본 연구에서는 대학생용 심리적 독립 척도를 개발하고, 그 타당도를 검증하는데 목적을 두었다. 이상의 연구목적을 달성을 위해 다음과 같은 5가지 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 대학생용 심리적 독립 척도는 어떤 요인과 문항들로 구성되는가?, 둘째, 대학생용 심리적 독립 척도의 신뢰도는 적절한가?, 셋째, 대학생용 심리적 독립 척도의 구인타당도는 적절한가?, 넷째, 대학생용 심리적 독립 척도의 공인타당도는 적절한가?, 다섯째, 대학생용 심리적 독립 척도의 예언타당도는 적절한가? 이다. 이와 같은 연구 문제들을 해결하기 위하여 먼저, 국내?외에서 발행된 심리적 독립 관련 선행연구와 문헌들을 고찰하여 대학생의 심리적 독립의 특성을 확인하고 개념을 명확히 하였다. 다음으로 심리적 독립 척도의 기초 예비문항을 작성하기 위해 기존의 심리적 독립 척도 분석과 대학생 및 전문가 개방 질문과 면담을 실시하였으며, 그 결과 114개의 기초 예비문항이 도출되었다. 기초 예비문항은 3차에 걸친 전문가의 내용타당도 검증과 대학생들의 안면타당도 검증을 실시하였다. 이와 같은 절차를 거쳐 선정된 최종 예비 60문항을 부산, 경남 지역 대학생을 대상으로 자료를 수집하였다. 회수된 402부의 설문지 중, 무성의하게 응답한 15부를 제외한 387부가 탐색적 요인분석의 대상이 되었다. 그 결과 부모와 지지관계 6문항, 자율적 의사결정 6문항, 자기신뢰 6문항으로 구성된 총 18문항의 대학생용 심리적 독립 척도가 개발되었다. 최종 선정된 대학생용 심리적 독립 척도 18문항의 문항분석 결과는 평균, 표준편차, 왜도, 첨도 및 문항-전체 상관이 모두 기준을 만족하여 문항 양호도가 확인되었다. 또한 신뢰도 확인을 위해 전체 및 하위요인별 문항 내적일치도 (Cronbach''s ?)를 확인하였으며 그 결과 전체 .824로, 하위요인별 내적일치도는 .838~.883로 신뢰도가 높은 것으로 확인되었다. 본 연구에서 개발된 대학생용 심리적 독립 척도의 타당도 검증을 위해 서울, 부산 지역 외 전국 18개 대학의 대학생을 대상으로 자료를 수집하였다. 회수한 설문지 722부 중에서 무성의하게 응답한 31부를 제외한 691부를 대상으로 분석하였다. 먼저, 개발된 3요인 모형의 심리적 독립 척도의 구인타당도 검증을 위해 확인적 요인분석과 척도 모형의 내적 구조에 의한 수렴 및 변별타당도를 확인하였다. 그 결과 TLI, CFI, RMSEA, SRMR 수치가 모두 기준을 만족하여 모형의 적합도가 양호한 것으로 나타났으며 모형의 내적 구조에 의한 수렴 및 변별타당도 결과 역시 기준을 만족하였다. 다음으로 대학생용 심리적 독립 척도의 공인타당도 검증을 위해 심리적 독립 척도, 자율성 척도와 상관관계 분석을 실시한 결과 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 간이정신진단검사와는 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 또한 예언타당도 검증을 위한 대학생활적응 척도와도 정적상관관계가 나타났으며 중다회귀분석 및 단순회귀분석 결과 유의한 정적 설명력을 나타냈다. 이상의 내용을 토대로 하여 본 연구에서 얻은 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 대학생용 심리적 독립 척도는 문헌연구와 기존 심리적 독립 척도 분석 및 대학생과 전문가들을 대상을 개별 면담 자료 분석을 통해 기초 예비문항이 제작되었고, 상담심리교수를 포함한 전문가 및 국어교사 등을 통하여 3차의 내용타당도 검증과 대학생을 대상으로 안면타당도를 확인 후, 탐색적 요인분석 및 신뢰도 검증이 이루어졌다. 이를 통해 3요인(부모와 지지관계, 자율적 의사결정, 자기신뢰)의 총 18문항을 갖춘 대학생용 심리적 독립 척도가 개발되었다. 둘째, 대학생용 심리적 독립 척도에 대해 구인타당도 검증(확인적 요인분석, 수렴 및 변별타당도)과 공인타당도 검증(심리적 독립 척도, 자율성 척도, 간이정신진단검사와의 상관분석), 예언타당도(대학생활적응 척도와의 상관분석, 중다회귀분석 및 단순회귀분석)를 실시하여 타당도를 검증하였다. 따라서 본 검사도구가 대학생의 심리적 독립을 측정하는데 타당한 도구임을 입증하였다.
The purpose of this study aims to develop psychological separation scale for university students and verify its validity. The following four research issues are posed to accomplish the purpose of this study. First, of what factors and questions is the psychological separation scale for university students composed? Second, is a reliability of the psychological separation scale for university students proper? Third, is construct validity of the psychological separation scale for university students suitable? Fourth, is concurrent validity of the psychological separation scale for university students proper? Finally, how is prediction validity of the scale? In order to solve the research question, the following methods were used for this study. First of all, to establish these research questions, characteristics of the psychological separation of university students were identified and its concepts were clarified, reviewing previous studies about the psychological separation of university students. Then, established analyses on the psychological separation scale, university students and experts open query and interview were conducted so as to make preliminary items of the psychological separation scale, concluding 114 preliminary items. The three-time tests of content validity and face validity were conducted by counseling psychology experts and Korean teachers. The final 60 preliminary items were chosen through this procedure and presented to university students in Busan and Gyeongnam. 387 questionnaires except 15 careless ones were selected for exploratory factor analysis among 402 collected questionnaires. As a result, the psychological separation scale for university students composed of 18 items was induced with 6 items for parental support, 6 for voluntary decision making, and 6 for self-reliance. The result of item analysis of the psychological separation scale for university students was that all the mean, standard deviation, skewness, kurtosis, and interitem correlation of it fulfilled the standard and item quality was verified. Moreover, the item internal consistency (Cronbach''s α) of overall and sub factor was confirmed to verify consistency which showed .824 in total and .838~.883 of internal consistency for sub factor as high reliability. To verify validity of the psychological separation scale for university students, the data were collected from university students besides Busan, Gyeongnam, Ulsan. The final 691 questionnaires without 31 careless ones were analyzed among 722 gathered questionnaires. Firstly, to verify construct validity of the psychological separation scale of the developed 3 factors model, confirmatory factor analysis and convergence and discriminant validity by the internal structure of the scale model were tested. As a result, all figure of TLI, TLI, CFI, RMSEA, and SRMR met the criteria and the modelfit statistics were good and convergence and discriminant validity by the internal structure of the model fulfilled the standard. Correlation analysis between psychological separation inventory and autonomy scale was implemented in order to verify concurrent validity of the psychological separation scale for university students. The result showed that there was significant positive correlation and that there was significant negative correlation with mini mental state exam. There was positive correlation between differentiation of self inventory for university students and college adaptation inventory for the test of predictive validity. There was significant negative explanation power in multiple regression analysis and simple regression. The findings of this study based on the above are the following; First, preliminary items of the differentiation of self inventory in this study were induced through literature research, established analysis of the differentiation of self inventory, and analysis of individual interviewed data of university students and experts. Exploratory factor analyses and tests of reliability were conducted after three times content validity tests and identifying face validity by counseling psychology experts and Korean teachers. The psychological separation scale for university students with 18 questionnaires in 3 factors - parental support relation, voluntary decision making, and self-reliance - was developed through this procedure. Second, validity of the psychological separation scale for university students was examined by implementing construct validity test (confirmatory factor analysis, convergence, and discriminant validity), concurrent validity test (psychological separation inventory, autonomy scale, mini mental state exam, and correlation analysis), predictive validity (correlation analysis with college adaptation inventory, multiple regression analysis, and simple regression). Therefore, this testing tool was proved to be valid in measuring psychological separation for university students. In addition, the limitations of the study and possible follow-up projects are proposed in the conclusion section.
목차
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구문제 83. 용어의 정의 9Ⅱ. 이론적 배경 101. 심리적 독립 102. 대학생 심리적 독립 관련 변인 213. 대학생 심리적 독립 척도에 관한 선행연구 27Ⅲ. 대학생용 심리적 독립 척도 개발 331. 척도 개발 절차 332. 기초 예비문항 작성 373. 내용타당도 검증 464. 대학생용 심리적 독립 척도 개발 56Ⅳ. 대학생용 심리적 독립 척도의 타당화 761. 절차 및 대상 762. 도구 773. 자료 분석 824. 결과 83Ⅴ. 논 의 951. 대학생용 심리적 독립 척도 개발 및 구성 요인 952. 대학생용 심리적 독립 척도의 신뢰도와 타당도 99Ⅵ. 요약, 결론 및 제언 1051. 요약 및 결론 1052. 제언 107참고문헌 109ABSTRACT 133부 록 1371. 기존 척도 추출 문항(96문항) 1382. 면담 추출 문항(165문항) 1423. 기초 예비문항 작성 과정 1484. 1차 예비문항(82문항) 1595. 2차 예비문항(60문항) 1626. 3차 최종문항(60문항) 1657. 최종 문항(18문항) 1688. 1차 설문지 1699. 2차 설문지 173