본 연구는 서울?경기 지역의 만 4, 5세 유아 325명과 그들의 아버지를 대상으로 아버지의 놀이성과 놀이참여도가 유아의 또래유능성에 미치는 영향을 살펴보았다. 본 연구에서는 유아의 또래유능성을 측정하기 위하여 박주희와 이은해(2001)의 또래유능성 척도를 사용하였고, 아버지의 놀이성은 Glynn과 Webster(1992)의 ‘성인용 놀이성 척도(The Adult Playfulness Scale; APS)’를 박현숙(2003)이 번안?수정한 척도를 이용해 측정하였다. 아버지의 놀이참여도는 놀이참여시간의 양적인 측면과 놀이참여수준의 질적인 측면을 조사하였다. 놀이참여시간은 선행연구(원희영, 1998; 윤상인, 2010)를 기초로, 아버지가 직접 시간을 숫자로 기입하도록 하였으며, 아버지의 놀이참여수준은 Stevenson, Tompson과 Roach(1988)의 놀이유형과 이숙재(1984)의 놀이참여 단계를 기초로 원희영(1998)이 제작한 부모용 질문지를 사용하였다. 자료분석을 위해 평균과 표준편차를 산출하고, 독립표본 t-test, 일원변량분석(one-way ANOVA), 상관분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구를 통하여 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아버지의 놀이성은 아버지의 주당 근로시간과 배우자 취업형태에 따라 집단 간 유의한 차이를 보였으며, 아버지의 놀이참여도는 자녀수, 아버지의 연령, 주당 근로시간, 배우자 취업형태에 따라 집단 간 차이를 나타냈다. 둘째, 아버지 놀이성의 하위요인 중 쾌활성은 유아 또래유능성의 하위요인 중 사교성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 아버지 놀이참여도의 질적 측면인 놀이참여수준의 평균수준, 그리고 아버지가 자녀와 함께 놀이하는 시간의 양은 유아의 또래유능성 3개 하위요인인 사교성, 친사회성, 주도성과 또래유능성 총점에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로, 아버지의 놀이성와 놀이참여도는 공통적으로 주당 근로시간이 적고, 배우자가 취업한 경우 그 정도가 높게 나타났다. 이러한 아버지의 놀이성 중 자녀와 놀이 시 쾌활한 성향은 자녀의 또래 관계의 사교성에, 놀이참여도가 높은 것은 자녀의 또래유능성에 긍정적인 영향을 미친다.
The purpose of this study was to investigate the effects of fathers'' playfulness, play participation on preschoolers'' peer competence. 325 preschoolers and their fathers in Seoul and Gyeonggi participated in this study. Preschoolers'' peer competence were assessed by the Peer Competence Scale of Park & Lee(2001), fathers'' playfulness were assessed by the Adult Playfulness Scale(APS) of Glynn & Webster(1992) by Park, Hyun-sook(2003). Fathers'' participation in play was based on the previous research(Won, Hee-young, 1998; Yoon, Sang-in, 2010) And Lee, SJ(1984), using the parental questionnaire developed by Won Hee-young(1998). In order to analyze the data, t-test, one-way ANOVA, regression analysis were utilized. The findings of this study were as follows: First, fathers'' playfulness were different according to the fathers'' weekly working hours and spouse employment type, and fathers'' play participation were different according to the number of children, fathers'' age, weekly working hours, and spouse employment type. Second, as a result of examining the influence of fathers'' playfulness on preschoolers'' peer competence, it was found that the higher the cheerfulness of the sub-factors of fathers'' playfulness, the higher the sociability of sub-factors of preschoolers'' peer competence. Third, the amount of fathers'' play time with children as well as the average level of play participation which is the qualitative aspect of fathers'' play participation was found to affect preschoolers'' peer competence and the three sub-factors of competence were sociality, pro-sociality, and initiative. In conclusion, fathers'' playfulness and play participation were high when fathers'' weekly working hours were low and when their spouses were employed in common. These fathers'' cheerfulness of the sub-factors of father''s playfulness when playing with their children have a positive effect on the sociality of children''s peer relationship, and fathers'' high play participation have a positive effect on preschoolers'' peer competence.