메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

장은영 (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
신나리
발행연도
2018
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수1

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to investigate the relationships among the child care teachers'' role conflict, organizational commitment and teacher''s sensitivity and to examine the mediating effect of organizational commitment on the relationship from child care teachers'' role conflict to teacher''s sensitivity. To achieve the goals, 301 child care teachers in Chungbuk were selected as participants, and a self-reported survey was conducted. The data was analyzed by t-test, ANOVA, correlation, hierarchical regression and structural equation modeling using SPSS 18.0 and AMOS 18.0.
The results indicated that child care teachers'' role conflict and organizational commitment had a significant direct effect on teacher''s sensitivity, child care teachers'' role conflict also had a significant indirect effect on teacher''s sensitivity through organizational commitment. That means organizational commitment turned out to have a mediating effect on the relationship between child care teachers'' role conflict and sensitivity. These findings suggest that teachers need in-service training programs to reduce child care teachers'' role conflict and improve organizational commitment for enhancing the teacher''s sensitivity.

목차

Ⅰ. 서 론
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
3. 연구모형 6
Ⅱ. 이론적 배경
1. 교사민감성 7
2. 보육교사의 역할갈등과 교사민감성 9
3. 보육교사의 조직몰입과 교사민감성 11
4 보육교사의 역할갈등과 조직몰입 14
Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상 16
2. 측정도구 16
3. 자료분석 20
Ⅳ. 결과 및 해석
1. 조사대상자의 일반적 배경 21
2. 일반적 배경에 따른 보육교사의 역할갈등, 조직몰입 및 교사민감성 23
3. 보육교사의 역할갈등과 조직몰입이 교사민감성에 미치는 영향 26
Ⅴ. 논의 및 결론
1. 요약 및 논의 32
2. 결론 및 제언 38
참고문헌 40
부 록 49

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0