본 연구에서는 중학교 학습자의 태권도 수련경험과 교사권위 지각의 관계를 규명하기 위하여 김경희(1986)가 제시한 권위의 형성요인인 일체적 권위, 합법적 권위, 역량적 권위, 교환적 권위에 대한 심층면담을 중학교 학습자를 대상으로 진행하였다. 심층면담의 대상자는 경기소재의 중학교에 재학 중인 태권도 수련경험이 없는 집단 5명, 태권도 수련경험이 1년 이상인 집단 4명으로 총 9명이다. 교사권위 형성요인의 정의를 토대로 진행된 심층면담 결과는 다음과 같다. 첫째, 일체적 권위에 관한 심층면담 중 교사에 대한 호감과 애정 및 일체감은 태권도 수련경험이 없는 집단에 비하여 수련경험이 1년 이상인 집단이 긍정적인 답변과 반응을 보였다. 교사에 대한 감사의 마음에서 두 집단 모두 대체로 교사에 대한 감사를 보여주었다. 둘째, 합법적 권위에 관한 심층면담 중, 두 집단 모두 교사권위의 정당성을 지각하고 있는 답변을 보였지만, 태권도 수련경험이 없는 집단에서는 적절한 기준을 제시하며 완전한 순응을 보이진 않았다. 반면 태권도 수련경험이 1년 이상인 집단은 대부분 정당성에 대한 지각과 순응을 보였다. 교사권리에 대한 순응에서 대체로 모든 응답자가 권리에 대한 지각의 모습을 보였다. 다만 두 집단 모두 맹목적 ‘순응’에 대한 경계를 나타냈다. 셋째, 역량적 권위에 관한 심층면담 중 학습지도 역량 지각에서는 대체로 모든 응답자가 교사의 학습지도 역량을 인정 및 지각하는 모습을 보여주었다. 생활지도 및 상담역량 지각에서는 태권도 수련경험이 없는 집단보다 태권도 수련경험이 1년 이상인 집단에서 교사의 생활지도 및 상담역량의 인정 및 지각의 모습을 보였다. 넷째, 교환적 권위에 관한 심층면담 중, 두 집단 모두 교환적 보상에 관한 이해와 지각을 보여주었다. 교환적 처벌에 관한 지각에서 학생의 고의적 거부에 따른 교환적 처벌은 두 집단 모두 순응 하였지만 단순 지시 불이행에 따른 교환적 처벌에서는 태권도 수련경험이 없는 집단보다 태권도 수련경험이 1년 이상인 집단이 순응의 모습을 보였다. 태권도 수련경험 유,무에 따른 중학교 학습자의 교사권위 지각은 태권도 수련경험이 1년 이상인 집단이 일체적 권위의 범주인 호감과 애정 및 일체감, 합법적 권위의 범주인 교사권위 정당성 지각 및 완전한 수긍, 역량적 권위의 범주인 생활지도 및 상담역량의 인정, 교환적 권위의 범주인 단순 지시 불응에 대한 교환적 처벌에서 태권도 수련경험이 없는 집단보다 긍정적인 답변 모습을 보였다. 교사권위와 교권 실추현상이 나타나고 있는 현 시점의 교단에서 교사는 스스로의 끊임없는 역량개발을 통하여 학생들 스스로가 교사의 권위와 권리를 인정할 수 있도록 노력하여야 한다. 외적으로는 태권도와 같은 인성교육 프로그램을 탐구하고 개발하여 교사의 권위와 권리 보호를 위한 연구와 노력이 필요하다고 사료된다.
The purpose of this study is to identify the relationship between Taekwondo training experience of middle school students and the perception of teacher’s authority. To this end, in-depth interviews were conducted regarding the authority formation factors presented by Kim Kyunghee (1986) such as integral authority, legal authority, competent authority, and exchange authority. The subjects were 5 students without experience of Taekwondo training and 4 students with more than 1 year Taekwondo training out of the middle school students in a middle school in Gyeonggi-do. The results of the in-depth interviews based on the definition of teacher authority formation factors are as follows. First, in the in-depth interview regarding the integral authority, the group with more than a year of experience showed more positive answers and responses in the favorable feeling, affection and sense of unity than the group without training experience. In the gratitude for the teacher, both groups generally showed gratitude for the teacher. Second, in the in-depth interview regarding the legal authority, both groups gave answers showing their awareness of the legitimacy of the teacher’s authority. However, the group without Taekwondo experience did not show complete compliance by presenting appropriate criteria. On the other hand, the group with more than a year of experience showed perception and compliance with the legitimacy mostly. In general, all the respondents showed a perception of the compliance with the rights of the teacher. However, both groups showed alert against blind “compliance”. Third, in the in-depth interview regarding the competent authority, respondents generally showed acknowledgement and awareness of teaching competency of the teacher. In the perception of discipline and counseling competency, the group with more than a year experience showed higher perception and acknowledgement than the group without training experience. Fourth, in the in-depth interview regarding the exchange authority, both groups showed understanding and perception on the exchange compensation. In the perception of exchange punishment, both groups accepted exchange punishment according to intentional refusal of students. However, in the exchange punishment according to non-performance of a simple order, the group with more than a year of experience showed better compliance than the group without Taekwondo experience. In the perception of the middle school learners on the authority of teacher according to the experience of Taekwondo, group of with more than a year of experience showed more positive answers in favorability, affection, sense of unity in the integral authority category, the perception and complete compliance with teacher’s authority in the legal authority category, acknowledgement of discipline and counseling competence in the competent authority category, and exchange punishment for the non-compliance with the failure to follow a simple instruction in the exchange authority category that the group without Taekwondo training experience. In the current situation, where the teacher’s authority is falling, teachers should endeavor to make their authority recognized and acknowledged through continuous competency development. Researches and efforts to explore and develop personality education programs like Taekwondo are needed in order to protect the authority and rights of teachers.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 용어의 정의 4가. 권위와 권위주의 4나. 교사권위와 교권 4다. 태권도 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 현대사회에서의 권위 인식 실태 6가. 권위상실의 시대 6나. 자유와 권위의 대립 72. 교사권위 9가. 교사권위의 실추현상 9나. 교사권위의 정당성 12다. 교사권위의 형성요인 143. 태권도를 통한 권위의 회복 15Ⅲ. 연구 방법 181. 연구 대상 18가. 심층면담 182. 검사 도구 19가. 심층면접 질문지 19Ⅳ. 연구 결과 211. 교사권위 지각에 관한 심층면담 21가. 일체적 권위 21나. 합법적 권위 25다. 역량적 권위 30라. 교환적 권위 34Ⅴ. 논의 401. 연구의 논의점 40Ⅵ. 결론 및 제언 431. 연구의 결론 43가. 일체적 권위 43나. 합법적 권위 43다. 역량적 권위 44라. 교환적 권위 44마. 태권도 수련경험 유·무에 따른 교사권위의 지각 452. 연구의 제언 45가. 교사권위 관련 연구에 관한 제언 45나. 태권도 관련 연구에 관한 제언 46다. 향후 교사권위 회복의 방향에 관한 제언 46참고문헌 48부 록 51ABSTRACT 52