메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정경진 (경기대학교, 경기대학교 교육대학원)

지도교수
문혜련
발행연도
2018
저작권
경기대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
본 연구는 2001년 1월부터 2016년 12월까지 주요 일간신문인 C일보에 나타난 유아교육 관련기사의 내용을 분석함으로써 시대에 따른 유아교육에 대한 사회적 관심도와 경향을 알아보는 데에 목적이 있다. 이와 관련하여 아래와 같은 연구문제를 설정하였다.

1. 신문에 나타난 유아교육 관련 기사의 전체적 경향은 어떠한가?
2. 신문에 나타난 유아교육 관련 기사의 시대적 경향은 어떠한가?

본 연구는 문헌연구이며, 연구 대상은 2001년 1월 1일부터 2016년 12월 31일까지 주요 일간신문인 C일보에 게재 되었던 총 645건의 유아교육 관련기사였다. 기사자료는 내용분석 방법으로 분석하였으며, 기사내용의 분류기준은 박선애(2001)가 사용했던 분류기준을 수정?보완하여 사용하였다. 기사내용은 유아교육 정책 및 제도, 유아교육기관의 운영관리, 유아교육과정의 운영, 유아교사교육, 유아교육과정의 영역, 자녀양육 및 부모교육, 매스미디어 및 교재 ?교구, 특수아 교육, 유아복지, 조기 교육 및 영재아 교육, 유아교육에 관한 행사, 해외의 유아교육, 기타 등 모두 13개의 범주로 분류하였다. 수집된 자료는 기술통계를 이용하여 빈도분석 및 평균과 백분율로 처리하였다.
본 연구에서 신문에 나타난 유아교육 관련기사 내용을 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째 유아교육 관련기사 자료의 전체경향을 살펴본 결과, 2001년 1월 ~ 2016년 12월까지의 총 기사 수는 645건이며, 연평균 기사 수는 40.34이었다. 연도별 기사 수로 볼 때 2011년에 69건으로 가장 많은 기사 수를 보였으며, 그 다음으로는 2008년도에 63건으로 기사 수가 많았다. 전체기사의 연도별 ?
내용별 경향을 살펴본 결과, 유아교육 정책 및 제도에 대한 기사가 가장 많았으며, 유아복지에 대한 기사가 두 번째로 많았고 매스미디어 및 교재 ? 교구에 대한 기사가 세 번째로 많은 기사 수였다. 그러나 해외의 유아교육, 특수아 교육, 유아교사 교육에 대한 내용은 적은 기사 수를 보였다. 따라서 전체적으로 볼 때 유아교육 정책 및 제도에 대한 사회적 관심이 가장 많았던 반면 해외의 유아교육, 특수아 교육, 유아교사 교육에 대해서는 사회적 관심이 소홀했음을 유추해 볼 수 있다. 그리고 전체적으로 기사 수는 증감현상을 보였는데, 2001년대 초부터 점차적으로 기사 수가 증가 하다가 2011년에 가장 많은 기사 수를 보이다가 점차적으로 다시 감소를 하였으며, 다시 2016년대에 증가 추세를 보였다. 전체적으로 사회적 관심을 많이 보였던 유아교육 분야에 대해서는 증감 현상은 있었으나 유지 및 지속되는 경향도 보였으며, 반면에 적은 관심을 보였던 분야에 대해서도 그 현상이 지속되는 경향을 보였다. 그 이유로는 유아교육 정책과 주요 쟁점에 따라 유아교육법 제정기, 저 출산 대응 및 공공성 기반형성기, 누리과정 시행 및 공교육 확립기로 유아교육에 대한 정책의 변화가 있었기 때문에 전체적으로 기사 수가 증가한 것으로 추리해 볼 수 있다.
둘째 유아교육 관련기사의 시대적 경향에 대해 살펴본 결과는 다음과 같다. 먼저 2001년~2010년대 유아교육 관련기사의 경향에 대해 살펴보면, 총 기사 수는 387건이고, 연평균 기사 수는 38.70건이었다. 이중 유아복지에 대한 기사가 가장 많았으며, 두 번째로는 매스미디어 및 교재 ? 교구에 대한 기사였다. 그리고 유아교육 정책 및 제도에 대한 기사가 세 번째를 차지하였다. 따라서 2001년대는 유아복지에 대해서 사회적 관심이 높게 보였음을 유추해 볼 수 있다. 그 이유는 유아교육법 제정과 영유아보육법 개정이라는 법적 사안들이 이루어졌고 여성의 사회진출로 인한 취업모의 증가와 가정 구조의 변화 등 사회 구조적인 변화에 따라 영?유아에 대한 보육 법규 및 정책과 교육에 대한 사회적 관심이 계속 높아졌기 때문으로 사료된다.
2011년대 이후 유아교육 관련기사의 경향에 대해 살펴보면, 총 기사 수는 258건이고, 연평균 기사 수는 43.00건이었다. 이중 유아교육 정책 및 제도에 대한 기사가 가장 많았으며, 유아복지에 대한 기사가 두 번째로 많이 보였다. 세 번째로는 유아교육기관의 운영관리에 대한 기사였다. 따라서 2011년대 이후의 유아교육에서 유아교육 정책 및 제도에 사회적 관심이 가장 많았던 것으로 추론해 볼 수 있다. 그 이유는 저 출산 문제를 해결하고자 하는 정치적 움직임을 통해 영?유아에 대한 교육투자가 시작되었고, 유아 무상교육을 확대한데서 찾을 수 있다. 2011년에 만 5세 공통교육과정인 누리과정을 도입하였고, 점차 만 3~4세까지 확대하였다. 2013년부터 만 3~5세 아동에게 유치원비 또는 보육비를 확대 지원하였고 만 5세에 지원되던 보육예산을 만 4세 이하 영?유아에게도 확대 지원하는 형태의 보육 서비스 개선, 보육교사 처우개선과 어린이집 현대화 등에 대한 지원을 하게 되었다. 이와 같은 이유로 유아교육 정책 및 제도와 유아복지에 대한 기사 수가 증가한 것으로 추론할 수 있다.
기사 수로 2001년 ~ 2010년대와 2011년대 이후의 유아교육에 대한 관심도와 관심 분야를 비교 분석 해 본 결과, 유아교육 정책 및 제도, 유아복지, 매스미디어 및 교재 ? 교구에 대하여 계속적인 사회적 관심이 높은 것으로 나타났다. 반면에 특수아 교육과 유아교사 교육에 대해서는 계속적으로 낮은 사회적 관심을 나타냈다. 2001년 ~ 2010년대와 2011년대 이후의 사회적 관심도가 많은 차이로 나타났던 분야로는, 사회적 관심이 많이 증가한 유아교육 정책 및 제도와 유아복지 분야이다. 반면에, 사회적 관심이 많이 감소한 분야는 유아교육과정 영역과 특수아 교육 분야이다.
유아교육 정책 및 제도에 대한 기사 수가 증가한 것은 유아교육에 대한 누리과정 확대 및 교육비?보육비 지원 확대와 같은 국가의 다양한 정책들이 펼쳐졌기 때문으로 보인다. 유아복지에 대한 기사 수가 증가한 이유는 취업여성을 위한 복지차원의 영?유아 정책과 저소득층을 위한 다양한 정책이 증가하고 아동학대에 대한 사건들이 일어남에 따라 아동복지 및 아동안전 조치에 대한 제도들이 다양하게 이루어졌기 때문으로 사료된다. 그리고 매스미디어 및 교재 ? 교구에 대한 기사 수가 증가한 이유는 스마트기기의 발전으로 인하여 다양한 유아교육용 매체들이 개발되어 가정에 보급된 점과 인터넷을 통한 교육이 보급되고 확산되면서 관심이 증가하였기 때문이다.

The purpose of this study is to identify social interest and tendency on early childhood education by time by analyzing early childhood education articles that were published in C Daily News, a major daily newspaper, from January 2001 to December 2016. In this regard, subjects for inquiry were set as follows.

1. How is the overall tendency of early childhood education articles in the newspaper?
2. How is the periodical tendency of early childhood education articles in the newspaper?

This study is a document research. The subject of study was total 645 early childhood education articles that were published in C Daily News, a major daily newspaper, from January 1st 2001 to December 31st 2016. Articles were analyzed by content analysis method, and the classification standard that Sun-Ae Park(2001) used was modified and supplemented for this study. The contents were categorized into 13 categories: early childhood education policy and system, operations management of early childhood education institutes, early childhood curriculum management, early childhood teacher education, range of early childhood curriculum, child care and parent education, mass media?teaching materials and aids?special child education, child welfare, early education and education for the gifted, events related to early childhood education, overseas early childhood education, and others. Collected data were processed as frequency analysis, average and percentage using descriptive statistics.

The results of the analysis on early childhood education articles in the newspaper are as follows. First, as a result of examining the overall tendency of articles related to early childhood education, the total number of articles was 645 from January 2001 to December 2016, and the average annual number of articles was 40.34. In terms of the number of articles by year, the number of articles was the largest in 2011 by 69 articles, followed by 63 articles in 2008. In terms of the tendency of the articles by year and content, articles about early childhood education policy and system were the most, followed by articles about child welfare being the second most and articles about mass media?teaching materials and aids being the third most. On the other hand, there were few articles about overseas early childhood education, special child education and early childhood teacher education. Therefore, in overall, it can be inferred that social interest was neglected in overseas early childhood education, special child education and early childhood teacher education while social interest was the most in early childhood education policy and system. Increase and decrease phenomenon were generally shown in the number of articles. The number of articles gradually increased since early 2001, reaching its peak in 2011. The number gradually decreased again afterwards, and then increased again in 2016. Although there were increase and decrease phenomenon regarding early childhood education field which showed much social interest, there was a tendency to maintain and continue while there was the tendency to continue even in the fields which brought low attention. It can be inferred that the general increase in the number of articles may be due to changes in early childhood education policy ? the period of enacting early childhood education law, the period of responding to low fertility and forming public infrastructure and the period of implementing the Nuri process and establishing public education ? depending on early childhood education policies and major issues.

Secondly, the results of periodical tendency of the articles related to early childhood education are as follows. To examine first about the tendency of early childhood education articles in 2001~2010, the total number of articles was 387, and the annual average number of articles was 38.70. Articles about child welfare were found to be the most, followed by articles about mass media and teaching materials ? aids as the second most. Articles about early childhood education policy and system took the third place. Therefore, it can be inferred that social interest in child welfare was high in 2001. The reason is considered to be because social interest in Infant Care Act and early childhood policies and education contnued to grow as legal issues such as enactment of early childhood education and revision of Infant Care Act were realized and social structure changed such as the increase of working moms due to the entry of women in society and change of a family structure.

To examine about the tendency of early childhood education articles since 2011, the total number of articles was 258 and the annual average number of articles was 43.00. Articles about early childhood education policy and system were found to be the most, followed by articles about child welfare as the second best. Articles about operations management of early childhood education institutes were the third most. Therefore, it can be inferred that social interest in early childhood education policy and system was the highest in early childhood education field since 2011. The reason can be found in expanding free early childhood education as investment in early childhood education began through political movement to solve the problem of low birthrate. The Nuri process, a common curriculum for 5-year-olds, was introduced in 2011, and gradually expanded to 3~4-year-olds. Support for kindergarten fees or childcare fees for a 3~5-year-old child was expanded since 2013. Childcare budget previously supported to a 5-year-old was used to expand its support to infants under 4 by improving childcare services, giving better treatment to childcare teachers, modernizing a daycare center and so on. It can be inferred that the number of articles about early childhood education policy and system and child welfare increased due to such reason.

As a result of a comparative analysis on the interest rate and interested fields regarding early childhood education from 2001 to 2010 and since 2011, social interest was shown to be constantly high in early childhood policy and system, child welfare, and mass media and teaching materials ? aids. On the other hand, social interest was shown to be continuously low in special child education and early childhood teacher education. With highly increased social interest, early childhood education policy and system and child welfare showed the biggest difference in social interest between 2001 ~ 2010 and years since 2011. On the other hand, social interest was largely decreased in early childhood curriculum and special child education.

The number of articles about early childhood education policy and system increase was increased because of various national policies such as expansion of Nuri process in early childhood education and expansion of education?childcare fees support. The reason of the increase in the number of articles about child welfare is considered to be because there were various systems for child welfare and safety measures as infant policy for employed women and various policies for a low-income group increased and child abuse affairs occurred. And the reason of the increase in the number of articles about mass media and teaching materials ? aids is because various media for early childhood education were developed and distributed to home due to the development of smart devices, and also because the interest increased as education is spread through the Internet.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 우리나라의 유아교육과정의 발전 5
1) 2001년 ~ 2010년대의 유아교육 5
2) 2011년대 이후의 유아교육 7
2. 신문과 유아교육과의 관계 8
1) 신문의 특성 및 기능 9
2) 신문과 유아교육 11
3. 선행연구 12
Ⅲ. 연구방법 15
1. 연구대상 및 범위 15
2. 자료 분류 기준 16
1) 분류기준의 선정 16
2) 내용분석의 분류기준 및 구체적 내용 18
3) 시대구분 기준 24
3. 연구절차 25
4. 자료분석 26
Ⅳ. 연구결과 27
1. 전체(2001. 1. ~ 2016. 12.) 기사자료의 경향분석 27
2. 시대별 기사자료의 경향분석 32
1) 2001년~2010년대(2001. 1. ~ 2010. 12.) 기사자료의 경향분석 32
2) 2011년대 이후(2011. 1. ~ 2016. 12.) 기사자료의 경향분석 41
Ⅴ. 논의 및 제언 49
1. 논의 49
1) 유아교육 관련기사 자료의 전체 경향분석 49
2) 유아교육 관련기사 자료의 시대별 경향분석 51
2. 제언 54
참고문헌 56
부 록 61
Abstract 85

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0