메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박지혜 (대구가톨릭대학교, 대구가톨릭대학교 대학원)

지도교수
최성희
발행연도
2017
저작권
대구가톨릭대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수2

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to develop self-reported vocal abuse and misuse checklist for children with vocal nodules, and to evaluate its reliability and validity.
Newly developed items of vocal abuse and misuse behaviors were categorized according to four conditions : school condition, after-school condition, home condition, and dietary habit condition related to reflux.
Content validity was estimated by four certified speech-language pathologists who are specialized in voice and items to score more than 3-point were chosen to be checklist. Construct validity was also estimated by calculating correlation coefficient among items within each condition. Finally, 8- items in school condition, 4-items at after-school condition, 4-items at home condition, and 3-items in dietary habit condition were completed.
Twenty-six normal children and twenty-one children who diagnosed vocal nodules from from June 2016 to May 2017 were recruited in this study. For acoustic analysis, sustained /a/ vowel was recorded at comfortable pitch and loudness in noise treated room from normal and dysphonic children .
Children in our dysphonic and control group were asked to fill out the preliminary checklist. For the test re-test analysis we used a same group who filled out after 1 week. Internal consistency was analyzed through Cronbach''s α coefficient. The test-retest reliability was assessed by determining Pearson''s correlation coefficient. Independent t- test was used to compare the scores of the checklist as well as acoustic measures using MDVP of the control group with the dysphonic group.
The results showed that newlyed developed vocal abuse and misuse checklist provided a high internal consistency in school condition (α=0.781), after-school condition(α= .698), home condition(α=.607) and a moderate internal consistency in dietary habit condition(α=.510) and test-retest reliability of its subscales: school condition (S) 0.715, After-school condition (A) 0.702, home condition (H) 0.711, dietary habit condition (D) 0.552.
In addition, significant differences were found in scores of all conditions except in dietary habit condition between normal and dysphonic group. Finally, significant correlation were observed in jitter percent (r = .453), RAP(r = .462), and VTI(r = .481) between total scores and MDVP parameters.
Accordingly, newly developed checklist can be useful for measuring the vocal abuse and misuse behaviors affected to voice and feasible to apply the indirect voice therapy for children with vocal nodules.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 10
2. 연구 문제 14
Ⅱ. 이론적 배경 16
1. 정상음성 16
2. 음성 오·남용으로 인한 아동 음성장애 17
가. 아동 음성장애의 원인 및 특성 17
나. 아동 음성장애의 출현율 19
3. 아동 음성장애의 치료 20
Ⅲ. 연구방법 23
1. 연구대상 23
2. 연구절차 24
가. 문헌 탐색 및 문항 개발 24
나. 체크리스트 문항 내용 24
다. 자료수집 25
3. 자료분석 26
가. 체크리스트 문항의 타당도 분석 26
나. 체크리스트 문항의 신뢰도 분석 27
다. 정상 아동과 성대결절 아동 간 음성 오·남용 특성비교 27
라. 성대결절 아동의 음성 오·남용 체크리스트의 총점과 MDVP의 음향학적 특성 간의 상관관계 비교 28
Ⅳ. 연구결과 28
1. 체크리스트 문항의 타당도 분석 28
가. 내용 타당도 28
나. 구인 타당도 30
2. 체크리스트 문항의 신뢰도 분석 34
가. 문항변별도 34
나. 문항내적일관성 신뢰도 44
다. 검사-재검사 신뢰도 45
3. 정상 아동군과 성대결절 아동군 간 음성 오·남용 특성 비교 48
가. 상황별 점수 비교 48
나. 상황별 총점에서의 유의한 차이 비교 53
4. 성대결절 아동의 평균 점수와 MDVP의 음향학적 특성간의 상관관계 비교 54
Ⅴ. 결론 및 논의 57
1. 체크리스트 문항의 타당도 분석 57
2. 체크리스트 문항의 신뢰도 분석 58
3. 정상 아동과 성대결절 아동 간 음성 오·남용 특성 비교 60
4. 성대결절 아동의 평균 점수와 MDVP의 음향학적 특성간의 상관관계 비교 60
5. 연구의 의의 및 제한점 61
참고문헌 63
부록 66
1. 성대결절 아동을 위한 음성 오·남용 체크리스트 최종 문항 66
2. 문항별 근거문헌과 하위영역 분류 67

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0