본 연구는 우리나라 한국무용 장르 중 지방 무형문화재로 지정된 한량무에 관해 역사적 배경과 춤사위의 의미에 대해 고찰하고 시대적으로 전통적 의식과 더불어 새로운 예술적 가치를 논의하는 것에 목적을 둔다. 한량무는 지역별로 춤의 형태가 다르게 추어지며 그 의미의 확장은 거시적관점인 문화적의미로 구분시켜 살펴볼 수 있다. 이는 한량무가 환경적 요인에 따라 춤의 형성이 다르게 추어지며 춤의 형태가 가지는 상징적인 의미를 지니고 있다. 그리고 지역적으로 춤에 내재된 미의식이 다르게 나타나기에 한국 춤 연구의 바탕으로 자양분이 될 것으로 여겨진다. 또한 한량무가 문화재로 지정받은 전통적 가치와 무대예술로서의 예술적 가치를 인정받아 새로운 한국 춤을 확장시키는데 큰 의미를 둔다. 나아가 지역별 춤사위 비교는 현 시점에서 한량무에 대한 깊은 성찰적 사고를 가질 수 있는 적절한 시기라 볼 수 있다. 한량무의 역사적 배경은 탈춤의 장 속에서 찾아 볼 수 있다. 탈춤에서 비롯된 한량무는 시대가 변하면서 독립된 춤으로 골격을 갖추게 되었다. 우리나라 최초의 무용극 형태의 춤인 탈춤은 하나의 줄거리를 배경으로 춤과 연기가 배합된 풍자적이고 해학적이며 익살스런 요소까지 포함하는 드라마 형식을 갖추고 있다. 역사적으로 탈춤은 마당극 즉, 무용극에서 시작되어 무대화로 변화되면서 다양한 요소들이 만들어지고 변화되면서 지역적 특성이 춤에 드러나기 시작되었다. 더불어 한량무가 재구성되면서 극적인 요소로 변화되었음을 감지할 수 있었다. 첫째, 시각적 요소로 의상 또한 무대 공연에 적합하도록 화려해졌다. 둘째, 청각적 요소로 장단 또한 춤을 추기에 적합한 굿거리와 자진모리, 타령 등의 장단으로 구성 되었다. 셋째, 공간적 요소가 가미되어 한량무는 무대 공연을 위해 무대 공연화 과정을 거치면서 공연 예술로서의 또 다른 예술적 가치가 있다. 이렇듯 변화된 한량무는 대표적으로 영남의 부산 동래 한량무와 극 형태인 서울 경기지역 한량무로 구분할 수 있다. 이에 본 연구는 홀춤 형태의 한량무인 영남의 부산 동래 한량춤과 극 형태인 중부의 서울 경기지역 한량무의 유사성과 차이점을 비교 연구함으로서 현재 전통춤의 맥락을 다시 한번 재조명하고 예술적 전승 가치를 전망할 수 있을 것으로 본다. 동래 한량춤은 동래 학춤에 나타나는 덧배기춤의 형식과 놀이적인 요소를 가졌으며 향토의 냄새가 춤에 묻어나오는 한량의 기질을 묘사적으로 표현한 춤이다. 반면 서울 경기지역의 한량무는 등장인물 4인으로 스토리 전개 형식의 서사적 구조를 가진 희극적 요소가 가미된 풍자적이고 해학적으로 표현된 무용극이다. 이러한 한량무의 특징은 한국춤이 한(恨)과 슬픔이 담겨있는 여성미적 형태의 춤으로만 인식되는 것을 벗어나 드라마틱한 무용극 형식의 춤을 드러낸 대표 장르라 할 수 있다. 또한 한량무가 역동적이고 호방한 기운의 남성미적 춤도 있다는 것을 보여줌으로서 남성 춤에 대한 제대로 된 가치 판단과 남성무용에 대한 새로운 인식으로 자리 잡게 된 계기가 된 것으로 보여 진다. 예로부터 춤의 고장인 부산 동래지역은 풍류랑들로 명무 춤꾼들이 많았고 동래야류와 동래학춤, 동래지신밟기는 동래 한량춤의 춤사위에 근거하고 있다. 동래 한량춤 계보를 살펴보면 이규삼에서 문장원으로 전승되어 다시 김진홍 선생으로 전수되어 현재 예능보유자로 부산 예술 민속 보존협회에서 전승되고 있다. 반면 서울 경기지역은 한성준의 한량무에서 파생되어 2014년 5월 15일 서울시 무형문화재 제45호로 지정받은 한성준계열의 강선영류 한량무가 있다. 이는 극 형태의 한량무를 원형 그대로 이어 받아 문화재적 가치로 인정받고 조흥동 선생에게 이어져 현재 한성준류 강선영춤 보존회에서 전승되고 있다. 여기서 특이한 점은 신무용계열의 조흥동 한량무 ‘회상’ 또한 한성준의 한량무에서 파생되어 홀춤으로 만들어졌고 이 춤은 전통이 바탕이 되어 조흥동만의 독특한 기법으로 창작되어 온 춤이라는 것이다. 한량무를 대표적으로 전승하고 있는 김진홍과 조흥동은 현재 각 지역을 대표하는 남성 무용수이고 명무라는 점에서 그들의 예술적 가치관과 강한 의지는 한량무를 통해 발현된다고 해도 과언이 아닐 것이다. 김진홍은 명예보다 오롯이 춤 하나만을 섬기고 부산지역에서 춤 문화 발전을 위해 많은 업적을 쌓았으며 부산지역 춤의 역사라고 해도 무방하다. 조흥동은 한국춤을 여성 춤이라는 고정관념에서 벗어나 남성춤의 멋을 살려 내기 시작하였으며 무대 극장예술로서의 장점을 드러내고 무대 연출력 또한 뛰어나다는 것이 특징이다. 그는 무용극시대에 창작극을 활성화하고 표현영역을 넓게 확대하여 조흥동류를 형성할 수 있었다. 역사적으로 한국춤은 공연에서 춤을 직접 추는 자에 의해 한국 춤의 원래의 정신과 춤의 미적 원형이 변질되어 가고 있다고 해도 과언이 아니다. 전통춤은 모방에 의한 전승으로 이루어지는 것은 당연한 것이다. 하지만 전통춤에 있어 그 원형을 그대로 모방한다는 것은 어려운 작업일 것이다. 다만 모방학습을 통해 그 춤의 본질과 맥락, 정신을 다른 형태로 녹여낸다면 그 의미 또한 지속적으로 맥락을 이어갈 수 있을 것이라 여겨진다. 이에 한량무가 더 이상 원형이 변질이 되지 않고 무대에서 한국 춤이 여성미적 형태만이 아닌 남성미적 형태로도 발현될 수 있다는 인식전환이 필요하다. 이는 제대로 된 전승의 교육적 시스템과 함께 남성 특유의 미적 특성을 계승하고 보존해 나가며 새로운 춤으로 가치를 발현할 수 있도록 지속적인 연구가 필요하다는 것이다. 나아가 한량무가 각 지역의 특징적인 춤사위를 재조명하고 한량무 춤본 정립이 절실히 필요하다. 그리고 지역적인 정서와 멋이 한량무로 승화되어 한국 남성춤의 자양분이 되고 한량무의 전통적인 맥락을 보존하여 전승시키는데 시사점을 제공하고자 한다.
The purposes of this study are to consider historical background of Hallyangmoo designated as local intangible cultural property among Korean dance genres and meaning of dancing steps and discuss traditional ritual and new artistic value periodically. Dance forms of Hallyangmoo differ from region to region and the extension of the meaning can be examined from an angle of cultural meaning that is a macroscopic viewpoint. Dance of Hallyangmoo differs according to environmental factors and symbolic meaning of dance forms and aesthetic consciousness of dance differ from region to region. Those facts may be nourishment and foundation for studies on Korean dance. In addition, its traditional value Hallyangmoo is designated as cultural property and artistic value as stage art are recognized and the extension of new Korean dance has great significance. Furthermore, it''s timely to compare local dance steps for deep reflective thought about Hallyangmoo at this time. Historical background of Hallyangmoo can be found in mask dance. Hallyangmoo that originated from mask dance has forms the frame of independent dance as times have changed. Mask dance is the form of our first dance drama, includes satirical, humorous, and comical factors mixed by dance and performance based on one story, and has a format of drama. While mask dance historically had started from traditional Korean performance, dance drama, and became staged, various factors were made and changed and local characteristics started to appear in dance. In addition, Hallyangmoo was reorganized and it meant dramatic factors were changed. First, clothes were also splendid for stage performance as a visual factor. Second, as an auditory factor, beats were Gutgury rhythm, Jajinmori rhythm, traditional Korean ballad, etc. that are suitable for dance. Third, as Hallyangmoo became stage performance by adding a factor of space, it has another artistic value as a performance art. Therefore, Hallyangmoo changed can be representatively divided into Hallyangmoo of Busan Dongnae in Yeongnam area and Hallyangmoo of Seoul and Gyeonggi area with drama form. Therefore, this researcher conducted a comparative study on similarities and differences between solo dance-formed Hallyangmoo of Busan Dongnae in Yeongnam and drama-formed Hallyangmoo of central district in Seoul and Gyeonggi area and then, the context of current traditional dance should be reviewed again, and artistic value of handing down should be forecasted. Hallyangmoo of Dongnae has format of deotbaegi dance and factor of play that are shown in Dongnae crane dance and expresses temperament of playboy descriptively with dance of local color. On the other hand, Hallyangmoo of Seoul and Gyeonggi area is satirical and humorous dance drama with comic factors of narrative structure of 4-character story. As one of the characteristics, Hallyangmoo can be a representative genre showing dramatic dance of dance drama form by getting of the perception of Korean dance as only dance of the feminine beauty with resentment(恨) and sadness. Also, Hallyangmoo showed that there is masculine dance of dynamic and magnanimous spirit, so it was an opportunity of judging the value of masculine dance properly and new perception of masculine dance. In Dongnae of Busan, a town of dance, there were lots of famous dancers organized by elegant young men from ancient times and Dongnae yaryu, Dongnae crane dance, and Dongnae Jisinbalgi are based on dancing steps of Dongnae Hallyangmoo. In consideration of the genealogy of Dongnae Hallyangmoo, it was passed down from Lee Kyu-sam to Mun Jang-won, and handed down to Kim Jin-hong who is currently an artistic accomplishments processor in Busan Folklore Conservation Association. On the other hand, there is Hallyangmoo of Kang Sun-young class in Han Sung-jun style, that was designated as No. 45 Seoul intangible cultural property on May 15, 2014 after derived from Han Sung-jun''s Hallyangmoo in Seoul and Gyeonggi area. It inherited Hallyangmoo of drama form as it was, and its value of cultural property has been recognized. And then, it was succeeded by Cho Heung-dong and is currently handed down in Kang Sun-young dance of Han Sung-jun style Conservation Association. It''s strange that Cho Heung-dong''s Hallyangmoo ''Remembrance'' of Shin Mu-dong style was made as solo dance after derived from Han Sung-jun''s Hallyangmoo and it has been created based on traditional dance with Cho Heung-dong''s unique technique. Kim Jin-heung and Cho Heung-dong who representatively pass down Hallyangmoo are male dancers representing each region and famous dancers at present, so it''s within bounds to say that their artistic values and strong will are revealed by Hallyangmoo. Kim Jin-heung served only dance rather than honor, and accumulated lots of achievements for development of dance culture in Busan, so it may safely be said that he is the history of Busan dance. Cho Heung-dong started to add the beauty of male dance by getting out of the stereotype Korean dance is female dance. As his characteristics, he showed strengths of stage theater art and his stage management ability is also excellent. He could vitalize original play, enlarge domain of expression widely, and form Cho Heung-dong style in the period of dance drama. It is within bounds to say that original spirit and aesthetic original form of Korean dance have been changed by dancers who dance in performance historically. It''s natural that traditional dance is made by the transmission of imitation. However, it should be difficult to imitate the original form of traditional dance as it is. But, if essence, context, and spirit of the dance are dissolved by other types through imitative learning, the meaning also should remain the context continuously. Therefore, it''s necessary to consider the original form of Hallyangmoo is not changed any more and Korean dance can be shown by not only female form but also male form on the stage through change of recognition. In other words, it''s necessary to conduct continuous studies so as to succeed and preserve educational system of proper transmission and men''s particular aesthetic characteristics and show the value of new dance. Furthermore, Hallyangmoo should review distinguishing dance steps of each area, it''s urgent to establish dancing model of Hallyangmoo, and this researcher intends to provide implications as local emotions and beauty are sublimated into Hallyangmoo that becomes nourishment of Korean male dance and traditional context of Hallyangmoo is preserved and passed down.
목차
I. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구방법 43. 연구의 제한점 5II. 한량무의 형성과 변용 61. 한량무의 기원과 역사적 배경 62. 한국 남성 무용수의 형성과 변천 113. 지역별 한량무의 유형별 특성 181) 극 형태로서의 한량무 212) 홀춤 형태로서의 한량무 22III. 지역별 한량무의 문화적 의미와 준거 251. 환경적 요인에 따른 춤의 형성과 발전 252. 지역별 상징적 의미에 따른 춤의 특징 313. 춤에 나타난 미의식 34IV. 동래 한량춤과 서울 경기 한량무의 비교 분석 391. 춤의 구성요소와 구조적 형태 392. 춤에 내재된 내용적 의미 613. 춤의 형태적 의미 644. 제반적 구성요소의 특징 67V. 한량무의 문화재적 전승 보존의 가치와 전망 701. 전통적 가치 702. 예술적 가치 723. 문화재 전승보존 차원으로서 한량무의 교육 방향성 76VI. 결론 77참고문헌 79ABSTRACT 81