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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박근홍 (목포해양대학교, 목포해양대학교 대학원)

지도교수
이경우
발행연도
2018
저작권
목포해양대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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Abstract

The warships used in the sea are operated at high speeds in particular situations such as surface warfare operations and avoidance maneuvers. Recently, in South Korea, to meet this purpose, researches have been carried out to expand the high-speed region (up to 40knots). In addition, this ships are generally used the Semi-planing hull form. However, this hull form is adversely affected by stability and boarding due to nonlinear motion, when operated at high speeds on the sea.
To overcome these negative effects of Semi-planing hull form, the Axe Bow hull form was introduced(Keuning, et al., 2001). Axe Bow hull form, copyrighted by Delft University and DAMEN, shows high efficiency in terms of operation, motion performance and resistance. And, It improves the propulsion efficiency by about 20% by reducing the additional resistance due to waves.
In addition, They have used Bow Appendages to improve the large spray at the bow. This appendages are located from the bow to about 10% of ship''s length. However, There is no researches about that. Thus, In this study, We carried out the numerical simulations to check the effect of Bow Appendages.
This simulations were evaluated by commercial software, STAR-CCM+. The Reynolds averaged Navier-stokes equations wih the SST k-w turbulence model was used along with the volume of fluid method to describe the two-phase flow of water and air around the hull. Numerical wave model was used the First order VOF waves. Furthermore, Dynamic motion of the hull was used with overset method.

목차

목 차
Abstract ⅱ
List of Tables ⅶ
List of Figures ⅷ
List of Acronyms ⅹ
List of Nomenclature ?
제 1장 서 론 1
1.1 연구배경 1
1.2 선행연구 3
1.3 연구목표 5
제 2장 이론적 배경 6
2.1 좌표계 6
2.2 지배방정식 7
2.3 선체 운동 방정식 9
제 3장 수치해석 기법 11
3.1 유한체적법 11
3.1.1 비정상항(Unsteady term) 11
3.1.2 대류항(Convection term) 12
3.1.3 확산항(Diffusion term) 12
3.1.4 생성항(Source term) 12
3.2 중첩 기법 13
3.3 압력-속도 연성방법 14
3.4 자유표면 14
3.5 수치파랑 16
3.6 벽면처리 기법 17
3.7 난류모델 18
3.7.1 SST (Menter) 모델c 18
제 4장 수치해석 기법검증 21
4.1 고속선의 규칙파 중 수치해석 기법 21
4.1.1 검증모델의 주요제원 21
4.1.2 규칙파 구현 검증 22
4.1.3 수치해석 도메인 및 경계조건 24
4.1.4 격자 생성 25
4.2 고속선의 규칙파 중 수치해석 기법 검증 26
4.2.1 수치해석조건 26
4.2.2 검증결과 28
제 5장 Axe Bow선형의 수치해석 30
5.1 Axe Bow선형의 규칙파 중 수치해석 30
5.1.1 수치해석모델 및 벽면무차원수 30
5.1.2 수치해석조건 32
5.1.3 규칙파 중 종운동특성 34
5.1.4 규칙파 중 스프레이 현상 37
5.2 선수 부가물에 따른 스프레이 억제 40
5.2.1 선수 부가물 모형 40
5.2.2 선수핀 적용에 따른 종운동특성 43
5.2.3 선수핀 적용에 따른 저항성능 46
5.2.4 선수핀 적용에 따른 스프레이 억제 48
제 6장 결 론 53
참 고 문 헌 54

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