회전교차로는 교차로를 통과하는 차량들의 지체시간이 감소하고, 교통안전성이 높아진다는 장점으로 인해 국내에 많은 회전교차로가 건설되어 운영 중에 있다. 하지만 회전교차로를 설치 후에 운영 효과에 대한 연구는 진행되면서도, 운전자의 주행행태가 어떻게 이루어지고 있는지에 대한 실증연구는 거의 이루어지지 않고 있어 이에 대한 정밀한 연구가 필요한 실정이다. 이에 본 연구에서는 운전자들의 주행 행태와 주변 교통 환경에 의해 결정되는 간격수락 행태를 연구하였다. 또한 간격수락 행태는 날씨에 의해 영향을 받을 수 있기 때문에, 이를 가정하여 본 연구에 반영하였다. 본 연구에서는 국내에 설치되어 운영 중인 4곳의 회전교차로에 대하여 현장조사를 통해 회전교차로로 진입하는 차량들의 간격수락 행태를 분석하였다. Gap에 의한 간격수락 행태의 기본 형태인 임계간격을 산출하였으며, Gap 이외에 교통량, 차종 등의 설명변수를 포함한 간격수락 회귀모형을 로지스틱 회귀분석을 통해 개발하였다. 이를 위해 통계 프로그램인 LIMDEP 4.0과 SPSS 20.0을 이용하였다. 또한 개발한 회귀모형의 예측검정력을 평가하기 위해 ROC곡선을 이용하여 검증하여, 모형의 예측검정력이 우수함을 증명하였다. 본 연구의 주요 결과로 첫째, 맑은 날씨일때보다 우천 시에 임계간격이 약 0.8초 큰 것으로 분석되었다. 둘째, 간격수락 행태모형을 개발한 결과, Gap이 클수록 간격을 수락할 확률이 높은 것으로 분석되었다. 셋째, 우천 시일수록 간격을 거절할 확률이 높은 것으로 분석되었다. 넷째, 회전차종, 회전교통량 등 회전교통류의 특성이 간격수락 행태에 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 최종적으로 개발된 모형에 반영된 독립변수에는 Gap, 회전차종, 회전교통량, 우천변수가 채택되었다
A roundabout has been constructed and operated in many intersections due to the advantages to reduce delay time of vehicles passing through intersections and increase traffic safety. Although it has been going on studying about effect of roundabouts after constructed, there are few empirical studies focused on how driver’s driving behaviors at roundabouts. Therefore, it is necessary to conduct elaborate research on this topic. In this study, the gap acceptance behavior which is determined by driver ''s driving behavior and surrounding traffic environments was studied. Also, because the gap acceptance behavior can be influenced by the weather conditions, this study investigated also this effects on the gap acceptance. In this study, the gap acceptance behaviors of entering roundabouts were analyzed by using data collected at the four roundabouts. First of all critical gaps were calculated by Raff and Ning Wu methods. Then, a logistic regression model was developed which is based on Gap, Waiting time, traffic volume and other variables. For the model development, the statistical programs LIMDEP 4.0 and SPSS ver. 20.0 were used. In addition, the ROC curve was used to evaluate the predictive performance of the developed regression model. The main results of this study are as follows: First, critical gap is about 0.8 seconds larger in rain weather conditions than in non-rain weather conditions. Second, as a result of developing the gap acceptance model, it was analyzed that the larger gap provides, the higher probability of gap acceptance. Third, the probability of gap rejection is higher in rain weather conditions. Fourth, the characteristics of circulating traffic flow such as vehicle types and traffic volume influenced the gap acceptance behavior. Finally, Gap, the vehicle type on circulation lane, the traffic volume of circulation and weather conditions were adopted as independent variables reflected in the developed model.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 및 목적 1제2절 연구의 범위 및 절차 2제2장 기존 연구 고찰 5제1절 임계간격 연구 사례 5제2절 간격수락 연구 사례 8제3절 모형검증 연구 사례 12제4절 본 연구의 차별성 14제3장 자료조사 방법 16제1절 현장조사방법 16제2절 자료구축방법 20제4장 모형개발 방법 24제1절 임계간격 산출 방법 24제2절 통계분석을 통한 모형개발 방법 26제3절 모형 검증 방법 28제5장 연구결과 30제1절 자료 특성 분석 30제2절 임계간격 산출 40제3절 모형 개발 결과 43제4절 모형 검증 50제6장 결론 및 향후과제 52참 고 문 헌 54ABSTRACT 59감사의글 61