본 연구는 연속적 비디오 모델링, 비디오 프롬팅, 그림 및 성문촉진, 연속적 비디오 모델링+그림 및 성문촉진, 그리고 비디오 프롬팅+그림 및 성문촉진을 포함하는 다섯 가지 유형의 자기촉진전략이 중등도 지적장애를 가진 중학생의 조립과제의 수행에 미치는 효과를 검증해 보는데 목적이 있다. 또한 이러한 다양한 유형의 자기촉진전략을 활용한 조립과제의 독립적인 수행 활동 전반이 연구 참여자의 작업수행능력과 자기효능감에 미치는 효과를 확인해 보는 것에도 목적이 있다. 연구 과정에서, 중학교 2~3학년에 재학 중인 중등도 지적장애 학생 8명이 연구 대상자로 참여하였으며, 특수교사 6명이 중재자로 본 연구에 참여하였다. 본 연구의 첫 번째 종속변인은 과학상자 1호에 제시되어 있는 조립과제들 중 과제 분석된 하위 단계의 수와 전체적인 난이도가 비교적 유사한 것으로 확인된 5가지 유형의 조립과제이다. 또한 손 기능, 양손협응, 표준화된 조립수행능력 등을 포함하는 작업수행능력이 두 번째 종속변인으로 선정되었다. 마지막으로 자신감, 자기조절 효능감, 과제 난이도 선호 등의 하위 요인을 포함하는 자기효능감도 세 번째 종속변인으로 선정되었다. 본 연구에서는 단일대상설계 중에서 다요인 설계를 활용하여 다섯 가지 유형의 자기촉진전략에 대한 효과성을 비교?검증하고자 하였다. 또한, 단일집단 사전-사후설계를 통해, 본 중재에서 이루어진 조립활동 전반이 연구 참여자의 작업수행능력과 자기효능감에 미치는 효과를 확인하고자 하였다. 이에 따라 본 연구의 실험절차는 두 가지 연구 설계를 통합하여, ① 기본적인 조립 기술과 스마트 기기 활용 방법에 대한 사전교육, ② 작업수행능력과 자기효능감에 대한 사전검사, ③ 조립과제 수행에 대한 기초선 구간, ④ 다양한 유형의 자기촉진전략에 대한 효과성을 비교하는 다요인 중재 구간, ⑤ 가장 높은 효과성을 보인 자기촉진 중재를 가장 낮은 효과성을 보인 중재의 조립과제와 짝지어 중재를 재실시 함으로써, 중재의 효과성을 재확인하는 복제 구간, ⑥ 작업수행능력과 자기효능감에 대한 사후검사의 순서로 실시되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연속적 비디오 모델링이 다소 부족한 효과성을 보인 것을 제외하고, 대체적으로 중등도 지적장애 중학생의 조립과제 수행률은 크게 향상되었다. 다만 이러한 본 연구의 결과는 지능 수준, 프래더윌리증후군의 행동표현형, 그리고 자폐스펙트럼장애의 중복장애 여부에 따라 다른 양상으로 나타났다. 또한 자기촉진전략의 하위 유형 간의 효과성을 비교해 본 결과, 비디오 프롬팅+그림 및 성문촉진이 전체 8명에서 7명의 연구 참여자로부터 가장 높은 효과성을 이끌어 내었다. 반면에 연속적 비디오 모델링은 모든 연구 참여자들에게서 가장 낮은 효과를 보였다. 둘째, 다양한 유형의 자기촉진전략을 활용하여 이루어진 독립적인 조립활동 전반은 연구에 참여한 모든 중등도 지적장애 중학생들의 총체적인 작업수행능력을 유의미하게 향상시켰다. 다만 연구 참여자의 지적능력과 조립과제 수행 정도에 따라 작업수행능력의 향상 정도에는 차이가 나타났다. 셋째, 다양한 유형의 자기촉진전략을 활용하여 이루어진 독립적인 조립활동 전반은 연구에 참여한 중등도 지적장애 중학생의 자기효능감을 부가적으로 향상시켰다. 다만 하위요인별로 그 정도에 차이가 있었으며, 자신감 요인의 경우 통계학적으로 유의미한 향상을 보이지 못했다. 또한, 연구 참여자별로도 향상 정도에 차이가 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 바탕으로, 자기촉진전략이 조립과제를 독립적으로 수행하도록 하는데 효과가 있다고 결론을 내렸다. 또한 연구 참여자의 특성과 자기촉진체계별로 중재의 효과성에는 다소 간의 차이가 있기 때문에, 중재 투입 시 이를 고려할 필요가 있음을 제언하였다. 이와 더불어, 이러한 자기촉진전략을 활용한 조립활동 전반이 중등도 지적장애 학생의 작업수행능력과 자기효능감을 향상시킬 수 있음도 함께 제언하였다.
Recently, the self-operated prompting strategies have attracted the attentions of a variety of special education practitioners and researchers, as a method to promote independence and self-directed performance in acquisition of academical, living-functional and vocational skills for students with intellectual and developmental disabilities. The purpose of this study was to examine the effects of interventions using multiple types of self-operated prompting on the performance of assembly tasks with complex working processes in middle school students with moderate intellectual and developmental disabilities. These self-operated prompting strategies included continuous video modeling, video prompting, picture and textual prompts, continuous video modeling+picture and textual prompts, and video prompting+picture and textual prompts. Also, the secondary and third purposes of this study were to verify the additional effects of assembly tasks performance activities using multiple types of self-operated prompting strategies on the occupational performance abilities, and self-efficacy of participants. In the procedure of this study, eight middle school students with moderate intellectual and developmental disabilities who enrolled in the second and third grade participated as subjects. Six special education teachers in charge of their special education also participated as interventionists. The first dependent variables of this study were five types of assembly tasks presented in Science Box No.1, which were confirmed to be relatively similar in the number of sub-steps and the overall difficulty among the assembling tasks. The researcher of this study developed the evaluation checklists by task-analyzing the sub-steps of these assembly tasks. Researcher of this study also checked the independent performance of assembly processes at each sub-step by using multiple opportunities method, and calculated the performance rate of assembly tasks. Meanwhile, the second dependent variable of this study was the occupational performance abilities which measured by standardized test tools based on performance evaluation, and the third dependent variable of this study was the self-efficacy that evaluated by self-report scale. This study verified the effectiveness of interventions using five types of self-operated prompts, by using the multi-elements design among single subject research methodology. The occupational performance abilities and self-efficacy were also verified by using a single group pretest-posttest design. By integrating these two designs, the researcher conducted the following experimental procedures in this study: (1) pre-training on basic assembling skills and use of smart device, (2) pretest on the occupational performance abilities and self-efficacy, (3) baseline phase, (4) multi-elements intervention phase on five types of self-operated prompts, (5) replication phase to reaffirm the effectiveness of best one intervention, (6) posttest on the occupational performance abilities and self-efficacy. The results of this study were as follows. First, the assembly tasks performance of middle school students with moderate intellectual and developmental disabilities was improved, although there was a difference in the degree of each self-operated prompting strategy including small effectiveness in self-prompting using continuous video modeling. In addition, the researcher also performed the replication phase on the best self-operated prompting strategy for each participant. As a result, participants were able to complete the assembly task that had paired with the worst effective intervention condition or to be improved performance rate within three sessions. However, the results of this study were quite different depending on the level of intellectual and adaptive behavioral abilities, the behavioral phenotype of Frieder-Willi syndrome, and the overlap of autism spectrum disorder. Also, as a result of comparing the effectiveness of self-operated prompting strategies, researcher of this study confirmed the highest effectiveness from 7 out of 8 participants in video prompting+picture and textual prompts condition. These result was also validated by statistical analysis of effect sizes including SMD and PND. Next, the performance of assembly tasks was improved in the order of continuous video modeling+picture and textual prompts, picture and textual prompts, and video prompting. Finally, the self-operated prompting based on continuous video modeling showed the lowest effectiveness in all participants, and these result was proved statistically. Second, the overall independent performance activities of the assembly tasks using the multi-type self-operated prompting strategies improved their occupational performance abilities. However, these improvements differed depending on the levels of intellectual abilities of participants. Third, the overall independent performance activities of the assembly tasks using the multi-type self-operated prompting strategies additionally improved their self-efficacy. However, there was no significant improvements in some sub-factor such as the confidence factor. In conclusion, because the effectiveness of interventions may be somewhat different depending on the characteristics of participants and types of self-operated prompts, the results of this study suggested that it is needed to consider these points appropriately.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 63. 자기촉진전략에 대한 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 자기촉진전략의 개념과 유형 82. 조립과제의 수행과 작업수행능력 173. 중등도 지적장애 중학생의 학습 및 심리적 특성 224. 단일대상설계에서의 중재 간 효과성 비교 285. 선행연구 고찰 37Ⅲ. 연구 방법 441. 연구 참여자 442. 연구 조건 503. 실험 설계 624. 실험 절차 및 중재 과정 645. 종속변인 측정 및 자료 분석 방법 796. 연구의 신뢰도 및 타당도 86Ⅳ. 연구결과 921. 조립과제 수행에 미치는 효과 922. 작업수행능력에 미치는 효과 1173. 자기효능감에 미치는 효과 120Ⅴ. 논 의 1271. 조립과제 수행에 미치는 효과에 대한 논의 1272. 작업수행능력에 미치는 효과에 대한 논의 1363. 자기효능감에 미치는 효과에 대한 논의 1404. 연구 수행 방법(과정)에 대한 논의 143Ⅵ. 결론 및 제언 1461. 요 약 1462. 결 론 1483. 제 언 149참고문헌 151ABSTRACT & KEYWORDS 169부 록 173감사의 글 202