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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

손동호 (경성대학교, 경성대학교 대학원)

지도교수
안진우
발행연도
2018
저작권
경성대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (6)

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This paper aims at designing a motor for automotive cooling fan with higher torque and efficiency than that of BLDC motors. In the previous study, a 12/8 radial type SRM and a 12/10 single stator axial type SRM have been investigated and the some merits have been verified. The 12/10 single stator axial field SRM has the advantage of higher torque per unit volume and lower iron loss than the radial field type due to its short flux path and segmental rotor. However, there is high axial eccentricity in single stator type due to one side excitation. Therefore, a 12/10 double stator axial field SRM is deigned in this paper to reduce the axial eccentricity.
The pole shape of the stator is optimized as a trapezoid in the rectangle to increase the flow of magnetic flux from stator to rotor and increase the usable torque region. By reducing the magentic flux density in the stator poles, the winding area can be reduced. Finite element analysis is used to verify the proposed the proposed structure. The inductance and torque characteristics and efficiency of the three types of motors are compared and tested in experiments.

목차

제 Ⅰ장. 서론 1
1.1. 연구 배경 및 목표 1
1.2. 일반적인 SRM의 원리 및 특성 4
제 Ⅱ장. 개발된 차량용 SRM의 구조 및 특성 9
2.1. 방사형 SRM의 구조 9
2.2. 횡축 SRM의 기본 원리 12
2.2.1 단일 고정자 횡축 12/10 SRM 구조 15
제 Ⅲ장. 제안된 이중 고정자 횡축 SRM 22
3.1. 자속경로 및 토크 발생 원리 22
3.2. 주요치수 선정 26
3.3. 개선된 이중고정자 형상 설계 31
3.4. 적층 구조에 따른 특성 해석 37
3.4.1 권철심형 적층 구조 37
3.4.2 방사형 적층 구조 40
제 Ⅳ장. 실험 결과 44
4.1. 시작 전동기 45
4.2. 인덕턴스 및 토크 측정 비교 46
제 Ⅴ장. 결론 52
참고문헌 54
Abstract 58
(감사의 글)

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