양육스트레스와 가정 내 역할갈등이 교수효능감에 미치는 영향: 아동기 자녀를 둔 보육교사를 중심으로
본 연구의 목적은 어린이집에 근무하는 아동기 자녀를 둔 보육교사를 대상으로 양육스트레스 및 가정 내 역할갈등 및 교수효능감의 일반적인 경향과 관계를 살펴보고 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스 및 가정 내 역할갈등이 교수효능감에 미치는 영향에 대해 알아보는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 연구문제 1. 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등 및 교수효능감의 경향은 어떠한가? 연구문제 2. 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등 및 교수효능감 간의 관계는 어떠한가? 연구문제 3. 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등은 교수효능감에 어떠한 영향을 미치는가? 연구대상은 수도권에 소재한 130개 어린이집에 근무하는 아동기(0세~초등학생) 자녀를 둔 보육교사 365명으로 다양한 기관유형을 포함하도록 선정했다. 교수효능감을 측정하기 위하여 Enochs과 Riggs(1990)에 의해 개발된 과학 교수효능감 검사 도구(STEBI: Science Teaching Efficacy Belief Instrument)를 이분려(1998)가 번안하고 김해숙(2017)이 수정?보완한 교수효능감 척도를 사용했다. 보육교사의 양육스트레스를 측정하기 위하여 김기현과 강희경(1997)이 개발하고 안희옥(2016)이 수정한 양육스트레스 척도를 사용했다. 가정 내 역할갈등을 측정하기 위하여 Nevill과 Damico(1975)가 개발하고 이정숙(1990)이 번역한 것을 용인경(2003)이 수정한 가정 내 역할갈등 척도를 사용했다. 자료 분석을 위하여 SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여 빈도와 백분율 및 표준편차 등의 기술통계분석, Pearson의 상관분석, 중다회귀분석을 실시했다. 연구결과를 고찰하면 첫째, 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등은 전반적으로 중간수준보다 다소 낮은 것으로 나타났으며, 아동기 자녀를 둔 보육교사의 교수효능감은 중간수준보다 다소 높은 것으로 나타났다. 둘째, 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등은 교수효능감 전체 및 개인적 교수효능감과 유의한 부적상관관계가 있는 것으로 나타났지만, 일반적 교수효능감과는 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 셋째, 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등은 교수효능감 전체 및 개인적 교수효능감에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 일반적 교수효능감에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이와 같은 연구결과는 그동안 기혼 여교사의 양육스트레스와 일-가정 역할갈등과 교수효능감의 관계에 국한되었던 연구를 사회변화에 맞추어 아동기 자녀를 둔 보육교사의 양육스트레스와 궁극적으로 해결되어야 할 가정 내 역할갈등이 교수효능감에 미치는 영향을 밝혔다는데 의의가 있다. 본 연구가 아동기 자녀를 둔 보육교사의 교수효능감에 영향을 미치는 양육스트레스와 가정 내 역할갈등에 대한 관심을 증가시키고, 이를 경감시키는 다양한 차원의 노력을 적극적으로 모색하는데 토대가 되기를 기대한다.
주제어: 보육교사, 교수효능감, 양육스트레스, 가정 내 역할갈등
ABSTRACT
The Effects of Parenting Stress and Domestic Role Conflicts on Teaching Efficacy: Focusing on Childcare Teachers Having a Child in Childhood
Park, Mi Jung Major in Early Childhood Education Graduate School of Education, Incheon National University
The purpose of this study was to investigate the general tendency of parenting stress, domestic role conflicts, and teaching efficacy for childcare teachers who were parents of a child in childhood and were employed at nurseries and to analyze the effects of parenting stress and domestic role conflicts on teaching efficacy for childcare teachers having a child in childhood. For this purpose, the following questions were set; Research question 1. What are the tendencies of parenting stress, domestic role conflicts, and teaching efficacy of childcare teachers having a child in childhood? Research question 2. What are the correlations between parenting stress, domestic role conflicts, and teaching efficacy of childcare teachers having a child in childhood? Research question 3. What are the effects of parenting stress and domestic role conflicts of childcare teachers having a child in childhood on their teaching efficacy? Diverse institution types were included in this study; 365 childcare teachers who were parents of a child in childhood (0-elementary school age) and were employed at 130 nurseries in the Metropolitan area participated in the research. The Science Teaching Efficacy Belief Instrument (STEBI) developed by Enochs and Riggs (1990), translated by Lee (1998), and adapted by Kim (2017) was used to measure teaching efficacy. The parenting stress scale developed by Kim and Kang (1997) and revised by Ahn (2016) was used to measure childcare teachers’ parenting stress. The domestic role conflict scale developed by Nevill and Damico (1975), translated by Lee (1990), and revised by Yong (2003) was used to measure domestic role conflicts. For data analysis, an SPSS 22.0 program was used to perform descriptive statistics, which involved frequency, percentage, and standard deviation, Pearson’s correlation analysis, and multiple regression analysis. This study obtained the following results; First, childcare teachers experienced a low level of parenting stress and domestic role conflicts in general and showed a high level of teaching efficacy. Second, childcare teachers’ teaching efficacy showed significantly negative correlations with their parenting stress and domestic role conflicts. Third, childcare teachers’ parenting stress and domestic role conflicts had significantly negatively affects on their teaching efficacy. This study is significant in that it determined the effects of parenting stress and domestic role conflicts to be solved ultimately on teaching efficacy for childcare teachers having a child in childhood in order to meet the social changes, while the existing research was limited to the associations among parenting stress, work-family role conflicts, and teaching efficacy for married female teachers. This study is expected to lay the foundation of a diversity of positive efforts to increase attention to and reduce parenting stress and domestic role conflicts, both of which affect teaching efficacy, for childcare teachers having a child in childhood.
목차국 문 초 록 ⅰ목 차 ⅲ표 목 차 ⅵ1. 서론 11.1. 연구의 필요성 및 목적 11.2. 연구문제 51.3. 용어의 정의 51.3.1. 아동기 자녀를 둔 보육교사 51.3.2. 교수효능감 51.3.3. 양육스트레스 61.3.4. 가정 내 역할갈등 62. 이론적 배경 72.1. 교수효능감 72.1.1. 교수효능감의 개념 및 중요성 72.1.2. 보육교사의 교수효능감 92.2. 양육스트레스 112.2.1. 양육스트레스의 개념 및 중요성 112.2.2. 보육교사의 양육스트레스 122.3. 가정 내 역할갈등 142.3.1. 가정 내 역할갈등의 개념 및 중요성 142.3.2. 보육교사의 가정 내 역할갈등 162.4. 보육교사의 교수효능감, 양육스트레스, 가정 내 역할갈등 183. 연구방법 203.1. 연구대상 203.2. 연구도구 223.2.1. 교수효능감 223.2.2. 양육스트레스 233.2.3. 가정 내 역할갈등 243.3. 연구절차 253.3.1. 예비조사 253.3.2. 본조사 253.4. 자료분석 264. 연구결과 274.1. 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등 및 교수효능감의 경향 274.2. 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등 및 교수효능감의 관계 284.3. 보육교사의 양육스트레스와 가정 내 역할갈등이 교수효능감에 미치는 영향304.3.1. 양육스트레스와 가정 내 역할갈등이 교수효능감 전체에 미치는 영향 304.3.2. 양육스트레스와 가정 내 역할갈등이 교수효능감 하위요인에 미치는 영향324.3.2.1. 양육스트레스와 가정 내 역할갈등이 일반적 교수효능감에 미치는 영향324.3.2.2. 양육스트레스와 가정 내 역할갈등이 개인적 교수효능감에 미치는 영향325. 논의 및 결론 335.1. 논의 335.2. 결론 및 제언 38참고문헌 40ABSTRACT 50부 록 51