현대사회는 고도의 산업사회로서 직업세계가 전문화 되면서 다양화 되고 있지만, 정규직 채용의 부족과 힘든 근무조건으로 인하여 졸업을 앞두고 사회진출을 준비하는 단계에서 대학생들은 자신의 진로결정과 관련된 다양한 문제에 부딪히고 있다. 이에 따라 각 대학은 진로 및 취업 상담을 강화하고 모의 면접과 각종 자격증 취득을 지원하고 있으며, 학생들이 스스로 성격, 흥미, 적성을 찾아낼 수 있게끔 지원을 하고 있다. 특히, 학습자의 자발적인 학습활동과 자기주도학습에 대한 기대와 관심이 모아지고 있다. 이에 많은 연구들이 진행되었지만 본 연구에서는 외식조리를 전공하는 지방대학생들을 대상으로 그들이 지각하는 셀프리더십이 자기주도학습능력과 진로준비행동에 미치는 영향과 셀프리더십과 자기주도학습능력의 관계에서 교수-학생상호작용의 조절효과를 검증하였다. 연구결과 다음과 같은 결과가 도출되었다. 첫째, 셀프리더십이 높으면 자기주도학습능력과 진로준비행동이 높아진다고 하였다. 특히 건설적 사고전략, 자연적 보상전략, 행동중심적 전략순으로 자기주도학습능력의 하위변인인 학습계획에 더 많은 영향을 미치며, 건설적 사고전략, 행동중심적 전략, 자연적 보상전략순으로 학습실행에 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 건설적 사고전략, 행동중심적 전략 순으로 학습평가에 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 셀프리더십 중 자기주도학습능력에 가장 많은 영향을 미치는 셀프리더십은 건설적 사고전략이라 할 수 있을 것이다. 따라서 자기주도학습능력을 높여주기 위해서는 동기부여 메커니즘, 관찰, 상상을 통한 간접적 경험을 통하여 학습하고 경험하는 능력인 건설적 사고전략을 함양할 수 있도록 대학에서 학생들의 지도가 필요하다. 또한 진로준비행동과 관련해서는 건설적 사고전략, 자연적 보상전략 순으로 진로준비행동에 대해 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 건설적이고 효과적인 습관이나 사고를 함으로써 장애요인에 집착하기 보다는 기회요인을 찾도록 긍정적인 사고를 하는 것과 자기 자신에게 격려, 설득, 비판 등 때에 따라 적절한 대화를 하며 비합리적인 신념과 생각들에 대한 재평가함으로써 개인의 능력을 개발하고 새로운 직무에 대한 도전과 기회를 발견할 수 있게 하는 건설적 사고전략의 배양이 필요하다. 둘째, 자기주도학습능력이 높으면 진로준비행동이 잘 되는 것으로 나타났다. 특히 자기주도학습능력에 있어 학습실행, 학습평가 순으로 정보 및 도구수집활동에 더 많은 영향을 미쳤으며, 학습평가, 학습계획 순으로 기타수집활동에 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 기본적 자기관리 능력, 학습전략의 선택, 학습실행의 지속성 등 학습실행 높여주기 위해서는 진로와 관련하여 직업세계에 대한 정보 및 직업에 필요한 자격을 준비할 수 있는 환경조성이 필요하다. 이를 위해 대학차원에서 대학일자리센터 및 취창업지원센터 등 다양한 취업과 관련된 정보를 쉽게 획득할 수 있도록 해 주여야 할 것이다. 셋째, 셀프리더십과 자기주도학습능력의 영향관계에서 교수-학생상호작용의 조절효과를 검증한 결과 셀프리더십 중 자연적 보상전략만이 학습평가에 미치는 영향에 있어 수용성과 신뢰성이 조절효과를 보이는 것으로 나타났다. 이는 학생 스스로 학습평가를 잘 하기 위해서는 교수-학생상호작용 중 수용성과 신뢰성을 높게 해 주는 것이 필요할 것이다. 마지막으로 교수-학생상호작용은 자기주도학습능력을 높이는 것으로 나타났다. 이에 교수가 일관되게 학생들이 편안하고 안심할 수 있도록 용기를 북돋워주기 위한 민감성 강화노력이 필요하며, 학생과 애착관계를 형성할 수 있도록 학생들의 여러 가지 미세한 변화나 요구와 같은 신호를 정확하게 지각할 수 있는 수용성 강화 노력이 필요하다. 그리고 교수에 대해서 학생들이 쉽게 접근할 수 있도록 교수의 위엄이나 권리를 일부 포기하는 접근성 노력이 필요하며, 학생이 애착대상인 교수로부터 얼마나 친밀감을 느끼고 그로부터의 반응이 일관적인가에 대한 긍정적인 인지적/정서적 경험인 신뢰성을 높일 수 있도록 교수가 노력을 해야 할 것이다. 또한 대학차원에서도 다양한 지원을 통해 교수-학생상호작용이 잘 될 수 있도룩 해야 할 것이다.
Although the contemporary society is being diversified as the professional world is specialized as a high industrial society, the college students are encountering diversified problems related their own career decisions at the stage of preparing for advance into society with graduation ahead due to the shortage in employment of permanent position and the hard working conditions. As a result of this, each college is reinforcing career and employment consultation, supporting simulated interviews and acquisition of various qualification certificates, and supporting so that students can find character, interests, and aptitude for themselves. In particular, expectations and interests in voluntary learning activities and self-directed learning are being gathered. Thus, although many studies have been implemented, the effects of self leadership perceived by the subject of local college students majoring in catering & cooking on self-directed learning ability and career preparation actions and the control effects of professor-student interactions in the relationship between self leadership and self-directed learning ability have been verified in the present study. According to the study results, the following results have been derived. First, when the self leadership is high, the self-directed learning ability and the career preparation actions have been found to be enhanced. In particular, the greater influence is shown to be exerted on the learning plan as a sub variable for the self-directed ability in the order of constructive thinking strategy, natural compensation strategy, and behavior-oriented strategy, and on the learning evaluation in the order of constructive thinking strategy, and behavior-oriented strategy. Namely, the self leadership with the greatest effects on self-directed learning ability among self leaderships may be considered as the constructive thinking strategy. Therefore, to enhance the self-directed learning ability, supervision of students by the college is needed so that the constructive thinking strategy as the ability of learning and experiencing can be cultivated through indirect experience using motivation mechanism, observation, and imagination. In addition, in relation to career preparation behavior, the greater influence was shown to be exerted on the career preparation behavior in the order of constructive thinking strategy, and natural compensation strategy. Therefore, cultivation of constructive thinking strategy is needed where individual''s ability is developed and discovery of challenges and opportunities for new jobs is enabled by positive thinking so as to find opportunity factors rather than being obsessed by obstructive factors through constructive and effective habits or thinking, and reevaluation of irrational beliefs and ideas with appropriate conversations with themselves such as encouragement, persuasion, criticism, etc. according to the occasion Secondly, when the self-directed learning ability is high, career preparation behavior is shown to be satisfactory. In particular, in self-directed learning ability, the greater influence was shown to be exerted on the collection activity for information and tools in the order of learning implementation, and learning evaluation, and on the other collection activity in thr order of learning evaluation, and learning planning. Therefore, to enhance learning implementation such as basic self management ability, selection of learning strategies, continuity of learning implementation, etc. formation of the environment is needed which allows preparation of information on professional world in relation to career, and of qualifications required for profession. For this purpose, teasy acquisition of diversified information related to employment such as the college job center and the center for employment and founding support, etc. should be enabled on a college level. Thirdly, according to the verification results of control effects of professor-student interactions in the effect relationship between self leadership and self-guided learning ability, receptivity and reliability have been shown to exhibit control effects in terms of the influence exerted on the learning evaluation only by the natural compensation strategy among self leaderships. Thus, in order for the students to do a good job in learning evaluation for themselves, enhancement of receptivity and reliability would be necessary among professor-student interactions. Lastly, professor-student interactions have been shown to improve self-guided learning ability. Hence, professors'' efforts are needed to reinforce sensitivity for consistent encouragement so that the students can be comfortable and relaxed, as well as the efforts for reinforcement of receptivity where students'' signals such as various fine changes or demands can be accurately perceived so as to allow formation of attached relationships with students. And efforts for accessibility such as abandoning some of professor''s dignity or rights are necessary so as to facilitate students'' approach to the professor, and professors should make an effort so as to enhance reliability as positive cognitive/emotional experience as to how much intimacy with the professor as an attachment object the students feel and how consistent the reactions from the professor are. In addition, good professor-student interactions should be enabled on a college level through diversified supports.