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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이현진 (경상대학교, 경상대학교 항공우주특성화대학원)

지도교수
명노신
발행연도
2018
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수5

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이 논문의 연구 히스토리 (5)

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Reduction of the IR signal concerning susceptibility is very important for improving aircraft survivability. Since the IR signal is proportional to the temperature, the temperature field of the exhaust plume was analyzed by applying the aspect ratio to the nozzle exit of some of the techniques of IR reduction. At the same time, design nozzles were produced with the same size and compared with the temperature ejected in the experiment of the engine. As a result of comparison with engine experiments, the temperature difference and temperature distribution differed somewhat for each nozzle shape, but the overall tendency was confirmed to be consistent.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
2. IR 신호 저감 연구 사례 4
1) 선진국 IR 신호 저감 현황 4
2) 국내 IR 신호 저감 현황 9
Ⅱ. 본 론 17
1. 전산 해석 17
1) 해석 기법 선정 17
2) CFD 해석 타당성 검증 18
3) 원형 및 사각 노즐 설계 19
4) 계산 격자 및 경계 조건 20
5) 열유동 해석 결과 22
2. 마이크로 터보제트 엔진 실험 25
1) 마이크로 터보제트 엔진 25
2) 엔진 실험 조건 27
3) 전동식 플룸 유동장 온도 측정 장치 28
4) 엔진 실험 결과 31
3. 전산 해석 - 엔진 실험 비교 35
1) 플룸 온도장 비교 35
2) 추력 비교 38
Ⅲ. 결 론 39
참고문헌 40

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