본 논문에서는 기존 HPM 시스템에 사용되는 반사경 안테나의 단점인 스필오버(Spill over)현상을 보완하며, 큰 소스를 여러개의 작은 소스로 분할하여 큰 전력의 효과를 낼 수 있는 구형 혼 안테나를 설계하였다. 우선 설계주파수 1.57 GHz에서 최대 후엽감쇄 특성을 갖도록 단락구조물을 이용하여 구형 혼 안테나를 설계 및 제작하였으며, 시뮬레이션을 통해 최적화된 단락구조물은 3단 오프셋 합성 단락구조물이다. 1단 단락구조물은 개구면 4면을 감싸는 구조로 간격 30 mm, 깊이 143 mm로 설계하였고, 2단 단락구조물은 1단 단락구조물과 개구면 사이 위, 아랫면에 간격 10 mm, 깊이, 48 mm로 설계하였으며, 3단 단락구조물은 1단 단락구조물 위, 아랫면에 간격 20 mm, 깊이 143 mm로 설계한 후 오프셋을 35 mm로 설계 후 구형 혼 안테나에 부착하였다. 제작된 안테나의 ?10 dB 대역폭은 0.99 ∼ 1.76 GHz이며, 설계주파수 1.57 GHz에서 최대이득 13.37 dBi, 빔폭 E-plane 47.03˚, H-plane 40.43˚로 측정되었다. 후엽감쇄 특성을 나타내는 FBR은 47.2 dB로 기본 구형 혼 안테나와 비교하면 18.7 dB가 개선되었다. 다음으로 고출력 소스의 단점을 보완하고자 가정에서 사용하는 전자레인지 마그네트론을 소스로 다수 배열하여 큰 전력을 방사시킬 수 있는 4×4 배열 합성 구형 혼 안테나를 설계하였다. 설계주파수 2.45 GHz에서 제작된 안테나는 기본 구형 혼 안테나와 비교하여 최대이득은 14.8 dBi가 증가하였으며, 빔폭은 E-plane 41.8˚, H-plane 54˚가 좁아졌으며, FBR은 15.75 dB가 개선되었다. 그 후 설계된 4×4 배열 합성 구형 혼 안테나에 마그네트론 출력 손실이 최소가 되도록 전력 전달용 도파관 어댑터를 설계하였다. 설계된 16개의 도파관 어댑터는 2.45 GHz에서 S11 평균 ?13.79 dB, S21 평균 ?0.25 dB 특성을 나타내었다. 최종적으로 설계된 4×4 배열 합성 구형 혼 안테나의 중앙 4개 포트를 이용해 마그네트론 출력을 인가하여 드론 재밍 실험을 진행한 결과 10 m 거리에서 비행하고 있는 드론이 동작하지 못하고 재밍 됨을 확인하였다.
In this paper, we designed a rectangular horn antenna that supplements the spill over which is a disadvantage of the reflector antenna used in the existing HPM system and can divide a large source into several small sources to achieve a large power effect. First of all, the rectangular antenna was designed and fabricated with a corrugated structure for a maximum back lobe reduction at designed frequency 1.57 GHz, the optimized corrugated structure through simulations was three-stage offset corrugated structure. The first stage corrugated structure was designed to cover 4 sides of the aperture with 30 mm of length and 143 mm of depth, the second stage was positioned between the first stage and top and bottom aperture with 10 mm of length and 48 mm of depth. The third stage structure was positioned top and bottom of the first stage with 20 mm of length and 143 mm of depth, and then the offset was set to 35 mm. The designed structure was attached to the rectangular horn antenna. The 10 dB bandwidth of the fabricated antenna was 0.99 ~ 1.76 GHz, the maximum gain at designed frequency 1.57 GHz was 13.37 dBi, and the beamwidth was 47.03° at E-plane, and 40.43° at H-plane. The FBR(Front-to-Back Ratio) that shows back lobe reduction characteristic was 47.2 dB, which was improved by 18.7 dB compared to basic rectangular horn antenna. Next, to overcome the disadvantages of high power sources, we designed a 4 × 4 array synthesized rectangular horn antenna that can radiate high power by arranging a large number of microwave magnetrons used in the home. The fabricated antenna at designed frequency 2.45 GHz was improved maximum gain by 14.8 dBi, was narrowed the beamwidth by 41.8° at E-plane, 54° at H-plane, and was improved FBR by 15.75 dB compared to basic rectangular horn antenna. After that, the waveguide adapter for power transfer was designed to minimize the magnetron output loss in the designed 4 x 4 array synthesized rectangular horn antenna. The designed 16 waveguide adapters showed averaged -13.79 dB of S11 , and averaged -0.25 dB S21 characteristics. Finally, as the result of the drone jamming experiment when we applied the magnetron output by using 4 ports at the center of the designed 4 x 4 array synthesized rectangular horn antenna, it was confirmed that the drone flying at a distance of 10 m did not operate and jammed.
목차
제 1 장 서 론 11-1. 연구배경 및 목적 11-2. 논문의 구성 4제 2 장 후엽감쇄를 위한 구형 혼 안테나 설계 52-1. 기본 구형 혼 안테나 설계 52-2. 1단 단락구조물 설계 122-2-1. 1단 단락구조물(개구면 4면)의 간격(g)에 따른 특성 122-2-2. 1단 단락구조물(개구면 4면)의 깊이(d)에 따른 특성 162-2-3. 1단 단락구조물(개구면 2면)의 간격(g)에 따른 특성 202-2-4. 1단 단락구조물(개구면 2면)의 깊이(d)에 따른 특성 232-3. 단락구조물 단의 수(Step)에 따른 특성 262-4. 2단 합성 단락구조물 설계 292-5. 3단 합성 단락구조물 설계 322-5-1. 3단 합성 단락구조물 특성 #1 322-5-2. 3단 합성 단락구조물 특성 #2 352-6. 3단 오프셋 합성 단락구조물 설계 382-7. 제작된 구형 혼 안테나 특성 41제 3 장 구형 혼 안테나의 배열 및 도파관 어댑터 설계 453-1. 구형 혼 안테나의 배열 합성 453-2. 4×4 배열 합성 구형 혼 안테나의 후엽감쇄 533-3. 제작된 4×4 배열 합성 구형 혼 안테나 특성 563-4. 도파관 어댑터 설계 60제 4 장 재밍 실험 634-1. 마그네트론 출력 측정 634-2. 드론 재밍 실험 66제 5 장 결 론 67참고문헌 69ABSTRACT 71