본 연구는 장애학생 국악 동아리를 운영한 경험이 있는 특수교사를 대상으로 심층 면담을 실시하여 장애학생 국악 동아리 지도를 통해 어떠한 경험을 하였는지, 국악동아리 운영하면서 어려움과 요구사항이 어떤 것이 있는지 알아보는 것에 목적을 두었다. 본 연구의 참여자는 장애학생 국악 동아리를 직접 운영하고 지도한 경험이 있는 특수교사로 본 연구 참여에 동의한 5명으로 구성하여 심층면담을 하였다. 이 자료를 연구자가 직접 전사하고 자료를 분석하여 연구결과를 얻었다. 연구 결과는 면담 내용을 분석하여 31개의 개념을 통해 9개의 하위범주와 4개의 범주로 분석하였다. 4개의 범주 내용은 ‘주변 사람들의 이해 부족으로 인한 국악 동아리 지도의 어려움’, ‘환경 및 시설의 문제로 인한 국악 동아리 지도의 어려움’, ‘국악 동아리를 통한 지도 교사와 장애학생들의 긍정적인 변화’, ‘국악 동아리 수업 방법의 개선을 위한 지도 교사의 노력’이다. 본 연구의 도출된 연구 결과와 논의를 종합적으로 정리해보면 다음과 같다. 첫째, 국악 동아리를 운영하는 특수교사의 어려움으로 학교 교직원들의 이해부족, 국악 강사의 장애학생의 특성 인식 부족, 학부모의 이해부족들이 나타났다. 특수교사와 학교 구성원들은 서로 간의 존중을 바탕으로 협조와 신뢰를 갖는 일이 중요하다. 개인의 개별 업무 특성을 고려하여 예의를 갖추고 각자 위치에 따른 특수한 상황을 배려해 줄 수 있는 이해가 필요하다. 또한 국악 강사는 만나는 교육 대상의 특성에 따라 수업 방식이 변화할 수 있도록 인식개선에 관한 교육이 필요하다. 특수교사는 학부모와 지속적인 의견교환을 통해 역할 인식에 대한 의사소통이 요구되며 교사와 학부모의 인식 차이를 좁혀갈 수 있는 다양한 의견수렴과 참여방안이 마련되어야 한다. 둘째, 국악 동아리를 운영하는 특수교사들은 국악 동아리와 관련된 시설의 문제로 나타나는 지도의 어려움을 안고 있었으며 공연작품을 연주할 수 있는 장애학생들의 무대 기회가 감소되어 나타나는 어려움을 느끼고 있었다. 국악 동아리 운영이 원활할 수 있도록 현재보다 충분한 교재와 교구, 완벽하게 보완된 방음시설을 갖추어야 하며 학교 측의 관심으로 국악 동아리의 충분한 연습 시간의 확보가 필요하다. 또한 장애학생들이 국악 동아리 활동의 결과물을 선보일 무대 기회를 통해 사회적 상호작용을 경험할 수 있도록 지역 차원에서 혹은 전국 차원에서 장애학생들을 대상으로 하는 대회를 확대하여 개최하고 학교에 공연을 초청하는 등 지역사회의 지원과 정책적 지원 등이 뒷받침되어야 한다. 셋째, 국악 동아리를 운영한 특수교사와 참여한 장애학생들 모두가 긍정적인 변화를 경험한 것으로 나타났다. 교사들의 국악 연수 경험과 지도 경험이 국악에 관련된 인식에 영향을 끼쳤고 국악 동아리 운영 지속에 결정적인 역할을 하였다. 또한 국악 동아리 활동은 장애학생들의 정서적·사회적·신체적인 측면에 긍정적인 행동 변화를 이끌었다. 특수교사들의 국악 동아리 운영에 관한 인식에 변화가 있기 까지 교사들은 시간을 할애하여 스스로 배움을 찾아다니고 끊임없는 노력을 해왔다. 이 노력에 도움을 주기위해서는 특수교사들의 국악 경험을 갖게 하고 실기 부족에 도움이 될 수 있도록 국악 관련 교육과정 연수 프로그램 개설이 필요하다. 또한 장애학생들을 대상으로 한 국악 수업을 다양한 형태로 확장시켜야하며 음악교과 수업 내의 국악 수업의 비중을 늘려 국악 경험에 노출될 수 있도록 해야 한다. 마지막으로, 특수교사들은 국악 동아리 수업에 다양한 교수학습 방법 적용과 여러 가지 방법의 국악기 지도를 연구하고 있었다. 국악 동아리 활동에서 적용한 교수학습 방법의 종류로는 관찰 학습 방법, 또래 교수 방법, 협력학습 방법, 수준별 학습법이 있었으며 국악기 지도법으로는 숫자악보와 색깔악보를 사용하고, 장단을 변형하여 가르치거나 말장단을 창작하여 지도를 하고, 악기 채를 눈에 띄게 만들어서 장애학생들에게 사용하였다. 유용하거나 효과가 높게 나타난 국악 관련 교수학습 방법이나 국악기 지도법은 지도를 위해 공유하여 효과를 입증할 필요가 있고, 다양한 국악기 지도 방안을 강구해야한다.
This study aimed to investigate the special teachers’ experiences through teaching Korean traditional music to students with disabilities and to find out their difficulties and requirements while they managed Korean traditional music clubs. The participants of the study were five secondary special education teachers who had been running the Korean traditional music clubs at special schools or special classes. Based on the in-depth interviews, the researcher transcribed and analyzed the data. Thirty-one conceptual definitions were used to classify the results into nine subcategories and four categories, which were some difficulties in managing the club due to lack of understanding of other people, environmental or facility problems, positive development for the club teachers and the students with disabilities through the club activities, the teachers’ efforts to improve teaching techniques for the club lessons. The results and discussions of the study are summarized as follows. First, there were difficulties for the club teachers which were originated from the teaching staff’s lack of understanding, Korean traditional music instructors’ lack of recognition of characteristics of students with disabilities, and parents’ lack of understanding. Cooperative efforts and mutual trust between the special teachers and school staffs are the critical factors for club management. It is required to understand and consider others’ situations according to job-involvements. The instructors need to be taught a flexible approach to teach students in accordance with their characteristics. As well, the special teachers should continuously communicate with the parents to narrow the gap between them and to get the support and involvement of the parents. Second, the special teachers with Korean traditional music clubs faced up to difficulties caused by club facilities and decreasing chances for performing on the stage. The more support and attention is needed to manage the clubs such as sufficient textbooks and instructional materials, supplemented soundproof facilities, and enough time for practice. A community-based support system and policy is also very essential for making experiences, which is directly linked to social interactions, through providing opportunities for stage performance, holding nationwide contests for students with disabilities and so on. Third, all of the teachers and students with disabilities who participated in the club experienced progressive improvement. It was teachers’ experiences of learning and teaching that effected on their recognition of Korean traditional music and the critical factor for continuously managing the club. Also, the Korean traditional music club activities led to positive behavioral changes in the emotional, social, physical aspects of students with disabilities. The teachers had been attended in several kinds of training by themselves, which paved the way for understanding and recognizing the necessity of the club activities. In order to help and support them, it is necessary to offer traditional music experience to the teachers and open lots of beneficial training programs for practical skills. In addition, it is required to enlarge and expand the Korean traditional music lessons for students with disabilities in various ways, which would be directly exposed them to the music. Finally, the special teachers had been studying various teaching strategies such as observational learning, peer tutoring, cooperative learning, and level-differentiated learning. They also applied several methods of teaching Korean traditional instruments, for example, using number notes and color-coded sheet music, practicing varied rhythms or creating word-attached rhythms, and making the sticks bigger to stick out. The effective and efficient teaching strategies and teaching methods concerned with Korean traditional music need to be shared among the special teachers for the purpose of proving the effect and devising a diversity of teaching methods.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 질문 3Ⅱ. 이론적 배경 41. 국악교육의 개념 42. 장애학생과 국악교육 14Ⅲ. 연구 방법 191. 연구자에 대한 이해 192. 연구 참여자 203. 자료 수집 254. 자료 분석 275. 질적 연구 자료의 진실성 296. 연구 참여자를 위한 윤리적 고려 30Ⅳ. 연구 결과 311. 주변 사람들의 이해 부족으로 인한 국악 동아리 지도의 어려움 312. 환경 및 시설 문제로 인한 국악 동아리 지도의 어려움 403. 국악 동아리를 통한 지도 교사와 장애학생들의 긍정적인 변화 464. 국악 동아리 수업 방법의 개선을 위한 지도 교사의 노력 57Ⅴ. 논의 및 결론 671. 논의 672. 결론 및 제언 73참고문헌 76ABSTRACT 83