본 연구의 목적은 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십, 조직 내 의사소통, 학습조직문화, 교사의 교수역량 및 교사학습공동체 활성화 수준 간의 구조적 관계를 분석하는 것이었다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통, 학습조직문화, 교사의 교수역량은 교사학습공동체 활성화 수준에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통, 학습조직문화는 교사의 교수역량에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통은 학교의 학습조직문화에 어떠한 영향을 미치는가? 넷째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십은 조직 내 의사소통에 어떠한 영향을 미치는가? 연구 목적 달성을 위해 2018년 2월 26일부터 3월 24일까지 서울지역의 중등학교 교사를 대상으로 960부의 설문지를 배부하여 그 중 892부가 회수되었고, 최종적으로 817부의 설문지를 분석에 사용하였다. 분석은 AMOS 22.0과 SPSS 22.0을 사용한 구조방정식 모형 검증을 통해 이루어졌다. 자료 분석을 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십, 조직 내 의사소통, 학습조직문화와 교사의 교수역량은 모두 교사학습공동체 활성화에 직접적인 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통, 학습조직문화는 교사의 교수역량에 직접적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통은 학습조직문화에 직접적인 정(+)의 효과를 보였다. 마지막으로 중등학교장의 온정적 합리주의 리더십은 조직 내 의사소통에 직접적인 정(+)의 효과를 미치는 것으로 확인되었다. 이상의 연구결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중등학교에서 학교장의 온정적 합리주의 리더십과 교사학습공동체 활성화 수준 간의 긍정적이고 유의미한 인과관계가 확인되었다. 그러므로 학교장은 교사학습공동체 활성화를 위하여 온정적 합리주의 리더십을 발휘할 필요가 있다. 둘째, 조직 내 의사소통이 교사학습공동체를 활성화하는 주요한 변인으로 밝혀졌으므로 학교 내에서는 구성원 간에 개방적이고 수용적인 의사소통에 노력할 필요가 있다. 셋째, 학습조직문화는 교사학습공동체 활성화에 다른 변인들보다 상대적으로 큰 직접적 영향을 미쳤다. 넷째, 교사의 교수역량은 교사학습공동체 활성화에 직접적인 영향을 미치는 중요한 변인임을 확인하였다. 이상의 결론을 통해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 교육청 등 교육정책 부서는 학교 관리자의 온정적 합리주의 리더십을 향상하는 프로그램을 개발?적용하기를 제안한다. 둘째, 학교장은 교사학습공동체 활성화를 위하여 교사의 자발성과 교수역량 제고에 노력해야 할 것이다.
The purpose of this study was to analyze structural relationships among secondary school principals'' compassionate rationalism leadership, communication in organization, learning organization culture, teaching competency and the degree to which teachers actively participate in teacher learning communities. This research aimed to answer the following questions. First, how do compassionate rationalism leadership of secondary school principals, organizational communication, learning organization culture, and teaching competency influence the degree of participation in teacher learning communities? Second, how do secondary school principals'' compassionate rationalism leadership, communication within the organization, and learning organization culture affect teachers’ competency in teaching? Third, how do compassionate rationalism leadership and intra-organizational communication impact learning organization culture in schools? Lastly, how does compassionate rationalism leadership displayed by secondary school principals shape communication within the organization? To test these hypotheses, a survey was conducted from February 26th to March 24th 2018. 960 questionnaires were distributed to secondary school teachers in Seoul, 892 of which were returned. The final data set consisted of 817 responses. Statistical analyses to test structural equation modeling were conducted using AMOS 22.0 and SPSS 22.0. Results of this study were as follows. Regarding the first research question, results were as hypothesized. Compassionate rationalism leadership, organizational communication, learning organization culture, and teaching competency had a direct positive relationship on participation in teacher learning communities, respectively. Secondly, compassionate rationalism leadership behaviors of secondary school principals, communication within the organization, and learning organization culture had a direct positive effect on teaching competency. Moreover, compassionate rationalism leadership and communication within the organization showed a direct positive effect on learning organization culture. Further, compassionate rationalism leadership was found to have a direct positive effect on communication within the organization. This study points to several important findings. Firstly, compassionate rationalism leadership of secondary school principals and the degree of active participation in teacher learning communities showed a positive and significant causal relationship. Thus, it is advisable that school principals demonstrate compassionate rationalism leadership in order to promote teachers’ participation in the learning community. Secondly, implementation of open and acceptive communication strategies are critical for success as it has been found to be an important predictor that increases teachers’ participation in the learning community. Furthermore, the finding that learning organization culture had a larger direct effect on participation in teacher learning communities relative to other predictors in the model points to the important role of learning organization culture in schools. Finally, results demonstrated that teaching competency is an important predictor that directly influences the degree of participation in teacher learning communities. The following recommendations can be drawn from findings of this study. At the organizational level, the Department of Education and Educational Policy such as the Office of Education should develop and implement leadership programs aimed at improving compassionate rationalism leadership skills of school principals. Also, at the individual level, principals should strive to increase teachers’ own initiative and to enhance their teaching competency in order to promote participation in teacher learning communities.
국문초록 ⅷ영문초록 ⅹ제 1 장 서 론 11.1 연구의 필요성 및 목적 11.2 연구 문제 81.3 용어의 정의 8제 2 장 문헌 고찰 122.1 온정적 합리주의 리더십의 개념과 구성요소 122.1.1 온정적 합리주의 리더십의 개념 122.1.2 온정적 합리주의 리더십의 구성요소 및 측정 162.2 조직 내 의사소통의 개념과 구성요소 192.2.1 조직 내 의사소통의 개념 202.2.2 조직 내 의사소통의 구성요소 및 측정 232.3 학습조직문화의 개념과 구성요소 292.3.1 학습조직문화의 개념 292.3.2 학습조직문화의 구성요소 및 측정 332.4 교사의 교수역량의 개념과 구성요소 382.4.1 교사의 교수역량의 개념 382.4.2 교사의 교수역량의 구성요소 및 측정 402.5 교사학습공동체 활성화의 개념과 구성요소 452.5.1 교사학습공동체 활성화의 개념 452.5.2 교사학습공동체 활성화의 구성요소 및 측정 482.6 변인들 간의 관계 522.6.1 온정적 합리주의 리더십과 교사학습공동체 활성화의 관계 522.6.2 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통의 관계 552.6.3 온정적 합리주의 리더십과 학습조직문화의 관계 572.6.4 온정적 합리주의 리더십과 교사의 교수역량의 관계 582.6.5 조직 내 의사소통과 학습조직문화의 관계 602.6.6 조직 내 의사소통과 교사의 교수역량의 관계 612.6.7 조직 내 의사소통과 교사학습공동체 활성화의 관계 622.6.8 학습조직문화와 교사의 교수역량의 관계 642.6.9 학습조직문화와 교사학습공동체 활성화의 관계 662.6.10 교사의 교수역량과 교사학습공동체 활성화의 관계 672.7 연구모델의 설계 69제 3 장 연구 방법 713.1 연구 대상 713.2 측정 도구 743.2.1 온정적 합리주의 리더십 측정도구 743.2.2 조직 내 의사소통 측정도구 753.2.3 학습조직문화 측정도구 763.2.4 교사의 교수역량 측정도구 773.2.5 교사학습공동체 활성화 측정도구 783.2.6 측정도구의 구성 793.3 자료수집 절차 813.3.1 예비 조사 813.3.2 본 조사 823.4 통계모델 및 자료 분석 86제 4 장 연구결과 894.1 측정변인의 기술통계와 상관관계 894.1.1 기술통계 894.1.2 상관관계 914.2 연구모형의 구조관계 분석 934.2.1 측정모형의 분석 934.2.2 구조모형의 설정 및 분석 1014.3 연구모형의 간접효과 1064.4 논의 1114.4.1 학교장의 온정적 합리주의 리더십, 조직 내 의사소통, 학습조직 문화, 교사의 교수역량 및 교사학습공동체 활성화의 관계 1114.4.2 학교장의 온정적 합리주의 리더십, 조직 내 의사소통, 학습조직 문화 및 교사의 교수역량의 관계 1174.4.3 학교장의 온정적 합리주의 리더십, 조직 내 의사소통과 학교의 학습조직문화의 관계 1204.4.4 학교장의 온정적 합리주의 리더십과 조직 내 의사소통의 관계 121제 5 장 요약, 결론 및 제언 1235.1 요약 1235.2 결론 1255.3 제언 127참고문헌 129부 록 163