건설공사에 있어서 산업재해라고 불리는 안전사고는 작업의 준비과정과 시행과정 전반에 걸쳐 불안전한 물적·인적 상태가 결합하여 발생되는 경우가 많은 것이 현실이다. 모든 건설공사의 관리가 어렵지만 특히 아파트 건설공사 현장의 경우 복잡하고 많은 공종들이 동시 다발적으로 진행되고 있어 현장 안전관리 및 공종 마찰 등에 쉽게 노출되어 즉시 조치되지 않으면 인명 피해 내지는 공정 지연으로 귀결될 수 있다. 현재 건설공사는 안전관리지침 등 안전 관련 규정은 정비가 총론적으로 잘 되어 있지만 이것을 이행할 수 있는 인력 자원의 실행은 한계에 부딪치고 있어 재해율과 손실비용 감소에 어려움이 있다. 이러한 연유로 현재 원도급자의 안전관리자 만으로는 건설공사의 특성인 수직적 하도급 체계로 복잡하게 얽혀있는 세부적인 안전관리까지 파악 및 조치가 어려운 것이 현실인 바, 이에 대한 대안의 필요성이 제기된다. 그리하여 본 연구는 현행 원도급자 위주의 안전관리는 건설업 특성상 대부분의 공종이 하도급 계약에 의한 하도급 공사로 시행되고 있어 매뉴얼 정비 및 안전교육 등의 방법으로는 한계에 부딪치고 있는 것이 현실인데, 현재 하도급자도 안전관리 심의체 구성 등을 통하여 안전관리를 할 수 있도록 되어있으나 형식적으로 운영되고 있어 이에 대한 대안을 연구하였다. 조사 방법으로 연구모형을 설정하고 이것을 기초로 가설과 설문지를 작성한 뒤 그 결과를 추출하였는데, 요인으로는 안전관리 개선 범위의 적정성, 안전관리 개선 방법의 적정성, 안전관리 개선 자격조건의 적정성 및 안전관리 개선 활동의 적정성이 안전관리 조건과 안전관리 업무 수행의 영향성과 결합하여 재해율과 손실비용 감소에 끼치는 영향을 파악해 보았다. 이번 조사의 특징은 기존 조사가 발주자, 설계자 및 원도급자 위주로 이루어져 실제로 현장 일선에서 작업을 수행하는 하도급자와 실작업자에 대한 문제점이 무엇인지 파악이 안되었다는 점을 고려하여, 이에 부가적으로 하도급업체의 관리자뿐만 아니라 실작업자 까지도 조사 대상에 포함시켜 실질적인 하도급자의 안전관리 문제점에 대한 근본적인 대책을 추출할 수 있도록 하였다. 설문 결과를 근거로 실증분석을 실시하였는데, 분석은 통계분석 패키지인 SPSS 17.0 Windows와 구조방정식 모델 프로그램인 Amos 17.0을 사용하여 신뢰성 분석, 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석 및 구조방정식 모형 분석을 통하여 가설을 분석하고 검증하였다. 결과적으로 안전사고는 건설업 특성인 수직계열화로 하도급 실작업자에게서 발생이 되므로, 안전관리는 원도급자와 더불어 해당 공종을 잘 파악하고 추진할 수 있는 하도급자 중 당해 공종의 종사 경력, 당해 공종의 업무 이해도 및 당해 공종의 관리 경력 등의 일정 자격조건을 갖춘 작업자가 안전시공 체계에 기반을 두어 해당 공종의 작업과 동시에 공종별·공정별 및 그룹화에 의한 안전관리담당 겸무로 상호 소통을 할 수 있는 대인 관계의 인성인 상호 인격존중을 바탕으로 관리를 할 때, 실효성 있고 실질적인 안전관리가 이루어져 재해율과 손실비용 감소를 이룰 수 있는 것으로 결론이 도출되었다.
Safety accidents, which are called industrial accidents in construction work, are often caused by unstable physical and personal conditions combined during preparation and execution of work. It is difficult to manage all the construction works, but especially in the field of apartment construction work, complex and many kinds of works are being carried out at the same time. In the current construction, safety regulations such as safety management guidelines are generally well maintained, but the execution of manpower resources that can fulfill them is limited, and it is difficult to reduce the accident rate and loss cost. For this reason, it is a reality that it is difficult to grasp and measure the detailed safety management which is complicated by the vertical subcontracting system, which is characteristic of construction work, by the safety manager of the current contractor. There is a need for an alternative to this. Therefore, in this study, it is a reality that most of the types of construction work are under contruction by subcontracting contract, so they are limit by methods of manual maintenance and safety education. Currently, the subcontractor is also allowed to perform safety management through the composition of the safety management review body, but it is operated formally. So alternatives to this were studied. Based on this research model, hypotheses and questionnaires were prepared and the results were extracted. As a factor, tried to know the effect of reducing the accident rate and loss cost the adequacy of safety management improvement scope, appropriateness of improvement method, appropriateness of improvement qualification, and appropriateness of improvement activity combined with safety management condition and effect of work performance. This survey is characterized by the fact that the existing survey is mainly composed of the client, the designer, and the main contractor, so that it is impossible to know what the problem is with the actual worker performing the work in the field. In addition, we also included workers in the survey so that we could extract fundamental measures for the safety management problems of subcontractors. So it was possible to extract the fundamental measures against the problem of the safety management of the subcontractors. Based on the results of the questionnaire, empirical analysis was carried out using SPSS 17.0 Windows, a statistical analysis package, and Amos 17.0, a structural equation modeling program. Reliability analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis and structural equation model analysis the hypothesis was analyzed and verified. As a result, safety accidents occur in the subcontractor''s worker due to vertical integration, which is characteristic of the construction industry, together to the contractor, the safety management system is based on a safety construction system in which a worker who has a certain qualification condition such as career experience of the work type, work understanding of the work type, and management experience of the work type among the subcontractor, when we manage based on mutual personality which is the personality of interpersonal relationship that can communicate with each other by work type, process and grouping, it is concluded that effective and practical safety management can be achieved to reduce the accident rate and loss cost.
목 차그림 목차 ⅳ표 목 차 ⅴ국문 초록 ⅶ제 1 장 서 론 1제 1 절 연구 배경 및 목적 11.1.1 연구 배경 11.1.2 연구 목적 2제 2 절 연구 범위 및 방법 31.2.1 연구 범위 31.2.2 연구 방법 6제 2 장 이론적 고찰 8제 1 절 국내 건설안전 관련 법 규정 82.1.1 총괄 법령 규정 82.1.2 유관 법령 규정 12제 2 절 건설공사 안전관리 현황 132.2.1 건설공사 안전관리제도 132.2.2 건설공사 안전관리 실태 162.2.3 건설공사 안전관리의 문제점 272.2.4 국외 건설안전관리제도 29제 3 절 선행 연구 332.3.1 국내 연구 332.3.2 국외 연구 372.3.3 선행 연구 분석 39제 3 장 작업자 안전관리 요인분석 41제 1 절 재해 발생 현황 413.1.1 재해 발생 규모 413.1.2 안전사고 유형 및 규모별 분석 423.1.3 안전사고 현황 45제 2 절 연구모형 및 가설 설정 513.2.1 연구모형 설계 513.2.2 요인의 조작적 정의 533.2.3 연구 가설 설정 56제 3 절 표본 및 자료 수집 613.3.1 설문 범위 및 측정 기준 613.3.2 조사도구 및 설문지 구성 623.3.3 자료 처리 64제 4 장 실증분석 및 기대효과 65제 1 절 신뢰도 및 타당성 분석 654.1.1 조사대상의 특성 654.1.2 신뢰성 분석 674.1.3 탐색적 요인분석 694.1.4 확인적 요인분석 714.1.5 구조방정식 모형 분석 814.1.6 가설 검증 결과 82제 2 절 기대효과 분석 및 개선방안 854.2.1 기대효과 분석 854.2.2 하도급자 안전관리 개선방안 874.2.3 하도급자 안전관리담당 비용 산정 89제 5 장 결론 및 향후 연구과제 92제 1 절 연구결과 요약 92제 2 절 향후 연구과제 94참 고 문 헌 95