취업은 고용을 창출하여 국가 경제의 바탕을 이루는데 현재로서는 많은 대학생이 취업문이 좁아져 졸업과 동시에 실업자가 될 확률이 높다. 우리나라에서도 취업 대안으로 대학생들이 청년창업을 할 수 있도록 육성하고 있고, 더욱이 IoT(Internet Of Things), ICT(Information and Communications Technologies) 등 IT기술 분야로 창업을 하도록 유도하고 있다. 그러나 이공계 학생들은 좋은 아이템을 가지고 있어도, 창업보다는 취업을 선호하기 때문에 그리고 취업에 성공할 확률이 높기 때문에 창업에 대한 인식이 다소 떨어지지만, 비전공 학생들은 취업에서 창업으로 눈을 돌리고 있으며, 또한 창업에 관련된 수업을 수강함으로써 창업에 대한 의지가 높아지고 있다. 또한, 공대생들은 창업 교육에 대한 의지도 미비하고 어떤 교육을 들어야 하는지도 모른다. 대학별 IT창업을 위해 교육을 하고 있는데, IT 관련 교육인 프로그램 및 그래픽 교육과 기업과 정신, 창업마케팅 등 창업 전반에 걸친 교육을 진행하고 있으며, 이를 통해 창업할 수 있도록 많은 지원을 하고 있다. 전문적인 IT기술기반인 IT창업교육을 받을 수 있는 곳이 많지 않기 때문에 연구가 필요로 하다. 그러나 아직 IT교육서비스품질이 창업의지에 미치는 영향에 대해서 많은 연구가 이루어지지는 않았으며, 이 논문을 통해 특히, IT창업교육서비스품질이 창업의지에 어떤 영향을 미치는지에 대한 연구하여 파악하였다. 본 연구에서는 IT창업교육서비스품질이 교육 만족도에 미치는 영향, 교육 만족도가 창업의지에 미치는 영향, IT창업교육서비스품질이 창업의지에 미치는 영향, 기업가정신이 창업의지에 미치는 영향을 알아보고, 각 변수 간의 인과관계 및 매개 효과를 알아보았다. 본 연구를 위해 대학의 공대생을 대상으로 자체 개발한 온라인 설문사이트를 통하여 설문조사를 하여 총 305개의 표본 수를 수집하였다. 실증분석을 위해 신뢰성과 타당성 검증을 하고 가설검정을 위해 구조방정식을 실시하였다. 실증분석결과는 첫째, IT창업교육서비스품질 중 공감성, 확신성, 신뢰성이 교육 만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것을 볼 수 있다. 둘째, 교육만족도가 창업의지에 정(+)의 영향을 미치지 않았다는 것을 볼 수 있다. 셋째, IT창업교육서비스품질 중 확신성만이 창업의지에 정(+)의 영향을 미치는 것을 확인 할 수 있다. 넷째, 기업가정신 중 진취성이 창업의지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해 시사점은 IT창업교육서비스품질 중 유형성은 시설 및 장비, 교재에 대한 것은 좋은 환경이 아니어도 교육을 받는 입장에서는 크게 영향을 받지 않는 것으로 나타났다. 즉, 최근 들어 많은 공대생이 노트북이나 모바일 등 최신 장비를 사용하고 있고, 빠른 검색으로 인하여 정보를 수집하기 때문에 교재의 필요성을 느끼지 못하기 때문이다. 또한, 공대생들의 기업가정신은 진취성이 중요한 요소로 작용함을 알 수 있다. 따라서 취업을 먼저 생각하는 공대생들에게 창업에 대한 동기부여와 창업에 대한 열망을 각인시키기 위해서는 기업가정신의 혁신성, 진취성, 위험감수성에 대한 마인드를 향상할 필요가 있다. IT창업에 대한 IT기술능력의 부족함과 창업에 대한 전반적 제반 사항에 대해서 알지 못하기 때문에 IT기술능력을 향상 시기키 위해 공대생들에게 IT창업교육에 대한 중요성을 부각할 필요가 있다.
More jobs lead to more employment, and this forms the ground of national economy. But presently, there is not much opportunity to get a job, so a lot of college students end up being jobless right after they graduate college. In Korea, too, as an alternative for job seeking, undergraduates are being induced to be engaged in youths’ business start-up, particularly in the areas of IT technology, for example, IOT(Internet Of Things) or ICT(Information and Communications Technologies). But students of natural sciences or engineering tend to prefer getting a job to starting up a business even though they have a good item. Also, they have more possibility to succeed in job finding, so they have less interest in business start-up. On the other hand, non-majors are turning their eyes to business start-up from job finding. Also, they take classes related to business start-up and have more intention for business start-up. Also, students of engineering have less interest in education for business start-up and are hardly aware of what education they should receive for it. Universities are providing education for IT business start-up, and it covers the entire areas of business start-up including IT-related programs, graphic education, companies and entrepreneurship, and business start-up marketing. In this way, they are positively supporting students for business start-up. However, more research is needed to be done since there are not many places providing specialized education for IT business start-up which is the basis of IT technology. Until now, not much research has been conducted on the effects of the service quality of IT education on business start-up intention. The purpose of this study is to examine particularly the effects of the service quality of education for IT business start-up on business start-up intention. This study has examined the effects of the service quality of education for IT business start-up on educational satisfaction, the effects of educational satisfaction on business start-up intention, the effects of the service quality of education for IT business start-up on business start-up intention, and the effects of entrepreneurship on business start-up intention and also looked into causality among the variables and their mediating effects. For this research, this author developed an online survey on a website and conducted it to college students of engineering, thereby collecting total 305 samples. For positive analysis, reliability and validity tests were done, and to verify hypotheses, the structural equation was employed. According to the results of positive analysis, first, among the attributes of the service quality of education for IT business start-up, empathy, confidence, and reliability are found to have positive effects on educational satisfaction. Second, educational satisfaction does not influence business start-up intention positively. Third, among the attributes of the service quality of education for IT business start-up, only confidence influences business start-up intention positively. Fourth, among the attributes of entrepreneurship, progressiveness has positive effects on business start-up intention. The results of this study have following implications. Regarding tangibility in the service quality of education for IT business start-up, facilities and equipment or textbooks do not significantly influence the receivers of education even though the environment is not very favorable. This is because these days, students of engineering are using advanced equipment like a notebook or mobile and collecting information with a quick search, so they hardly feel the necessity for textbooks. Also, concerning the entrepreneurship of students of engineering, progressiveness works as a crucial factor. Therefore, in order to motivate and encourage students of engineering intending to get a job first for business start-up, it is needed to improve their mind about entrepreneurship’s innovativeness, progressiveness, and risk sensitivity. Since they lack knowledge about IT technology for IT business start-up and are not aware of the details about business start-up in general, it is also necessary to improve their capabilities for IT technology by helping them realize the importance of education.