이 연구는 조직 구성원을 대상으로 직무자원, 목표지향성, 공유리더십, 경력자본의 영향 관계를 파악하고, 직무자원과 경력자본과의 관계에서 목표지향성과 공유리더십의 매개효과를 실증적인 검증을 목적으로 하고 있다. 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 직무자원, 목표지향성, 공유리더십, 경력자본은 어떠한 영향 관계를 형성하는가? 둘째, 목표지향성과 공유리더십은 직무자원이 경력자본에 미치는 영향 관계에서 각각 매개효과를 나타내는가? 연구의 실증적인 검증을 위하여 국내 기업에 종사하는 구성원을 대상으로 2017년 10월 25일부터 11월 8일까지 총 2주간 온라인, 오프라인을 통한 자기보고식 설문 조사를 실시했다. 설문에는 총 422명이 응답했으며, 불성실 응답을 제외한 최종 403부의 설문응답을 분석에 사용했다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직무자원, 목표지향성, 공유리더십, 경력자본 간의 영향 관계를 살펴본 결과, 직무자원은 경력자본, 성과목표지향성, 공유리더십에 각각 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 학습목표지향성에 영향을 미치지는 못했다. 학습목표지향성과 성과목표지향성은 경력자본에 긍정적인 영향을 미쳤으나, 공유리더십은 경력자본에 부정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 직무자원과 경력자본의 관계에서 성과목표지향성은 정적 매개효과를, 공유리더십은 부적 매개효과를 나타내는 것으로 확인되었다. 연구결과에 대한 시사점은 다음과 같다. 지식기반사회로의 전환으로 기업 간 경쟁이 가속화됨에 따라 조직 구성원의 전문성은 더욱 강조되고 있고, 조직에게는 구성원의 전문성을 향상할 수 있도록 지원하는 촉진자로서의 역할이 요구되고 있다. 한 개인이 전문성을 획득해 가는 것은 경력개발을 통해 경력성공을 달성해 나가는 과정과 같다. 조직은 구성원들이 전문성을 향상하고, 조직 전체의 전문성을 강화하여 경쟁력을 강화할 수 있도록 개인의 경력자본 축적 활동을 지원해야 한다. 개인의 특성 관점에서는 학습목표지향성과 성과목표지향성을 고려하여 학습을 통한 자기개발을 극대화 하고 경력자본을 축적할 수 있도록 선발 기준과 육성의 기준을 마련해야 할 것이다. 팀 환경의 관점에서는 리더의 역할을 강조해야 하며, 공유리더십이 발현되어야 하는 상황이라면 직무다양성, 심리적 안전감과 같은 조건이 선행되어야 한다. 그리고 구성원들이 직무자원을 확보하여 경력자본 축적을 촉진할 수 있도록 조직차원에서 제도적, 실천적 노력이 뒷받침 되어야 한다.
The purpose of this study is to examine the effect of job resources, goal orientation, shared leadership, and career capital on organizational members and to investigate the mediating effects of goal orientation and shared leadership in the relationship between job resources and career capital. For this purposes, the following research questions were established. First, what are the impacts of job resources, goal orientation, shared leadership, and career capital? Second, goal orientation and shared leadership show mediating effects on the effect of job resources on career capital? For this study, a self-reporting survey was conducted three weeks from October 25, 2017 to November 8, 2017, targeting members of domestic companies. survey was reported 422 responses, 403 responses were used for data analysis. The result of this study are as follows: First, Job resources has positive effects on career capital, performance goal orientation, and shared leadership, but it does not affect learning goal orientation. Learning goal orientation and performance goal orientation had a positive effect on career capital, but shared leadership had a negative effect on career capital. Second, in the relationship between job resources and career capital, it was found that the performance goal orientation showed a static mediating effect and the shared leadership showed a negative mediating effect. The implications of the study are as follows. The expertise of the members of the organization is further emphasized by accelerating competition among companies in the transition to a knowledge-based society. And organizations are required to play a role as a facilitator to help improve the expertise of members. It is the process of achieving career success through career development. Organizations should support individuals'' career capital accumulation activities so that members can enhance their expertise and enhance their competitiveness by strengthening the professionalism of the organization as a whole. This study focused on the members with Career capial. In terms of individual characteristics, it is necessary to set criteria for selection criteria and upbringing in order to maximize self development through learning and to accumulate career capital considering learning goal orientation and performance goal orientation. The role of leader should be emphasized from the viewpoint of team environment, and conditions such as job diversity and psychological safety should be preceded if shared leadership should be manifested. In addition, institutional and practical efforts should be supported at the organization level so that members can secure job resources and promote career capital accumulation.
목차
Ⅰ. 서론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구 문제 4C. 용어의 정의 5Ⅱ. 이론적 배경 7A. 직무자원 7B. 목표지향성 14C. 공유리더십 20D. 경력자본 24E. 연구 변인들 간의 관계 33Ⅲ. 연구방법 38A. 연구 모형 38B. 표본의 선정과 자료수집 39C. 측정도구 40D. 분석방법 42Ⅳ. 연구결과 43A. 기술통계 및 상관관계 분석 43B. 측정도구 검증 45C. 연구모형 검증 54Ⅴ. 요약 및 결론 59A. 요약 59B. 논의 60C. 결론 및 시사점 64D. 제언 67참고문헌 69부록(Appendix) 86국문초록 93Abstract 95