관광지이미지는 만족이나 충성도에 영향을 주며 그 활동이 진행되는 관광지의 관광지애착에도 영향을 준다. 따라서 관광지 선택에 영향을 줄 수 있는 관광지이미지와 그 활동이 이루어지는 관광지와의 애착관계 연구를 통해 특정 관광지에 대한 만족과 충성도의 형성과정의 연구가 필요한데, 하지만 현재 관광지이미지와 만족, 충성도에 대한 연구는 많이 수행되고 있고, 또한 관광지애착과 만족, 충성도에 대한 연구도 많이 수행되고 있으나, 관광지이미지와 관광지애착을 연결한 연구는 일부 해외 연구를 제외한 국내 연구는 부족한 실정이다. 따라서 본 연구에서는 관광지의 충성도 향상을 위해 그 중요성이 급증하고 있는 상황에서 관광지이미지, 관광지애착, 만족과 충성도의 관계를 연구하고자 하였다. 위에서 제기한 문제의식을 바탕으로 한 본 연구의 목적은 제주특별자치도를 중심으로 관광지이미지가 관광지애착, 만족과 충성도에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 관광지애착이 만족과 충성도에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하고자 하였다. 이러한 인과관계를 실증적으로 검증하여 관광지의 충성도 향상을 위한 관광지이미지와 관광지애착 요인을 제시하고자 하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 실증조사를 다음과 같이 실시하였다. 먼저, 예비조사를 2017년 7월 8일과 9일 양일에 걸쳐 실시하여 측정항목을 도출하였다. 그 후 연구의 본조사는 2017년 8월 5일부터 8월 20일까지 실시하였다. 그리고 본 연구의 조사대상은 최근 3년 동안 두번 이상 제주특별자치도를 방문한 경험이 있는 관광자로 설정하였다. 또한 본 연구의 조사지역은 제주특별자치도로 제주국제공항과 주요 관광지에서 이루어졌으며, 편의표본추출로 총 700부를 배포하여 670부를 수거해서, 이중 설문에 대한 응답율이 낮거나 응답이 편중된 성의 없는 설문지 34부를 제외하고 총 636부를 분석에 활용하였다. 구조모형 및 가설검증에 따른 실증적 연구결과의 시사점을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 관광지이미지가 관광지애착, 만족과 충성도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 관광지이미지가 관광지애착, 만족과 충성도에 미치는 영향력의 크기를 좀 더 구체적으로 살펴보면 관광지이미지가 관광지애착에 가장 큰 영향을 미치고, 다음이 만족과 충성도 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이것이 의미하는 바는 관광지에 이미지를 좋게 가진 관광자는 상대적으로 관광지에 애착을 더 가지고 다음으로 만족하며 궁극적으로 충성도를 가진다고 볼 수 있을 것이다. 둘째, 관광지애착이 만족과 충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 그 영향력의 크기에 있어서는 충성도보다는 만족에 더 영향을 주는 것으로 나타났다. 이것이 의미하는 바는 관광지에 애착을 가진 관광자는 상대적으로 만족을 먼저 하지 충성도를 바로 보이지는 않는다는 것이다. 셋째, 좋은 관광지이미지를 형성하는데 가장 중요한 변수는 매력성으로 나타났다. 즉, 이것은 제주특별자치도가 가지고 있는 아름다운 자연자원을 잘 보전하고 다양한 관광활동이 이루어질 수 있도록 지속적으로 노력해야 한다는 점을 시사하고 있다. 넷째, 강한 관광지애착을 형성하는데 가장 중요한 변수는 정서적 애착으로 나타났다. 즉, 이것은 제주특별자치도만이 관광자에게 줄 수 있는 심리적인 혜택과 관광자의 감성을 자극할 수 있는 다양한 마케팅 전략이 필요함을 시사하고 있다. 다섯째, 관광지이미지의 구성변수 중 접근성이 관광지애착의 장소의존성, 장소정체성, 사회적 유대감에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 이것은 제주특별자치도가 접근성의 개선, 편리한 현지의 교통수단, 교통비용의 저렴성 등을 확보하기 위한 개선 및 노력이 반드시 필요하다는 것을 시사한다. 여섯째, 관광지이미지의 구성변수 중 환경이 관광지애착의 정서적 애착에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 이것은 제주특별자치도가 청정한 환경, 좋은 기후, 안전을 유지 및 향상시키기 위한 개선 및 노력을 더 경주해야함을 시사한다. 일곱째, 관광지이미지의 구성변수 중 매력성이 만족과 충성도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 관광자의 만족과 충성도를 이끌어 내기 위해서 제주특별자치도는 아름다운 해변 및 자연경관 등을 잘 보전해야할 것이고, 또한 다양한 관광활동 등도 이루어질 수 있도록 지속적인 개선이 필요함을 시사한다. 여덟째, 관광지애착의 구성변수 중 정서적 애착이 만족과 충성도에 가장 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 관광자의 만족과 충성도를 이끌어 내기 위해서 제주특별자치도는 관광자의 감성을 자극할 수 있는 다양한 마케팅 전략이 필요함을 시사한다. 본 연구의 의의는 국내 최고의 관광지라고 할 수 있는 제주특별자치도를 대상으로 관광지이미지와 관광지애착을 연결한 연구가 일부 해외 연구를 제외한 국내 연구는 부족한 실정에서 관광지이미지, 관광지애착, 만족과 충성도 간의 영향 관계를 검증하였다는 점에서 학문적 기여를 하였다고 볼 수 있다. 그러나 본 연구는 몇 가지 한계를 가지고 있어 향후 연구에서 더욱더 보완 연구되어야 할 부분을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 측정항목의 도출에 있어서 선행연구의 검토와 정제 과정은 있었으나 좀 더 다양한 선행연구들의 측정항목을 활용하지 못했다는 점이다. 둘째, 표본의 추출방법의 문제로 최대한 인구통계학적 특성을 골고루 분배하려고 노력하였으나 편의표본추출방법이 가지는 단점인 표본의 대표성과 편중성을 극복하기는 어려워 조사 결과의 일반화에 제한이 있을 수 있다는 점이다. 셋째, 조사대상자를 내국인으로 한정했다는 한계점이 있다. 향후 이러한 한계점을 보완한 연구들을 통하여 관광지이미지와 관광지애착의 특화요인을 찾아내어 궁극적으로 관광지의 충성도를 높일 수 있는 다양한 방안을 모색해 보아야 할 것으로 사료된다.
The image of a tourist attraction affects satisfaction and loyalty, and it also influences the attraction of tourist spots in which the activity progresses. Therefore, it is necessary to study the image of the tourist attractions and the relationship between the activities that can influence the choice of tourist destination, and the formation of satisfaction and loyalty to a particular tourist destination, but the image and satisfaction of the present tourist destination, a lot of research on loyalty is being done, and also a lot of tourist attraction, satisfaction, and loyalty, but the study has been linked to a spot image and tourist attraction, the study of domestic research is lacking, except for some overseas research. Therefore, in this study, the importance of improving the loyalty of the tourist spots, the situation has skyrocketed, the relationship between the tourist attraction image, tourist attraction, satisfaction and loyalty. The purpose of this study, based on the problems raised above, is that the image of the tourist attraction affects the attachment, satisfaction and loyalty of the tourist attraction in Jeju, and also to identify how the attachment of the tourist attraction affects the satisfaction and loyalty. We would like to present a tourist attraction image and spot attachment to improve the loyalty of tourist spots by empirically validating these relationships. In order to achieve the purpose of this study, the demonstration was carried out as follows. First, the preliminary investigation was conducted on July 8, 2017, and on the ninth day, the measurement item was drawn. Thereafter, the study was conducted from August 5, 2017 to August 20, 2017. In recent years, the survey was established as a tourist with more than twice the experience of visiting Jeju special administrative province. In addition, the research area of this study was made at Jeju International Airport and major tourist destinations. By distributing a total of 700 part of the sampling of the convenience of the sample, and collected 670 part, the response rate for a double questionnaire is low or the answer is biased, except for the total of 34, the survey was utilized in the analysis of 636 wealth. The following are the implications of the empirical study of structural models and hypothesis verification. First, a tourist attraction image appeared to be a spot attachment, satisfaction and loyalty, and the influence of a positive. A more specific image of the tourist attraction, the size of its influence on the spot attachment, satisfaction and loyalty, has shown that the image of the tourist attraction has the greatest impact on the spot attachment, and then it affects the satisfaction and loyalty order. What this means is that a tourist who has a good image in a tourist destination is relatively attached to a tourist destination and can then be satisfied and ultimately have loyalty. Second, the attachment of tourist spots appeared to have a positive impact on satisfaction and loyalty. However, the magnitude of its influence showed a more impact on satisfaction than loyalty. What this means is that a tourist who is attached to a tourist attraction does not immediately look for loyalty, which is relatively satisfying. Third, the most important variable to form a good tourist image is the attraction. This means that the beautiful natural resources that Jeju special administrative province has to offer and continue to strive for a variety of tourism activities. Fourth, the most important variable to form a strong tourist attachment is the emotional attachment. In other words, it suggests that only Jeju special administrative province needs a variety of marketing strategies that can stimulate the sensitivity of the tourist and the psychological benefits it can give to the tourist. Fifth, the configuration parameters of the image of the tourist attraction, the accessibility of spot dependency, place identity, social bond has the greatest influence. In other words, it is expected that the special administrative province of Jeju has the necessary improvements and efforts to ensure the improvement of accessibility, convenient local transport, and the affordability of transportation costs. Sixth, the composition of the image of the tourist attractions, the environment has the greatest influence on the emotional attachment of a spot attachment. In other words, it should be said that Jeju special administrative Province should race further improvements and efforts to maintain and improve clean environment, good climate, and safety. Seventh, the composition of the sights and images of the variables showed that the appeal has the greatest impact on satisfaction and loyalty. In other words, to lead the satisfaction and loyalty of the tourist, the special administrative province of Jeju will have to preserve the beautiful beaches and natural landscapes, and also to ensure that a variety of tourism activities can be achieved, and continuous improvement is required. Eighth, the composition of a spot attachment, the emotional attachment has the greatest impact on satisfaction and loyalty. In other words, to lead the satisfaction and loyalty of the tourist, Jeju special administrative province requires a variety of marketing strategies that can stimulate the sensitivity of the tourist. In this research, the study of tourism images and tourist spots attached to Jeju special administrative province, which can be said to be one of the best tourist destinations in the country, in the lack of domestic research, except for some overseas research, we can see that we have made an academic contribution in that we have verified the relationship between the spot attachment, satisfaction and loyalty. However, this study has a few limitations, and in the future, the study should be further supplemented by the following: First, the review of the preceding research and the refining process in the determination of the measurement items, but I did not take advantage of the measurement items of the various leading studies. Second, the problem of the sample extraction method as much as possible to distribute the demographic characteristics evenly, but the drawback of the sampling of the convenience of the sample, and the bias to overcome the results of the difficult examination can be limited to the generalization. Third, there is a critical point that the investigators have decided to be Korean. In the future, we will be looking for a variety of ways to improve the loyalty of tourist destinations by looking at the specialized factors of sightseeing images and spot attachments through research that complements these limitations.