력 활동을 강조하였다. 촉진 단계는 영어 그림동화책을 이해하고 대본쓰기를 준비하는 단계이고, 생성 단계는 대본을 쓰고 연습하는 단계이며, 공유 단계는 읽기연극을 준비하고 발표하는 단계이다. 결과적으로 초등 학습자들은 영어 그림동화책을 친숙하게 여기며 학습 자료로 활용해 왔으나 영어 능력을 적절하게 향상시키도록 활용해 오지는 못하였다. 이에 본 연구는 대본쓰기 및 읽기연극이라는 표현적인 활동을 제안하면서 영어 그림동화책의 활용 가치를 높여주고, 학습자들이 주체적으로 학습에 참여하도록 하였다. 학습자들의 인식과 요구가 반영되어 개선한 수업 모형을 통해 학습자는 다양한 영어 기능 향상을 경험할 수 있었고, 교사와 학습자가 협력적으로 수업을 계획, 실천해 나갔다. 또한 중하위 학습자들이 수업에 최대한 참여하는 방법을 연구하였고 영어 그림동화책의 활용이 다른 장르의 영어동화까지 읽게 하는 시작점으로 작용하였다. 더불어 교사가 학습 자료 제작자로 참여하였으며, 이는 교사가 적절한 동화 자료를 선정하는 안목을 기르고 대본쓰기 등 자료 제작자 역할을 하기 위해서 그에 알맞은 교사교육이 필요하다는 것을 보여주었다. 본 연구에서 제시된 수업 모형을 전문가 집단의 검증을 거치고 다양한 학생들에게 적용하는 후속 연구가 필요하다. 또한 학년군별로, 학교급별로 진행할 수 있는 장기적인 수업 계획을 마련하여 영어 그림동화책을 활용하는 대본쓰기 및 읽기연극 활동을 한다면 초등영어현장에 보다 더 도움이 될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to develop a model through script writing and Readers’ Theater (RT) using picture books for elementary English learners. The theme was heavily dependent on the students'' perception and the results of action research. To attain the objective, the following research questions were proposed: First, what is the perception of fifth grade students toward English picture books, script writing and RT? Second, how can the elementary English teaching and learning be extended through script writing and RT using English picture books? Third, how can a model be improved through script writing and RT using English picture books? To find the answers to the research questions above, action research was conducted with 50 fifth grade students from 2 classes for a total of 27 times(24 lessons and 3 additional lessons with improved method) at the Y elementary school in Seoul. Data was collected from questionnaires and scripts written by the participants, individual interviews, teacher’s field notes and in-class video recordings. The acquired data was analyzed in a qualitative manner, and the results are as follows: Firstly, approximately half of the students almost always chose English storybooks, especially English picture books as learning materials when the choice was given with the textbook. However, English picture books were no longer a favorite medium for students in the upper grade. Students also only expected limited results in English proficiency from RT and script writing. Secondly, the elementary English teaching and learning was extended in each cycle of the action research. At the first cycle, students preferred referring to the teacher’s script even when diverse materials were provided including example scripts for all levels. At the second cycle, jigsaw encouraged the students to write scripts individually or in a group. At the third cycle, students were divided in to pairs for effective RT. In each pair, students could be readers and then listeners by taking turns. At the fourth cycle, students were given freedom to choose new methods to deliver their expressions in diverse ways, such as changing tone of voice and using sound effects. Thirdly, the script writing and RT model was revised into 3 steps after the 4 initial cycles of the action research. The 3 new steps were respectively, the promoting step, creating step and the sharing step. Initially, the research had consisted of 6 classes; three 15-minutes-classes and three 40-minutes-classes. However, the classes were given three 40-minutes-classes for each lesson to allow enough time for textbook studies. Each class of the three classes dealt with the newly revised steps individually. During the promoting step, students read English picture books and grasped the story. The creating step allowed students to write scripts and practice RT. In the final sharing step, students prepared and showed RT. In conclusion, although elementary school students have been using English picture books as English study materials, but they had not been used properly to make successful improvements in English skills. This study suggests productive activities such as script writing and RT, leading learners into voluntary participation in class, and raises the utilizing of English picture books. The teaching-learning model was revised by actively applying the understanding and needs of students, which helped students experience improved English proficiency in diverse areas. At the same time, teacher and students were able to participate in class cooperatively. Students in intermediate and low-level were allowed active participation in class, and utilizing the English picture books motivated learners to gain interest in different kinds of English story book. Their English learning was extended through various response activities to educate diverse learners with different grade levels and language abilities. As teachers also had the role as the producer of class materials, the needs for them to develop insight to select proper English picture books became crucial for the learners to produce suitable script writing. Based on the results of this study, several suggestions are provided for further studies. The teaching-learning model needs to be applied to diverse groups of students after experts’ verification. Long-term plans for classes using English picture books, script writing, and RT according to class or grade-based group will be a great program for elementary English class.
논문요약 ⅴⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 61. 영어 그림동화책을 활용한 영어 교육 62. 초등영어에서의 대본쓰기와 읽기연극 10가. 대본쓰기 과정의 교육적 효과 10나. 읽기연극 지도 123. 대본쓰기 및 읽기연극에 관한 선행 연구 13Ⅲ. 연구 방법 161. 연구 대상 162. 연구 절차 및 기간 173. 연구 설계 18가. 영어 그림동화 선정 19나. 실행연구 절차 23다. 수업의 실제 254. 자료 수집 및 분석 28가. 학생 설문조사 28나. 수업 관찰 29다. 학생일지 및 면담 29라. 교사일지 30Ⅳ. 연구 결과 및 논의 311. 학습자들의 인식 31가. 영어동화에 대한 인식 31나. 대본쓰기에 대한 인식 36다. 읽기연극에 대한 인식 372. 대본쓰기 및 읽기연극의 교수·학습 양상 38가. 대본 자료 제시 방법의 수준별 고려 39나. 구성원 참여 활성화를 위한 모둠 구성 45다. 읽기연극 발표 방식의 다양화 49라. 대본 내용과 읽기연극 방법의 확장 533. 대본쓰기 및 읽기연극의 수업 모형 개선 56가. 촉진 단계 56나. 생성 단계 59다. 공유 단계 60라. 수업 모형 적용 62Ⅴ. 결론 및 제언 641. 결론 642. 제언 및 연구의 제한점 68참고문헌 71부록 75ABSTRACT 87