본 연구의 목적은 안면 셀프 뷰티기기 50종의 요소와 효과를 심층 분석을 통해 매체적 특성을 살펴보고, 상호구현에 대한 결과를 도출하여 안면 셀프 뷰티기기의 해석 패러다임의 규명을 구축하는 것이다. 뷰티기기의 이용실태 및 개선 방안, 뷰티기기 디자인 개발 사례, 뷰티기기의 사용 후 만족도 등 뷰티기기와 관련된 다양한 선행연구와 4차 산업혁명이 적용된 뷰티산업의 동향에 관한 연구를 참고하여 안면 셀프 뷰티기기를 심층 분석하였다. 연구에 사용된 안면 셀프 뷰티기기는 2012년에서 2017년까지 5년 동안 국내에 출시 및 런칭한 제품들 중에서 공식몰에서 유통 및 관리되고 있는 기기들로 선정했으며 의료기기는 제외했다. 안면 셀프 뷰티기기의 매체적 특성과 상호구현의 관계에 대해 분석하기 위해 사회적 동향 및 뷰티기기의 현황에 대해 살펴보았으며 국내·외 서적, 논문 및 학술지, 보고서 등을 참고하여 이론·실증적 고찰을 병행하였다. 실증적인 내용은 기초자료와 선행연구를 토대로 물리적, 개념적 요소를 추출하여 뷰티기기의 성능과 효과를 분석하였고, 수집, 조사, 분석, 평가의 일련의 과정을 거치면서 심화적 추론에 의한 귀추법의 원리를 적용하여 상호구현에 관한 결과를 도출하였다. 첫째, 안면 셀프 뷰티기기는 사용목적별로 클렌징 뷰티기기, 피부개선 뷰티기기, 메이크업 뷰티기기, 마사지 뷰티기기 총 4가지로 분류되며 물리적, 개념적 요소를 통해 총 14가지 안면 셀프 뷰티기기의 성능이 도출되었다. 둘째, 안면 셀프 뷰티기기는 인간이 추구하는 아름다움의 욕구를 담은 매체의 표상으로 사회적 현상의 메시지가 담긴 뷰티매체이다. 기술의 발달과 필요에 의해 다양한 기능을 탑재하여 소비자의 미적 욕구를 해소하는 ‘사이’ 로서의 역할로 목표를 이루도록 해주는 수단으로 볼 수 있다. 셋째, 안면 셀프 뷰티기기는 스마트 뷰티를 구현한다. 스마트 기능이 적용된 뷰티기기는 바쁜 현대인들의 뷰티 라이프를 위한 소비재가 되어 가고 있으며 스마트 기능을 통해 소비자는 편리함과 사용성의 만족도를 높이고 있다. 넷째, 안면 셀프 뷰티기기는 심리적 테라피를 통한 감성을 구현하였다. 안면 셀프 뷰티기기는 시각, 청각, 촉각 등의 오감을 자극할 수 있는 기능을 반영하여 감성적 디자인을 적용하였다. 다섯째, 안면 셀프 뷰티기기는 사회적 동향과 라이프 스타일을 구현하였다. 안면 셀프 뷰티기기는 일상생활에서 물리적, 시간적 제약 없이 스스로 외모를 관리하고 싶어 하는 소비자의 가치관과 행동, 생활양식 등이 반영되었다. 여섯째, 안면 셀프 뷰티기기는 인간중심의 디자인을 구현하였다. 안면 셀프 뷰티기기는 혼자서 간편하게 사용이 가능하다는 편리함을 가지고 있으며 안전하게 사용할 수 있도록 제품의 내구성과 재질 등을 고려하여 제작되었다.
This study attempted to investigate the characteristics of self-face care devices through in-depth analysis of their elements and effects and figure out their interpretation paradigm by deriving results on their implementation. For this, the self-beauty devices distributed and managed by official malls among those released in Korean market for 5 years from 2012 to 2017 were chosen, excluding medical devices. This study was performed through analysis of previous studies on diverse beauty devices such as ‘current use of aesthetic devices and their improvement plan’, ‘development of aesthetic device design’ and ‘satisfaction with aesthetic devices’. Based on the studies on the 4th industrial revolution-based beauty industry trends, there was in-depth analysis on self-face care devices. To analyze the characteristics of self-face care devices and their implementation, their current situations and social trends were investigated. After that, theoretical and empirical reviews were performed by referring domestic and foreign books, journals, papers and reports. In terms of the empirical review, the performances and effects of beauty devices were analyzed after extracting physical and conceptual elements from basic data and previous studies. After going through a series of collection, survey, analysis and evaluation, the results of the implementation were acquired by applying intense reasoning-based abduction. The results found the followings: First, self-face care devices can be classified into the followings by purpose: cleansing device, skin care device, makeup device and massage device. In addition, this study was able to derive a total of 14 different self-face care device performances through physical and conceptual elements. Second, a self-face care device is a beauty medium which delivers a social message as the representation of the media containing human desire for beauty. With technology development and increase in people’s needs, it features diverse functions and meets consumers’ aesthetic desire. Third, a self-face care device realizes ‘smart beauty’. The smart function-based beauty devices have become common beauty products for busy modern people. The smart functions have improved user convenience and satisfaction. Fourth, a self-face care device implements sensibility through psychological therapy. It features the functions which can stimulate five senses such as vision, hearing and touch and adopts emotional design. Fifth, a self-face care device represents social trends and lifestyles. It reflects the value, behavior and lifestyles of the consumers who want to take care of their look on their own without physical or time constraints. Sixth, self-face care devices implement human-centric design. They are durable, safe and easy to use.
목차
목 차표 목 차 ⅲ그림목차 ⅳ국문초록 ⅷ제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구방법 및 내용 2제3절 용어정의 8제2장 이론적 배경 11제1절 인체와 기기 11제2절 뷰티기기 산업 151. 뷰티산업 152. 뷰티기기 산업의 현황 213. 뷰티기기와 의료기기 244. 뷰티기기와 섀도우존 28제3절 뷰티기기와 산업혁명 311. 산업혁명의 이해 312. 뷰티기기와 4차 산업혁명 39제4절 매체 461. 매체의 이해 462. 매체 미학 493. 뷰티매체의 유형 514. 매체로서의 뷰티기기 52제5절 선행연구 54제3장 안면 셀프 뷰티기기의 분석 591. 안면 셀프 뷰티기기의 심층적 분석 592. 안면 셀프 뷰티기기의 사용목적별 분류 853. 안면 셀프 뷰티기기의 성능 89제4장 안면 셀프 뷰티기기의 매체적 특성과 상호구현 98제1절 안면 셀프 뷰티기기의 매체적 특성 981. 클렌징 뷰티기기의 매체적 특성과 상호구현 982. 피부개선 뷰티기기의 매체적 특성과 상호구현 1003. 메이크업 뷰티기기의 매체적 특성과 상호구현 1024. 마사지 뷰티기기의 매체적 특성과 상호구현 104제2절 매체적 특성과 상호구현 106제5장 결론 및 제언 112참고문헌 116ABSTRACT 129