이사야·미가와 요엘은 ‘칼’, ‘보습’, ‘창’, ‘낫’이라는 글감을 공유하고 있다. 이사야와 미가는 ‘칼을 쳐서 보습으로, 창을 쳐서 낫으로’를 말하고 요엘은 ‘보습을 쳐서 칼로, 낫을 쳐서 창으로’를 말한다. 같은 글감이지만 단어의 배열이 달라짐으로서 그 외침의 내용도 전혀 달라졌다. 이사야·미가가 평화를 말하고 있다면 요엘은 전쟁을 말하고 있는 것이다. 무엇이 이들의 외침을 달라지게 한 것인가? 이사야와 미가는 같은 말을 하고 있는 것인가? 본 글은 이러한 질문에 대한 해답을 제시하였다. 이를 위해 이사야 2:2-4, 미가 4:1-5, 요엘 3:9-13[H 4:9-13] 본문을 중심으로 삼아 간본문적 연구(intertextual study)를 진행하였다. 이 논문을 통해 먼저 이사야의 평화신탁은 국가의 회복을 중심으로 외쳐졌다는 것과 미가의 평화신탁은 백성의 회복을 중심으로 외쳐졌다는 것을 제시하였다. 이러한 차이는 미가로 하여금 이사야의 구호(catch phrase) “칼을 쳐서 보습을, 창을 쳐서 낫을”을 그대로 수용하되, 추가적으로 농지를 빼앗긴 백성들이 다시 일상을 회복하는 것까지를 마지막 날에 일어날 일로 외치게끔 만들었다. 한편 이사야·미가가 평화를 외치던 것과 달리 요엘은 이사야·미가의 구호에서 명사에 해당하는 단어들의 배열을 바꾸어놓고 있다. “보습을 쳐서 칼을, 낫을 쳐서 창을 만들라”고 외치는 것이다. 이에 대해 본 글은 요엘의 전쟁신탁이 이루어지지 않은 이사야·미가의 평화신탁에 대한 재해석의 결과임을 제시한다. 이사야·미가의 시대와 요엘의 시대는 400여년의 시간차를 두고 있다. 이사야·미가가 활동하던 예루살렘이 무너지기 전의 예루살렘이었던 것과 달리 요엘이 활동하던 예루살렘은 재건된 예루살렘이다. 국제의 정세는 헬라 제국이 떠오르면서 페르시아가 가지고 있던 패권이 헬라 제국으로 옮겨지는 상황이었다. 그러나 유다는 여전히 회복을 기다려야 하는 입장이었다. 이것이 요엘로 하여금 평화신탁을 전쟁신탁으로 바꾸어 놓게 하였다. 그는 여호사밧 골짜기의 전투를 떠올렸다. 과거 여호사밧 왕 시절에 열국이 유다를 침략했을 때 하나님의 군대가 내려와서 유다에게 승리를 안겨주었듯이 하나님이 역사 속으로 돌진해 오실 때 비로소 구원이 이루어질 수 있다고 바라본 것이다. 이사야는 열방을 하나님의 도구로 바라보았다. 미가는 이사야의 관점을 그대로 수용하지는 않았으나 적어도 평화적인 방법이라는 점에서는 이사야와 일치를 보였다. 하지만 요엘은 열방을 하나님의 도구로 바라보지 않는다. 하나님의 도구로 그 역할을 제대로 하지 못한 열방은 단지 심판의 대상일 뿐이다. ‘야웨의 날’은 바로 심판의 날이다. 그리고 그 날은 하나님의 백성에게 있어서는 구원의 날이 될 것이라는 것이 요엘의 관점이다. 요엘이 평화신탁을 전쟁신탁으로 바꾸어 놓으면서도 소망을 절망으로 바꾸지는 않았다. ‘야웨의 날’이 온다는 소망이 있었기 때문이다. 그러므로 본 논문은 이사야의 예언이 미가에게서, 이사야·미가의 예언이 요엘에게서 읽혀질 때는 재해석 될 수밖에 없었음을 주장한다. 또한 무엇보다도 이루어지지 않은 예언이 폐기되지 않고 재해석될 수 있었던 이유는 ‘마지막 날’ 혹은 ‘야웨의 날’이 반드시 오리라는 소망이 있기 때문임을 주장한다.
Isaiah, Micah and Joel share the writing materials, which are ‘swords’, ‘plowshares’, ‘spears’ and ‘pruning hooks’. Isaiah and Micah say “Beat their swords into plowshares and their spears into pruning hooks” and Joel say “Beat your plowshares into swords and your pruning hooks into spears”. With the same writing materials, they make a change in the arrangement of words, so what they cry out for are totally different from each other. Isaiah and Micah talks about peace while Joel is on about war. What made their cry different? Are Isaiah and Micah talking about the same thing? This paper first suggested that Isaiah cried out the Vision of peace with the national recovery as the center while Micah did it focusing on the people’s recovery. This difference made Micah take Isaiah’s catch phrase “Beat their swords into plowshares and their spears into pruning hooks” as it is but additionally shout that the recovery of the people, who were deprived of their farmlands, had to be done on the last day. Unlike Isaiah and Micah who cry out for the peace, Joel changes the arrangement of the words corresponding to the nouns used in Isaiah and Micah’s catch phrase. He is shouting “Beat your plowshares into swords and your pruning hooks into spears” In this regard, this paper suggests that Joel’s oracle of war is the result of reinterpretation related to Isaiah and Micah’s unaccomplished oracle of peace. There is around a four-hundred time difference between Isaiah and Micah’s era and Joel’s. Isaiah and Micah’s Jerusalem was before its collapse while Joel’s was after its reconstruction. Persia was losing its power and Hella, the notorious empire, was emerging. However, Judah still had to wait for the recovery. It made Joel change the oracle of peace into the oracle of war. He recalled the Jehoshaphat Valley battle. Under Johoshaphat king, Judah was invaded by countries but God sent his army, delivered a victory to Judah. And this made Joel think that there would be salvation only when God rushed into history. Isaiah thought of the countries as God’s tool, and Micah agreed with him in the way that it was a peaceful way, though Micah did not take Isaiah’s perspective as it was. however, Joel does not see the countries as God’s tool. The countries, which did not play their roles as God’s tool properly, were nothing but the subject of judgement. ‘The Day of Yahweh’ is the way of judgement. In addition, that day will be the day of salvation for God’s people, which is Joel’s perspective. Though Joel changed the oracle of peace into the oracle of war, he did not change desire into despair. That was because he hoped that ‘The Day of Yahweh’ would come. Therefore, this paper asserts that the reinterpretation cannot help but be done when Isaiah’s prediction is read by Micah and Isaiah·Micah’s prediction is read by Joel. Above all, it also says that the reason why the unaccomplished prediction was reinterpreted, not destroyed, is because there is a wish that ‘the Last Day’ or ‘The Day of Yahweh’ will definitely come.
1.서론 31.1.문제제기 및 연구목적 31.2.연구범위 및 서술방법 41.3.방법론 61.3.1.성서비평 : 넓이의 해석에서 깊이의 해석으로 61.3.2.간본문적 연구(intertextual study) 81.3.2.1.상호텍스트성(intertextuality) 81.3.2.2.간본문적 연구를 위한 척도 111.3.2.3.성서해석과 간본문적 해석 131.3.3.평화신탁·전쟁신탁 텍스트의 간본문적 연구 적용 가능성 142.평화신탁·전쟁신탁에 관한 간본문적 연구(intertextual study) 162.1.텍스트의 선정 162.2.평화신탁 : 이사야에서 미가로 172.2.1.이사야 2장 2-4절 172.2.1.1.이사야, 말의 자리와 삶의 자리 172.2.1.2.본문사역 192.2.1.3.왕실을 향한 외침 : 함께 누리는 평화를 향한 열망 222.2.1.4.백성을 향한 외침 : 야웨 안에서의 화해와 일치 252.2.2.미가 4장 1-5절 302.2.2.1.미가, 말의 자리와 삶의 자리 302.2.2.2.본문사역 322.2.2.3.이사야와 미가 : 장조(Major Key)와 단조(Minor Key)의 소리 372.2.2.4.이사야와 미가 : 마지막 날의 열쇠를 누가 들고 있는가? 402.3.평화신탁을 넘어 전쟁신탁으로 : 요엘서의 도전 442.3.1.요엘 3장 9-13절[H 4:9-13] 442.3.1.1.요엘, 말의 자리와 삶의 자리 442.3.1.2.본문사역 472.3.1.3.이사야에서 미가로, 미가에서 요엘로 512.3.1.4.전쟁의 장소 : 여호사밧 골짜기 553.결론 59참고문헌(Bibliography) 62ABSTRACT 65