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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

강신웅 (동국대학교, 동국대학교 대학원)

지도교수
김봉현
발행연도
2018
저작권
동국대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수24

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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In general, gender identity plays a very important role in creating a person''s overall identity. Accordingly, it has become an important issue recently for marketers and researchers to identify changes in the meaning and role of gender.
This study shows how the male alcohol consumers in Korea defined masculinity, what alcohol consumption relates to this representation of masculinity, and what the relationship exist between brand and brand consumers in order to represent of masculinity in the alcohol market.
The first theme is about the Korean drinking style and how modern men are adapting or refusing to the Korean drinking culture associated with alcohol consumption. The second theme, ‘alcohol''s essential function and its social function’, can be aligned to the same lines as the first theme, as it relates to its masculinity and alcohol consumption. The two themes are explained by interviews with men about their subjective experiences.

목차

제1장 서론 1
제2장 문헌연구 5
제1절 남성성의 개념과 특성 5
1. 남성성의 개념 5
2. 남성성의 특성 6
1) 헤게모니적 남성성 8
2) 진화하는 남성성 12
제2절 남성성과 브랜드 16
1. 브랜드 정체성 16
2. 시장에서 나타나는 남성성 18
3. 정체성 소비 20
제3절 한국의 술 소비문화 26
1. 문화적 맥락 27
2. 통과의례(ritual passages) 31
제3장 연구방법 38
제1절 연구방법 선정 38
제2절 연구절차 39
제4장 연구결과 43
제1절 한국 남성의 술 소비 43
1. 한국 남성들의 남성성 현주소 44
2. 여성들의 술 소비 48
3. 이중잣대 50
제2절 남성성의 증거 53
1. 음주량 56
2. 술 종류 60
3. 술과 남성성의 무관함 64
제3절 술의 의미와 역할 71
1. 남성성 재연의 매개체 71
2. 남성성 재연의 단서 73
제4절 술 소비를 통한 남성성 재현 76
1. 한국식 술자리 구조와 현대 남성들 77
1) 한국식 술자리 문화 79
2) 서양의 술 문화 80
3) 빨간 뚜껑 82
2. 술의 본원적 작용과 사회적 기능 83
1) 남자들의 세계 85
2) 취한 남성들 86
3) 차수 변경 87
제5장 결론 및 함의 90
참고문헌 97
ABSTRACT 105

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