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학위논문
저자정보

최지원 (동덕여자대학교, 동덕여자대학교 대학원)

지도교수
장창곡
발행연도
2018
저작권
동덕여자대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수8

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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현대인은 사회가 고도화 되면서 개성의 추구와 더불어 아름다운 외모에 대한 관심과 욕구가 강해지고 있다. 자신을 보다 젊게 보이도록 하고 아름답게 꾸미고자 하는 것은 모든 생물의 본능적인 욕구이다. 외모는 대인관계에서 개성을 부각하고 자신감을 갖게 하는 중요한 요소이며, 특히 헤어스타일은 얼굴의 인상과 외모의 특징을 결정짓는 중요한 역할을 한다. 모발염색은 헤어스타일 연출의 중요한 요소로서 자기 연출과 사회활동의 필요성에 따라 다양하게 이루어지며, 염모제의 화학적 성분을 자연모발에 침투시켜 색상을 변화시키는 시술로서 미용실 모발염색과 자가 모발염색으로 행해진다.
염모제 시장은 현대인의 외모 관심도가 높은 사회문화적 경향에 편승하여 다양한 염모제품의 출시와 더불어 유통경로가 확대되고 있다. 모발염색을 필요로 하는 소비자는 어디서든 다양한 염모제를 쉽게 구입할 수 있고, 전문가 손을 빌리지 않더라도 손쉽게 모발염색을 할 수 있는 기능성 제품과 시술방법을 알려주는 검증되지 않은 정보를 쉽게 접할 수 있다. 이러한 유통경로의 확대와 미디어 환경의 변화는 무분별한 모발염색 행위를 조장하고 그에 따른 인체의 위해성 논란과 부작용 발생의 원인이 되고 있다.
특히 염모제의 위해성에 대한 사전 지식이 없고 부주의한 시술의 우려가 높은 노인이나 청소년층은 염모제의 위해성에 노출될 가능성이 높다. 현대인은 사회활동의 증가와 경제적 수준이 높아지면서 자기관리 차원의 외모뿐만 아니라 건강한 삶에 대한 욕구와 관심 또한 높다. 외모의 아름다움과 건강한 삶을 추구하는 현대인의 욕구에 비추어 볼 때, 모발염색의 부작용과 위해성은 건강한 삶과 상충된다고 볼 수 있다. 아름다움을 연출하기 위해서 모발염색을 하지만 결과적으로 두피와 신체 건강의 위해성을 감수하고 있는 것이다. 그러므로 소비자가 보다 건강하고 안전한 모발염색 행위를 선택하기 위해서는 이러한 이율배반적인 심리와 행위의 선택에 작용하는 요인을 인식할 필요가 있다.
본 연구는 모발염색 행위를 선택하는 소비자 심리에 작용하는 기제를 건강신념의 관점에서 살펴보고자 하였다. 건강신념이란 스스로 건강행위라고 굳게 믿고 있는바에 대한 의존적 심리이다. 건강신념은 건강을 지키기 위한 방어기제로서 건강을 유지하기 위한 예방적 행위와 신체증상에 따른 조치행위, 그리고 건강의 회복과 증진을 위한 노력행위 등의 적극적인 동기로 작용한다. 일반적으로 신념과 행위는 밀접한 관계를 가지고 있다. 신념은 경험과 지식을 통해서 형성되며 그것의 정도에 따라서 신념의 수준 또한 달라진다. 신념의 수준은 행동의 특성으로 나타나는 관계에서 신념의 토대가 되는 인식의 내용과 행위의 동기로 작용하는 욕구에 따라 구체적인 행위의 선택이 이루어진다.
모발염색이 인체에 유해하다는 사실에 대한 인식은 건강신념을 강화시키는 요인인 반면, 모발염색을 통해서 외모관리 및 개성표출에 대한 욕구는 건강신념을 위배하는 요인의 개연성을 가지고 있다. 그러므로 모발염색에 있어서 건강신념을 유지함과 동시에 염모제의 위해성으로부터 피해를 최소화하며 모발염색의 욕구를 충족할 수 있는 방법이 요구되어진다. 본 연구는 이러한 인식을 바탕으로 모발염색 행위의 실태조사 및 분석을 통해서 모발염색 행위에 영향을 미치는 요인을 파악하고자 하였다. 인체의 위해성과 부작용을 최소화시키는 모발염색 행위의 선택은 소비자의 건강신념과 밀접한 관계가 있는 것으로 가정하고 연구모형과 가설을 수립하여 조사와 분석에 접근하였다. 연구에 사용한 건강신념 변인은 선행 연구를 참고하여 정의 수립하였으며, 서울?경기?강원 지역의 모발염색을 경험한 성인 여성을 대상으로 임의 표본 추출방법으로 설문조사를 실시하고 연구문제와 가설을 검증하였다.
연구의 결과는 연구문제 검증의 절차에 따라 다음과 같은 내용으로 제시하여 기술하였다. 첫째, 모발염색 행위 요인에 따른 자가 모발염색과 미용실 모발염색 행위의 특성 분포, 그리고 이들의 시술행위의 특성을 비교 분석하였다. 둘째, 모발염색 행위와 건강신념 변인의 관계성 평가와 모발염색 행위 군에 따른 건강신념 변인의 인지도 검증을 하였다. 셋째, 모발염색 행위에 작용하는 건강신념 변인 간의 상관분석을 하였다. 넷째, 표본의 일반적 특성에 따른 건강신념의 차이와 유의적 특성을 분석하였다. 다섯째, 건강신념 변인과 건강행동가능성의 상관성 분석을 통해 가설을 검증하였다. 여섯째, 이러한 분석의 결과를 토대로 연구모형 검증에 관한 종합적인 논의를 하였다.
모발염색에서 논의의 핵심은 염모제의 안전성에 관한 문제이다. 염모제 생산 기업은 보다 안전한 염모제 성분을 보장할 수 있는 제품을 개발하고, 소비자는 자신의 안전과 건강을 지킬 수 있도록 염모제의 위해성에 대한 경각심을 갖고 염모제의 성분인식과 더불어 올바른 선택을 위한 세심한 주의가 필요하다. 그리고 모발염색이 모발 상태에 따라 전 처리와 후처리와 같은 주의와 절차가 필요한 시술 행위임을 인식하고 올바른 행위의 조건과 내용인식을 토대로 안전한 모발염색 행위의 신념을 강화할 필요가 있다.
본 연구의 결과에 따르면, 건강신념 변인의 인지도 수준 안에서 자가 모발염색 또는 미용실 모발염색 행위의 선택이 결정되는 인과성을 유추할 수 있다. 특히 건강신념 변인의 인지된 유익성, 인지된 장애성, 건강관심도가 높으면 보다 안전하다고 인식되어지는 미용실 모발염색을 선택할 가능성이 높은 것을 알 수 있다.

이와 같이 모발염색 행위와 건강신념의 관계성을 분석한 본 연구는 모발염색에 관한 HBM 측정의 사례로서 의미를 가지고 있으며, 모발염색의 건강신념 중재 프로그램 개발과 모발염색 예방행동 강화를 위한 헬스 캠페인 등에 활용할 수 있는 가치를 가지고 있다. 따라서 소비자에게 안전한 모발염색을 위한 선택과 판단의 근거를 제공하고 무분별한 자가 모발염색을 조장하는 미디어와 마케팅 활동을 평가하는 지침으로서 활용할 수 있는 것이다. 특히 자가 모발염색을 지향하는 소비자에게 자가 모발염색을 함으로써 생기는 장애요인에 대한 경각심을 갖게 하고, 보다 안전하고 건강한 모발염색을 위한 인식의 전환과 건강신념을 강화하는 효과를 기대할 수 있다.

중심어 : 건강신념모델. 자가 모발염색, 미용실 모발염색, 성인여성, 모발염색행위, 염모제 유해성

As society advances and develops, people show a keen interest in their appearance. It is a basic instinct for all creatures to make themselves look younger and better. In fact, appearance is a critical element that makes a person’s personality stand out and makes him/her more confident in interpersonal relationships. In particular, hair style plays a key role in determining a person’s impression and appearance. Hair dyeing is an important element in hairstyling. It has become more diverse as self-presentation and social activities become more important. In terms of a treatment that sends the chemical ingredient of a hair dye, there are beauty salon hair dyeing and self-hair dyeing.
With people’s high interest in appearance, a variety of hair dyes have been released and distributed through diverse channels. Consumers are now able to get various hair dyes easily. In addition, they can easily access a product with which they can dye their hair on their own and unproven information on hair dyeing. However, this expansion of distribution channels and changes in media environments have accelerated unproven hair dyeing practices and caused some problems such as health hazards and side effects.
In particular, the youth and elderly who are vulnerable to irresponsible hair treatment without sufficient knowledge about the risk of the hair dyes could be exposed to the hazards that come with hair dyeing. In modern society, people are very interested in a healthy lifestyle as well as a better appearance as their social activities and economic levels improve. Considering this desire for beauty and a healthy lifestyle, the side effects and hazards of hair dyeing run counter to a healthy life. People dye their hair to look more beautiful, taking the risks of hazards to their scalp and health. In order for consumers to engage in healthier and safer hair dyeing, it is necessary to perceive the factors needed in selecting contradictory psychology and behavior.
This study attempted to investigate the mechanism of consumer psychology in selecting hair dyeing behavior from the perspective of health beliefs. ‘Health belief’ refers to dependence on a strong personal belief regarding health behavior. As a defensive mechanism to protect health, a health belief works as active motivation, such as preventive acts to stay healthy, actions taken for bodily symptoms and efforts to recover and improve health. In general, belief and act are closely related to each other. Belief is formed through experience and knowledge. Depending on the degree of such experience and knowledge, the level of belief varies. In terms of the degree of belief, a specific act is selected within the level of desire that works as the description of awareness and motive for action in the relationship that occurs in behavioral characteristics.
The awareness of the fact that hair dyeing is harmful to human health strengthens the ‘health belief’. In contrast, appearance care through hair dyeing and desire to express personality can violate this health belief. Therefore, there has been a need for a method that can retain the health belief about hair dyeing and, at the same time, satisfy the desire for hair dyeing by minimizing damage from the hazards of hair dyes. This study determined factors affecting the possibility of health behavior in hair dyeing through a hair dyeing survey and analysis based on such perception. The selection of hair dyeing that minimizes human health hazards and side effects is closely related to consumers’ health belief. Hence, this study approached the survey and analysis after developing research models and hypotheses. The health belief variables were defined based on previous studies. For this, a questionnaire survey was conducted among adult women who had received hair dyeing before in Seoul, Gyeonggi and Gangwon through random sampling. The research topics and hypotheses were then tested.
Based on the research topic testing procedures, the results were stated and described as follows: First, the distribution of the characteristics of hair dyeing between at-home hair dyeing and beauty salon hair dyeing and the characteristics of such practices were comparatively analyzed. Second, the relationship between hair dyeing and health belief was assessed, and the awareness of health belief in a hair dyeing group was tested. Third, correlations among the health belief variables that are applied to hair dyeing were analyzed. Fourth, differences in health belief and significant characteristics by the general characteristics of samples were analyzed. Fifth, hypotheses were tested by analyzing correlations between health belief and the possibility of health behavior. Sixth, there was a general discussion on research model testing based on the said results.
In hair dyeing, the safety of hair dyes is most important. Hair color manufacturers need to develop and provide products that ensure the safety of ingredients while consumers must be more cautious in checking the ingredients of the hair dyes and making the right choice with an awareness of the risks. In addition, it is necessary to strengthen a belief in safe hair dyeing behavior based on awareness of the conditions for correct use after understanding that hair dyeing is a treatment that requires caution and procedures such as pre-treatment and follow-up. According to the study results, the causality that determines the selection of self-hair dyeing or beauty salon hair dyeing within the level of the awareness of health belief can be derived. If interest in benefits, perceived barriers and health increases, there is a greater possibility of selecting beauty salon hair dyeing, which is deemed to be safer.
As stated above, this study analyzed correlations between hair dyeing and health belief. It is significant in that it is a case of HBM measurement on hair dyeing. In addition, the study results could be used for health campaigns designed to develop health belief mediation programs and hair dyeing-preventive behavior. In other words, this study provides the ground for consumers to select and judge safe hair dyeing practices. Furthermore, it can be available as a guide to assess mass media, which encourage uninformed at-home hair dyeing and marketing activities. In particular, it makes those consumers who prefer to be cautious with self hair dyeing be aware of the perceived barriers that occur after self-hair dyeing. Finally, the conversion of a perception for safer and healthier hair dyeing and the improvement of health beliefs are anticipated.

Key Words: Health Belief Model, Self-hair Dyeing, Hair Salon Dyeing, Adult Woman, Hair Dyeing Behavior, Hair Dye Products Harm

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 필요성 1
2. 연구의 목적 6
3. 연구의 구성 6
Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 모발염색(Hair Dyeing) 9
2. 자가 모발염색 행위(Self-Hair Dyeing Behavior) 25
3. 건강신념모델(Health Belief Model) 37
4. 건강관심도 44
5. 건강행동가능성 45
Ⅲ. 연구내용 및 방법 48
1. 연구문제 48
2. 연구가설 48
3. 연구모형 50
4. 연구설계 51
5. 변수의 조작적 정의와 측정도구 54
6. 분석방법 59
Ⅳ. 연구결과 60
1. 연구대상의 일반적 특성 60
2. 연구대상의 모발염색 행위 특성 분포 61
3. 건강신념 변인 측정도구의 타당도와 신뢰도 70
4. 연구대상의 모발염색 행위와 건강신념 변인의 상관성 75
5. 연구대상의 일반적 특성에 따른 건강신념 변인의 차이 79
6. 건강신념 변인 간의 상관관계 83
7. 건강신념 변인과 건강행동가능성의 상관성 85
Ⅴ. 논의 92
1. 연구대상의 모발염색 행위의 특성 92
2. 연구대상의 모발염색 행위와 건강신념 변인의 상관성 100
3. 연구대상의 일반적 특성과 건강신념 변인의 차이 103
4. 건강신념 변인 간의 상관관계 105
5. 건강신념 변인과 건강행동가능성의 상관성 107
Ⅵ. 결론 111
1. 연구의 결론 111
2. 연구의 제한점 및 제언 112
3. 기대효과 114
참 고 문 헌 116
설문지 128
ABSTRACT 136

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