본 연구는 대학생의 경력계획, 진로준비행동, 진로결정자기효능감, 고용가능성의 영향관계를 살펴보고, 대학생의 경력계획, 진로준비행동이 진로결정자기효능감을 매개로 고용가능성에 영향을 미치는지를 실증적으로 검증하고자 하였다. 이를 통해 대학생의 고용가능성을 높이기 위한 진로결정자기효능감의 증대 방안으로 대학생의 경력계획과 진로준비행동 향상 프로그램 개발의 필요성을 도출함으로써 진로 및 취업프로그램을 제공하는 대학에 시사점을 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적을 바탕으로 수립한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 대학생의 경력계획과 진로준비행동이 고용가능성에 유의한 영향을 미치는가? 둘째, 대학생의 경력계획과 진로준비행동이 진로결정자기효능감에 유의한 영향을 미치는가? 셋째, 대학생의 진로결정자기효능감이 고용가능성에 유의한 영향을 미치는가? 넷째, 대학생의 경력계획과 고용가능성 사이에서 진로결정자기효능감은 매개효과를 가지는가? 다섯째, 대학생의 진로준비행동과 고용가능성 사이에서 진로결정자기효능감은 매개효과를 가지는가? 이러한 연구문제를 검증하고자 연구의 모집단은 서울, 경기(인천), 경북, 충청지역 소재의 대학교에 재학 중인 대학생을 대상으로 2017년 10월24일부터 11월7일까지 약 2주간 설문조사를 실시하였다. 총 600부의 설문지를 배포하여 570부가 회수되었고(회수율 95.0%), 이 중 불성실한 답변 등을 제외한 7부의 설문을 제외하고 실제 분석에 사용한 인원은 최종 563부(유효율 98.7%)의 설문응답을 대상으로 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용하여 분석하였다. 분석된 연구결과는 아래와 같다. 첫째, 대학생의 경력계획과 진로준비행동은 대학생의 고용가능성에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 확인되었다. 둘째, 대학생의 경력계획과 진로준비행동 모두 진로결정자기효능감에 유의한 정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 대학생의 진로결정자기효능감은 고용가능성에 유의한 정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 대학생의 경력계획과 고용가능성 사이에서 진로결정자기효능감은 완전 매개역할을 하는 것으로 검증되었다. 다섯째, 대학생의 진로준비행동과 고용가능성 사이에서 진로결정자기효능감은 완전 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 한 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학생의 진로결정자기효능감과 고용가능성을 높이기 위한 진로 및 취업프로그램이 개발 되고 운영되어야 한다. 이를 통해 대학생들이 진로를 선택하고 취업을 준비하는 과정에서 겪는 감정적 소모를 이겨내고 진로결정에 대한 긍정적이고 낙관적인 사고를 유지할 수 있도록 학교차원에서 관심을 기울여야 할 것이다. 둘째, 경력계획과 진로준비행동이 고용가능성에 직접적인 유의한 관계를 미치지 못했다. 하지만 진로결정자기효능감을 통해 영향을 미칠 수 있었기에 향후 대학생의 진로결정자기효능감에 영향을 주는 다양한 변인들을 확인할 필요가 있다. 마지막으로 대학생의 경력계획과 진로준비행동이 고용가능성간의 관계에서 진로결정자기효능감이 매개역할을 하는지를 실증적으로 검증함으로써 이론적 배경을 뒷받침하는 근거를 마련할 수 있었다.
The purpose of this study is to identify the influence of university students’ career planning, career preparation behavior, career decision making self-efficacy and employability, and to verify the mediating effect of career decision making self-efficacy between career planning, career preparation behavior and employability. This study focuses on implications such as importance of career and employment program to increase university students’ employability. For this purpose, the following research questions were established. First, ''is there any significant influence of university students’ career planning and career preparation behavior on employability?'' Second, ''is there any significant influence of university students’ career planning and career preparation behavior on career decision making self-efficacy?'' Third, ''is there any significant influence of career decision making self-efficacy on employability?'' Forth, ‘is there any mediating effect of career decision making self-efficacy between career planning and employability?’ Fifth, ‘is there any mediating effect of career decision making self-efficacy between career preparation behavior and employability?’ For this study, a self-reporting survey was conducted for two weeks from October 24, 2017 to November 7, 2017 targeting members of domestic university students in Seoul, Gyeonggi-do Province(Incheon), Chungcheong. A total of 600 questionnaire were distributed and excluded 7 insincere questionnaire. 563(effective ratio 98.7%) complete responses using SPSS 23.0 and AMOS 23.0 were used for data analysis as the final result. The results of this study are as follows. First, university students’ career planning, career preparation behavior showed a negative effect on employability. Second, university students’ career planning, career preparation behavior showed a positive effect on career decision making self-efficacy. Third, university students’ career decision making self-efficacy showed a positive effect on employability. Forth, as for the mediate effect of career decision making self-efficacy in the relationship between career planning and employability was positively valid. Fifth, as for the mediate effect of career decision making self-efficacy in the relationship between career preparation behavior and employability was positively valid. This study suggests the following implications. First, universities need to make career and job program to improve students’ career decision making self-efficacy and employability. Universities should have concentrate concern that university students can have a positive thinking and reduce the loss of emotion energy when choosing their career and preparing their job. Second, university students’ career planning, career preparation behavior did not show a direct effect on employability. However, career decision making self-efficacy showed influence so it should take a lot of effort for searching various factors. Lastly, this study confirmed and supported grounds that as for the mediate effect of career decision making self-efficacy in the relationship between career planning and employability was positively valid.
목차
Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구 문제 7C. 용어의 정의 8Ⅱ. 이론적 배경 10A. 고용가능성 10B. 경력계획 17C. 진로준비행동 23D. 진로결정자기효능감 30E. 연구변인들 간의 관계 38Ⅲ. 연구방법 47A. 연구모형 47B. 연구대상 및 자료수집 48C. 측정도구 49D. 측정도구의 신뢰도와 타당도 검증 52E. 자료분석방법 54Ⅳ. 연구결과 56A. 기술통계 및 상관관계 분석 결과 56B. 연구모형 검증 60Ⅴ. 논의 및 결론 63A. 요약 63B. 논의 및 결론 65C. 제언 72참고문헌 75부록(Appendix) 89국문초록 96Abstract 98