인간은 늘 무엇과의 관계 속에 존재하는 세계 내 존재여서 특정한 사람을 이해하려면 세계 안에서 그 사람이 어떻게 정립되어 있는지 그 관계성 안에서 이해되어야 한다. 본 연구는 공립유치원 교사를 실존적 관점에서 이해하기 위해 교사의 생애 경험의 내러티브 탐구를 통해 교사의 삶과 정체성을 이해하는 것에 목적이 있다. 따라서 본 연구는 공립유치원 교사의 삶의 철학과 정체성의 양상, 삶의 철학과 정체성의 실천적 모습, 삶의 철학과 정체성 형성 및 실천에 영향을 준 요소들은 무엇인가에 초점을 두고 이루어졌다.
본 연구의 질문은 공립유치원 고경력 교사의 생애 경험을 통해 살펴본 교사의 삶과 정체성은 어떠한가? 로 설정하였다.
공립유치원 고경력 교사의 삶과 정체성을 이해하기 위해 26년의 교직 경험과 공립유치원의 다양한 형태를 경험한 연구 참여자 1인을 유목적적으로 표집 하였다. 본 연구의 탐구 방식은 개인의 정체성을 구성하는 사회적 가치, 이념, 이데올로기, 사회적 담론 등과 정체성 형성에 영향을 준 사회의 구조적 틀을 읽어낼 수 있는 내러티브 탐구로 이루어졌다. 내러티브 탐구의 현장 텍스트의 상호텍스트성을 높이기 위해 다양한 자료 수집이 이루어졌다. 자료의 분석과 해석은 참여자의 경험과 변화가 시간성, 사회성, 장소의 3차원적 차원에서 어떻게 서로 관계를 주고받는가에 초점을 두고 이루어졌다. 분석과 해석 과정은 교사의 삶 및 정체성과 관련하여 드러난 주제와 실제 현장에서의 실천 모습, 이러한 삶과 정체성 및 실천에 영향을 준 요소들을 맥락적으로 엮어보는 과정으로 이루어졌다. 이 과정은 연구자의 유아교육자로서의 삶의 경험들이 중첩되어 끊임없이 재해석되는 시간이었다. 본 연구의 글쓰기는 3차원적인 탐구지점에서 참여자의 경험을 재구성하여 의미를 드러내고자 하였다. 공립유치원 교사의 삶과 정체성을 이해함에 있어 삶의 철학과 정체성의 형성, 삶의 철학과 정체성의 현장에서 실천, 이러한 실천 및 삶과 정체성의 형성, 변화에 영향을 준 요소들을 3차원적 맥락에서 보여줄 수 있는 글쓰기를 지향하였다. 연구과정에서 연구자의 지속적인 성찰적 저널 쓰기를 통해 유아교육자로 살아온 연구자의 삶과 정체성에 대한 성찰을 통해 연구자의 경험이 참여자의 삶과 정체성을 이해하는 과정에 어떻게 작용하였는지도 보여주고자 하였다. 연구의 정당성은 내러티브 탐구의 정당성 확보 방안인 개인적 정당성, 실제적 정당성, 사회적 정당성을 명확하게 제시하여 확보하고자 하였다.
위의 과정을 통해 이끌어낸 공립유치원 고경력 교사의 삶과 정체성의 내러티브가 갖는 의미는 네 개의 장으로 구성되었다. 먼저 ‘수정의 삶 펼쳐 보이기’ 장에서는 공립유치원 교사로 살아온 수정의 삶의 중심 철학을 시지프스의 삶, 타인과의 공존의 삶, 위버멘쉬의 삶으로 나누어 각 삶의 의미와 변화, 이러한 삶에 영향을 준 요인들을 3차원으로 엮어 구성하였다. 연구 참여자 삶을 표상하는 부제를 중심으로 한 수정의 삶은 시지프스처럼 살아온 삶이지만 이제는 조금 쉼과 위로가 필요하며, 우리는 서로 다름을 존중해야 하며 다름이 공존할 때 삶이 진정으로 아름다울 수 있음을 보여주고 있다. 그리고 수정은 어려운 교육 현실에서도 자신의 주체성을 가지고 유아를 중심에 두고 교육을 실천하는 행복한 교사의 삶을 영위해가고 있다.
‘수정의 정체성 들춰 보이기’ 장에서는 수정의 삶의 이야기에 나타난 교사의 정체성을 수정의 유아교육 철학과 수업을 중심으로 삶의 철학이 어떻게 유아교육 철학으로 연결되며, 수정의 교육 철학이 교실 수업에서 어떻게 나타나는가를 통해 수정의 정체성을 이해하고자 하였다. 수정은 교사 초기 수동적 유아교육에서 점차 느긋해지고 깊어져가는 실존적 유아교육을 실천하고 있었다. 또한 가르치는 역할에 초점을 둔 초기 일방적 가르침에서 점차 유아의 마음을 헤아리는 귀기울임으로 교사의 역할에 대한 이해와 실천이 확장됨을 볼 수 있었다. 수정은 교사의 교육철학과 유아교육의 본질을 실천할 수 없는 열악한 유아교육 현실에서도 자신만의 방식으로 현실을 헤쳐 나가는 탈영토화의 희망을 찾아가고 있었다. 이러한 결과는 수정이 교사로서의 경험이 쌓여감에 따라 자신의 유아교육 철학을 만들어가고 있음을 보여주고 있다. 수정의 수업은 초기 틀에 갇힌 수업에서 미래를 살아갈 유아들의 힘을 길러주는 수업으로 변화되며, 부모에게 보여주기식 수업에서 유아들의 마음을 어루만지는 다양한 심미적 수업을 실천하고 있었다. 이것은 수정이 철학 부재의 수업에서 자신의 철학을 실천하는 수업으로 변화해가고 있음을 보여주는 것이다. 수정의 유아교육 철학과 수업의 변화를 통해 수정의 교사 정체성이 보다 깊어지고 단단해지고 있음을 알 수 있다.
‘수정의 삶과 정체성의 울림’ 장에서는 수정의 삶과 정체성의 이야기가 우리 교육 현실에 어떠한 울림을 줄 수 있는가의 의미를 자신을 성찰하며 살아가기, 삶의 주체가 되어가기, 진정한 만남 만들어가기, 배움과 가르침의 경계 넘나들기로 나누어 제시하였다. 자신을 성찰하며 살아가기에서는 교사가 자신을 성찰하며 살아간다는 것의 의미와 성찰의 삶은 실제 교실에서 어떤 모습으로 나타나는가를 보여주고 있다. 삶의 주체가 되어가기에서는 왜 우리가 삶의 주체가 되어야 하며, 삶을 주체적으로 살아간다는 것의 의미와 주체적 삶의 실천을 보여주고 있다. 진정한 만남 만들어가기에서는 자연, 유아, 동료 교사와의 만남에서 어떻게 진정한 만남을 만들어갈 수 있으며, 진정한 만남이 가져오는 효과와 실천의 모습을 보여주고 있다. 배움과 가르침의 경계 넘나들기에서는 마주침을 통한 이념을 만들어가는 수정의 배움에 대한 생각과 실천을 보여주고 있다. 수정의 가르침은 유아들과 서로 주고받는 장(場)만들기를 통해 이루어지고 있었다. 수정이 보여주는 삶의 철학과 정체성은 유아교육의 본질에 충실한, 각박한 교육현실에 매몰되지 않으면서 공공의 선(善)을 추구하는 한 교사의 삶의 모습을 보여주고 있다는 면에서 우리에게 주는 의미가 크다고 할 수 있다.
타인의 삶을 이해함에 있어 하나의 정형화된 바람직한 기준은 있을 수 없다. 다만 그 삶이 현실에 매몰되지 않으면서 공공의 선을 추구하고 있는가의 관점에서 타인의 삶을 바라봐야 한다. 공립유치원 교사의 정체성을 탐색한 본 연구의 의의는 참여자의 삶의 이야기에 나타난 유아교육철학, 수업에 대한 생각과 실천적 모습을 통해 정체성의 변화 양상과 변화에 영향을 준 요소들을 함께 보여주고 있다는 점에서 찾을 수 있다. 이러한 결과는 기존의 연구들과 달리 좀 더 교사의 삶의 철학과 정체성이 교실 실천에서 어떻게 나타나는가를 보여준다고 할 수 있다. 또한 교사의 정체성이 왜 중요하며, 교사의 정체성과 수업과의 관계, 교사 정체성 형성의 지원과 교사교육에 관심을 가져야 함을 느끼게 한다. 연구의 전 과정을 통해 이루어진 수정의 삶과 정체성의 탐구과정은 결국 연구자의 삶과 정체성의 이해과정이었다.
A human being is existence within the world that always exists amidst a relationship with anything. Thus, how the person is established inside the world needs to be understood in its relationship given grasping a specific person. The purpose of this study is to understand a teacher''s life and identity through exploring a narrative of a teacher''s life experience in order to grasp a public kindergarten teacher from the existential perspective. Accordingly, this study was conducted with the focus on the aspect of life philosophy and identity in a public kindergarten teacher, on the practical image in life philosophy and identity, and on what about the elements of having influenced life philosophy, identity formation & practice.
The question of this study was set to be what about a teacher''s life and identity that were examined through the life experience in a highly experienced teacher at a public kindergarten?
For understanding the life and identity of a highly experienced teacher in a public kindergarten, it purposefully sampled one research participant who has the 26-year teaching experience and the experience of diverse forms in a public kindergarten. An exploration method in this study was composed of a narrative inquiry available for reading out social value, ideology and social discourse of forming an individual''s identity, and a structural frame in society, which had effect on forming identity. To increase the inter-textuality of a field text in the narrative inquiry, a variety of materials were collected. Data analysis and interpretation were made focusing on how the participant''s experience and change exchange a mutual relationship in the three dimensions of temporality, sociality and place. The analysis and interpretation comprised the process of contextually compiling the theme, which was revealed in relation to the teacher''s life and identity, to the practical image in the actual field, and to the elements of having affected this life, identity and practice. This process was the time of being continuously reinterpreted with being overlapped the life experiences in a researcher as a children educator. The writing in this study aimed to disclose a meaning through reconstructing the participant''s experience at the point of the three-dimensional exploration. The writing was supported that can three-dimensionally show the formation of life philosophy and identity, the field practice of life philosophy & identity, and the elements of having affected this practice and the formation & a change in life and identity as for understanding the public kindergarten teacher''s life and identity. Through the researcher''s continuously writing a reflective journal, the research process was aimed to demonstrate how the researcher''s experience functioned in the process of understanding the participant''s life and identity through introspecting life and identity in the researcher who have lived as a children educator. The justification in a research was aimed to be secured by clearly suggesting personal justification, actual justification, and social justification, which are the plans of obtaining justification in the narrative inquiry.
A meaning of being possessed by the narrative of life and identity in the highly experienced teacher at a public kindergarten, which was elicited through the above process, consisted of four Chapters. First of all, in the Chapter of ''spreading and showing off Su-jeong''s life,'' it divided the central philosophy of life in Su-jeong, who have lived as a public kindergarten teacher, into the life of Sisyphus, the life of coexistence with other people, and the life of Ubermensch, and then weaved and formed a meaning & a change in each life, and the factors of having influenced this life. Focusing on a subtitle of representing the research participant''s life, it is showing that Su-jeong''s life is the one of having made like Sisyphus, but needs a slight rest and comfort now, and that we must respect a mutual difference, and that life can be truly beautiful when a difference coexists. And Su-jeong is proceeding with managing life in a happy teacher who practices the education of focusing on young children with having own subjectivity even in the difficult educational reality.
In the Chapter of digging out Su-jeong''s identity, Su-jeong''s identity was aimed to be understood through how the life philosophy is linked to the philosophy of early childhood education and through how Su-jeong''s educational philosophy is indicated in a class-room instruction, centering on Su-jeong''s philosophy and class of early childhood education in terms of the teacher''s identity that appeared in Su-jeong''s life story. Su-jeong was practicing the existential early childhood education, which is gradually getting more easy-going and deeper in the teacher''s initially passive early childhood education. Also, in the initially unilateral teaching of focusing on a role of teaching, a teacher''s role recognition and practice could be seen to be expanded by the listening of gradually understanding young children''s mind. Su-jeong was seeking for a hope of de-territorialization, which is winning through the reality with own method even in the reality of poor early childhood education, which cannot practice the essence of early childhood education along with the educational philosophy. This outcome is suggesting that Su-jeong is proceeding with making own philosophy of early childhood education according to the accumulation of the experience as a teacher. Su-jeong''s class was practicing diverse aesthetic lessons of soothing young children''s mind in a show-off class to parents with being changed into a class of fostering the energy of young children who will proceed with living in the future in the initially framed class. This implies a change into a class of practicing own philosophy from the lesson with the absence of philosophy. Su-jeong''s change in philosophy and class of early childhood education leads to being able to know that Su-jeong''s teacher identity is getting deeper and harder.
In the Chapter of ''Su-jeong''s life and identity echo,'' which reverberation the story of Su-jeong''s life and identity can give to our educational reality was presented with being divided into living with introspecting oneself, becoming the main agent of life, making a true meeting, and crossing a boundary between learning and teaching. In living with introspecting oneself, how the meaning that the teacher is living with reflecting on oneself, and how the life of introspection are being shown in the actual classroom. In proceeding with becoming the main agent of life, it is showing the reason why we need to be the principal of life, the meaning of living initiatively, and the practice of independent life. In proceeding with making a real meeting, it is showing how a true meeting can be made in a meeting with nature, young children, colleague, and teacher, the effect of being caused by the real meeting, and the image of the practice. In crossing a boundary between learning and teaching, the thought and the practice of learning in Su-jeong, who proceeds with making ideology through encountering, is being indicated. Su-jeong''s teaching was being made through making a place(場) of mutually exchanging with young children. The philosophy and identity of life that Su-jeong shows can be considered to have a great significance of being given to us in the aspect of showing the life image in a teacher who pursues the public goodness(善) even without being buried in the tough educational reality while being faithful in the essence of early childhood education.
There cannot be one structured desirable standard in understanding other people''s life. Still, other people'' life should be watched from the perspective of whether the life seeks the public truth without being buried in reality. The significance in this study, which explored the public kindergarten teacher''s identity, can be found in a point of showing the changing aspect in identity, and the elements of having influenced a change, through the thought and the practical image on a class of early childhood education philosophy, which appeared in the participant''s life story. This result can be considered to demonstrate a little more how the teacher''s life philosophy and identity appear in the classroom practice unlike previous researches. In addition, it leads to feeling why a teacher''s identity is important, and to the necessity of paying attention to a relationship between teacher''s identity and class, to a support for forming a teacher''s identity, and to the teacher education. The inquiry process into Su-jeong''s life and identity, which was made through the whole process of the research, was ultimately the understanding process of the researcher''s life and identity.
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구 문제 9제2장 이론적 배경 10제1절 교사의 정체성 111. 교사의 삶 이해하기 112. 교사의 정체성 이해하기 163. 교사의 삶과 정체성에 관한 선행연구 25제2절 공립유치원의 이해 331. 공립유치원 현황 332. 유아교육 현장의 변화와 교직문화 393. 공립유치원 교사에 관한 선행연구 51제3장 연구 방법 및 절차 57제1절 연구자 및 연구 참여자 571. 연구자 572. 연구 참여자 61제2절 연구 절차 651. 내러티브 탐구 652. 자료수집 693. 자료 분석 및 해석 754. 글쓰기 825. 연구의 타당성 856. 연구 윤리 88제4장 수정의 삶 펼쳐 보이기 90제1절 시지프스의 삶: 이제는 쉼과 위로가 필요해 91제2절 공존의 삶: 다름이 있어 아름답다 103제3절 위버멘쉬의 삶: 아이들하고 있는 거 자체가 행복이야! 114제5장 수정의 교사 정체성 들춰 보이기 124제1절 수정의 유아교육 철학 만들어가기 1251. 수동적 유아교육에서 실존적 유아교육으로 1252. 일방적 가르침에서 유아의 마음을 헤아리는 귀기울임으로 1363. 영토화된 유아교육 현실에서 탈영토화의 희망 찾아가기 140제2절 철학 부재의 수업에서 철학 실천의 수업으로 1501. 틀에 갇힌 수업에서 유아의 힘을 기르는 수업으로 1502. 보여주기식 수업에서 유아의 마음을 어루만지는 수업으로 158제6장 수정의 삶과 교사 정체성의 울림 166제1절 자신을 성찰하며 살아가기 167제2절 삶의 주체가 되어가기 176제3절 진정한 만남 만들어가기 185제4절 배움과 가르침의 경계 넘나들기 1931. 수정의 배움: 마주침을 통한 이념 만들어가기 1962. 수정의 가르침: 유아와 교사가 서로 주고받는 가르침의장(場) 만들기 201제7장 연구를 마치며 205제1절 타인의 삶을 이해한다는 것은 205제2절 수정의 삶 이해 과정, 나의 삶을 이해하는 과정 210참고문헌 216부록 239Abstract 263