본 연구는 학교상담 현장에서 전문상담교사가 겪는 비밀보장 갈등상황과 대처행동에 대해 살펴보고, 대처행동에 어떤 요인이 영향을 주는지 탐색하고자 하였다. 이를 위해 서울·경기 지역의 국공립 중·고등학교에서 3년 이상의 근무 경력이 있는 전문상담교사 10명을 대상으로 반구조화된 면접을 실시한 후 이들 자료를 합의적 질적 연구 방법(CQR)으로 분석하였다. 분석과정을 통하여 8개의 영역과 31개의 범주를 도출하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 전문상담교사들은 학교상담 현장에서 비밀보장과 관련된 갈등상황을 자해나 자살사고, 아동학대, 내담학생과 관련된 제3자에 의한 상담내용 공개 요구 등으로 나타났다. 둘째, 비밀보장 갈등상황이라고 인지하게 된 계기는 미성년자이기 때문에 어려운 경우, 비밀보장의 예외 상황에 대한 판단이 어려운 경우, 상담내용 공개 시 부정적 결과가 예상되는 경우, 내담학생이 공개에 동의하지 않는 경우, 학교체계와 상담자 윤리가 충돌되는 경우 등으로 꼽았다. 셋째, 상담교사가 비밀보장 갈등상황에서 고려하는 요인은 내담학생의 복지와 안전, 내담학생과의 상담관계 유지 등과 같은 내담학생과 관련된 측면, 학교상담의 특수성, 상담자로서의 윤리적 책임 등과 같은 상담과 관련된 측면, 주변에 대한 영향을 고려하는 것으로 나타났다. 넷째, 비밀보장 갈등상황에서 대처행동은 비밀보장 유지와 상담내용 공개의 두 가지 범주로 나누어졌다. 다섯째, 비밀보장 갈등상황에서 상담교사는 상담교사의 판단, 자문, 법적 근거 및 윤리강령, 내담학생의 반응에 근거하여 대처행동을 결정하였다. 여섯째, 상담교사의 대처행동이 이후 상담에 미치는 영향은 비밀보장 유지에 따른 긍정적인 영향과 부정적인 영향, 상담내용 공개에 따른 긍정적인 영향과 부정적인 영향의 4가지 범주로 나누어졌다. 일곱째, 비밀보장 갈등상황에서 상담교사가 유의해야할 점은 내담학생과의 신뢰로운 상담관계 형성과 교내 협조체제 구축 등을 꼽았다. 마지막으로 비밀보장 갈등상황에서 상담교사의 대처를 위한 제안할 점으로는 상담교사를 위한 윤리강령 및 구체적인 지침 마련 등이 있었다. 본 연구를 통해 학교상담 현장에서 전문상담교사가 경험하는 비밀보장 갈등상황과 대처행동에 대해 보다 깊이 있게 이해할 수 있었으며, 이 내용을 바탕으로 앞으로 전문상담교사의 효과적인 대처를 위해 몇 가지 제안하였다. 본 연구는 학교의 특수한 상황이 반영된 비밀보장 관련 윤리강령 및 합리적인 개입의 틀을 마련하는 기초자료로 사용될 것으로 기대된다. 마지막으로 본 연구의 함의와 연구의 한계점 및 후속 연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of the study was to investigate the conflictual situations related to confidentiality and how to deal with the issues as professional school counselors. For the purpose of this study, a semi-structured interview with 10 professional school counselors was conducted. They work in a public middle or high school of Seoul metropolitan area and have more than 3 years of experience in schools. The data were analyzed with Consensual Qualitative Research(CQR) method and as a result, 8 domains and 31 categories were drawn. The results indicated that the professional school counselors experienced 6 conflictual situations related to confidentiality issues(e.g. crisis of self-injury or suicidal attempt, child abuse, sex issues, etc.). The cases that they recognized as confidentiality conflict situations were when they have difficulty assuring confidentiality because clients were minors. Another reason to face the difficulty was because it was hard to make a decision whether the situation is exceptional or not. In addition, they considered many factors such as welfare and safety of the client and the distinctiveness of the school counseling in the confidential conflict situations. Based on this consideration, 2 types of coping behaviors of them in the confidential conflict situation were revealed: maintaining confidentiality and disclosing consultation contents. Such coping behaviors were generally grounded in the professional judgment of the professional school counselors. The 4 types of influence of such coping behaviors on the later counseling were shown as the following: positive influence and negative influence on confidentiality maintenance, and positive influence and negative influence on counseling disclosure. Professional school counselors pointed out that they should focus on building reliable counseling relationship with clients and schools should build the cooperative system with them. Suggestions on the coping behavior for professional school counselors in confidentiality conflict situation include revising ethics code, providing specific guidelines, etc. This study shed a light in depth on understanding the confidential conflict situation in the school counseling field and coping behavior of professional school counselors. It is expected that this study can be used as basic data to establish a code of ethics for confidentiality reflecting the special circumstances of the school and to establish a framework for effective coping in confidential conflict situations. Lastly, the limitations and implications of the study were also discussed.
Ⅰ 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 이론적 배경 및 선행연구 개관 73. 연구문제 27Ⅱ 연구 방법 281. 참여자 282. 연구도구 313. 연구절차 33Ⅲ 결 과 401. 전문상담교사가 경험하는 비밀보장과 관련된 갈등상황 452. 전문상담교사가 비밀보장 갈등상황이라고 인지하게 된 계기 543. 전문상담교사가 비밀보장 갈등상황에서 고려하는 요소 614. 비밀보장 갈등상황에서 전문상담교사의 대처행동 675. 대처행동의 결정에 대한 근거 736. 전문상담교사의 대처행동이 이후 상담에 미치는 영향 797. 비밀보장 갈등상황에서 전문상담교사가 유의할 점 878. 비밀보장 갈등상황에서 전문상담교사의 대처를 위한 제안 91Ⅳ 논의 94참고문헌 103부록 114영문 초록(ABSTRACT) 122