메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

황인성 (홍익대학교, 홍익대학교 건축도시대학원)

지도교수
윤은경
발행연도
2018
저작권
홍익대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수33

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
오늘날 현대 오피스는 다양한 원인들을 통해 끊임없이 변화되고 있다. 사회 환경 변화, 과학기술의 발달, 근무 가치관의 변화, 기업환경의 변화 등 다양한 발전요인에 맞물려 현대 사회와 현대 오피스환경은 빠르게 발전하고 있으며, 이러한 사회적인 모습들을 반증하듯 오피스 커뮤니케이션 환경 또한 과거 위계적이고 수직적인 모습에서 탈피하여, 수평지향적인 유연한 조직체계의 모습으로 탈바꿈되면서 업무영역에서의 한정된 커뮤니케이션을 떠나 원활한 의사전달을 통한 업무효율을 높이기 위해 오피스 비업무영역에 대한 연구와 시도들이 주목을 받고 있다. 이는 오피스환경 내에서의 커뮤니케이션 활동에 대한 방법 또한 변화하고 있는 것을 말하며, 업무영역의 연구, 개발 시도 보다는 업무가 직접적으로 행하여지지 않는 오피스 비업무영역과 그 안에서의 커뮤니케이션적 상호작용에 초점이 맞추어서 현대 오피스가 발전하고 있다는 뜻이 된다. 하여 본 논문은 현대 오피스 비업무영역이 오피스환경에서 조직 커뮤니케이션 활성화 위한 중추적인 역할로의 발전과 디자인 방향성에 대한 연구를 하고자 하였다.
본 연구의 진행 과정은 다음과 같다.
제1장에서는 연구의 배경 및 목적과 연구의 방법을 통해 본 논문의 전체적인 흐름을 제시하였다.
제2장에서는 현대 오피스 공간에 대한 이론적 고찰로 현대 오피스 환경을 이해하고 선행연구 및 문헌고찰을 통해 오피스 비업무영역에 대한 개념과 기능적 특성을 도출하였다.
제3장에서는 먼저 커뮤니케이션과 조직 커뮤니케이션의 이론적 고찰을 통해 커뮤니케이션과 조직 커뮤니케이션를 이해한 후, 유형의 분류와 성격를 알아보았고, 이를 기반으로 선행연구 및 문헌고찰을 통한 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 오피스 비업무영역의 디자인특성과 그에 따른 디자인 표현방법을 도출하였다.
제4장에서는 앞서 제3장에서 도출된 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 오피스 비업무영역의 디자인특성과 그 특성들의 디자인표현방법들을 기준으로 하여, 국외 및 국내 사례조사를 통해 어떻게 표현 되었는지 분석, 종합하였다.
제5장에서는 앞서 진행한 이론적 고찰과 사례조사 및 분석을 통해 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 오피스 비업무영역의 디자인특성과 디자인표현방법을 적용한 오피스 비업무영역의 공간 및 디자인계획을 하였다.
제6장에서는 앞선 연구를 종합하여 연구의 방향과 결론을 제안하였다.
위의 연구과정을 통해 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 오피스 비업무영역의 디자인 특성을 유도성, 쾌적성, 유희성, 탈경계성으로 정리하였고 오피스 비업무영역의 공간디자인 계획을 제시하였으며, 내용은 다음과 같다.
유도성을 적용하여 오피스 안의 근무자들이 원활한 오피스 비업무영역으로의 이동과 이용을 위하여 오픈 오피스 플랜(Open Office Plan)으로 업무영역을 계획하였고, 그로 인해 근무자들의 사이의 자연스러운 만남을 유도하였다. 또한 업무영역에서 비업무영역으로의 접근이 용이하도록 공간 배치하였고, 이로 인해 다양한 회의실, 휴게실, 지원시설들과 같은 오피스 비업무영역의 공간들을 업무영역 곳곳에 생성하여, 조직 커뮤니케이션 활성화를 유발하였다.
쾌적성을 적용하여 조직 커뮤니케이션 대상의 심리적인 안정감을 이루기 위해 수면실, 커뮤니티 라운지(Community Lounge), 바(Bar) 등의 다양한 오피스 비업무영역의 공간들을 계획해서 조직 커뮤니케이션의 상황에 대한 활성화를 높였다. 또한 공간적 유연함과 개개인의 커뮤니케이션 상황의 심리적인 쾌적성 높이기 위해 녹색식물과 자연적 오브제(Objet) 요소를 적극 사용하여 쾌적하고 인간중심적인 공간을 향유할 수 있도록 하였다.
유희성을 적용하여 오피스 공간 내 대형 오브제와 자극적인 색채마감을 오피스 비업무영역의 휴게공간 및 로비와 같은 공용으로 사용되는 공간에 계획하여 오피스 내부 구성원들에게 시각적, 활동적인 자극을 받도록 하여 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 자극을 받도록 하였다.
탈경계성을 적용하여 오피스 비업무영역의 공간에서 가변적 가구의 활용과 벽체의 분절, 투명한 재료의 표현방법을 활용하였으며, 이에 근무자들에게 오피스환경 내 심리적인 탈경계적인 인식과 함께 영역에 구애받지 않고 조직 커뮤니케이션 상황을 유도하였다.
이러한 특성을 적용한 오피스 비업무영역의 공간 디자인계획은 근무자들 간의 조직 커뮤니케이션의 활성화를 통한 ‘삶의 질’(Quality of Life)적 측면의 복지와 업무의 효율적 병행이 가능한 오피스공간으로의 발전을 기대하였으며, 현대 오피스 비업무영역이 오피스환경에서 조직 커뮤니케이션 활성화 위한 중추적인 역할로의 발전을 위해서는 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 오피스 안의 근무자들이 원활한 오피스 비업무영역으로의 이동을 통해 근무자들의 사이의 자연스러운 만남을 유도해야한다. 또한 물리적으로 한정되어 있는 오피스 공간 내에서 업무영역의 지원을 위해 오피스 비업무영역에 대한 접근성을 고려한 공간 배치는 필수적으로 검토해야 한다.
둘째, 조직 커뮤니케이션 대상의 심리적인 안정감을 이루기 위해 다양한 오피스 비업무영역의 공간들을 계획해서 조직 커뮤니케이션 상황에 대한 활성화를 높이고, 공간적인 유연함과 개개인의 커뮤니케이션 상황의 심리적 안정감을 위해 친환경적 요소를 활용한 디자인표현이 사용되어져야 한다.
셋째, 오피스 공간 내 유희적인 다자인을 표현하여 오피스 내부구성원들에게 시각적, 활동적인 자극을 주어 업무에 대한 활력과 업무에서 오는 스트레스 해소 제공해야하며 이를 통해 끊임없이 근무자들 간의 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 자극를 주도록 노력해야 된다.
넷째, 조직 커뮤니케이션의 유연한 유발을 위해 탈경계적 표현방법들을 고려해야 한다. 또한 가변적인 디자인표현과 함께 투명한 재료의 표현을 활용하여 근무자들에게 오피스환경 내 심리적인 탈경계적 인식을 불러와 영역에 구애받지 않고 자연스러운 조직 커뮤니케이션 상황을 유도할 수 있어야 한다.
즉, 오피스 내 조직 커뮤니케이션 활성화의 발전을 위해서는 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 디자인 특성인 유도성, 쾌적성, 유희성, 탈경계성을 적용시켜 오피스 비업무영역의 공간 디자인계획에 활용해야하며, ‘삶의 질’(Quality of Life)적 측면의 복지와 조직 커뮤니케이션 활성화에 따른 효율적인 업무행위의 병행이 가능한 오피스환경으로의 발전을 위하여 본 연구를 기반으로 한 다양한 후속적인 연구를 기대하는 바이다.

Today’s modern offices are endlessly changing due to a variety of reasons. Along with a range of development factors including changes in the social environment, development of scientific technology, changes in work values, changes in corporate environments, etc., modern society and office environments are developing rapidly. To improve work efficiency through smooth communication, research and implementation of non-work areas in offices are receiving attention. Office communication environments have broken away from its hierarchical and vertical forms as evidenced by the social aspects mentioned above, while transforming into a horizontal oriented and flexible organizational system, leaving behind limited communication in the business domain. This refers to methods of and changes in communication activities within office environments, which signifies that modern offices are developing with a focus on non-work areas in offices where work is not conducted directly and the communication interactions within it rather than on research and development. Thus, this paper attempts to study the direction of development and design of non-work areas in modern offices that play pivotal roles for vitalizing organizational communication.
This research was conducted in the following process.
Chapter 1 includes the background, objectives, and methods of the study, providing the overall flow of the paper.
Chapter 2 attempted to comprehend modern office environments through a theoretical consideration of modern office environments and drew conceptual and functional characteristics of non-work areas in offices through preceding research and a literature review.
In Chapter 3, after discussing communication and organizational communication through their theoretical considerations first, classification of types and characteristics were reviewed. Based on this, design characteristics of non-work areas in offices and related design expression methods for vitalizing organizational communication were derived through preceding research and a literature review.
In Chapter 4, analysis and synthesis of how this was expressed was implemented through the investigation on domestic and foreign cases based on the design characteristics of office non-work areas and related design expression methods for vitalizing organizational communication derived in Chapter 3.
In Chapter 5, plans for the space and designs of non-work areas in offices that applies the design characteristics of office non-work areas and related design expression methods for vitalizing organizational communication were made through theoretical consideration, case investigation and analysis conducted previously.
In Chapter 6, the direction and conclusion of the research was provided by synthesizing previous studies.
Through the above research process, the design characteristics of non-work areas in the office for vitalizing organization communication were organized into inducement, comfort, enjoyability, and breaking boundaries. The spatial design plans for non-work areas in the office were suggested as follows.
By applying inducement, the work area was designed using an Open Office Plan so that employees in the office can move to and use the non-work area in the office smoothly, thereby inducing natural encounters among workers. In addition, space was allocated to facilitate access to non-work areas from work areas, and as a result, non-work areas in offices such as various conference rooms, rest rooms, and support facilities were created in several places in the work area, which promotes organizational communication.
Comfort was applied to plan for various non-work areas in the office such as sleeping rooms, community lounge, bar, etc. to achieve a psychological sense of security in employees engaging in organizational communication, and as a result, vitalization of organizational communication increased. In addition, in order to enhance the spatial flexibility and psychological comfort of individuals’ communication situations, plants and natural objet elements were actively used to create a pleasant and human-oriented space.
Enjoyability was applied and large objets in office spaces and stimulating color finishes were used in public spaces such as resting spaces and lobbies in the office non-work areas so that employees in the office can be visually and actively stimulated and be encouraged to engage in organizational communication.
Breaking boundaries was applied, and variable furniture, wall segmentation, and transparent materials were utilized in non-work areas of offices. This made employees psychologically aware of breaking boundaries within the office environment and created situations for organizational communication regardless of the area.
Spatial design plans for non-work areas in the office that apply such characteristics were expected to develop into office spaces where ‘Quality of Life’ is improved and employees can work effectively through the vitalization of organizational communication among workers. The following conclusions are drawn in order to develop the pivotal role of the modern office non-work areas in order to activate organizational communication in the office environment.
First, the workers in the office must move smoothly to office non-work areas to induce natural encounters among workers. Also, in order to support work areas within physically limited office spaces, space allocation considering the accessibility of the non-work areas in the office should be regarded as essential.
Second, to achieve a psychological sense of security in employees engaging in organizational communication, various spaces of office non-work areas must be planned to increase the activation of the organizational communication, and design expressions using environmentally friendly elements should be used for spatial flexibility and psychological stability of individuals’ communication situations.
Third, it is necessary to provide visual and active stimuli to employees in the office by using pleasant designs in the office space to provide vitality to work and relieve stress. Through this, we should endeavor to stimulate the continuous activation of organizational communication among employees.
Fourth, for the flexible inducement of organizational communication, it is necessary to consider breaking away from boundaries. In addition, natural organizational communication situation regardless of the area should be created by using transparent materials in addition to variable designs, inviting workers to be psychologically aware of a boundaryless environment so they are not constrained by the space.
In other words, to vitalize organizational communication in the office, it is necessary to apply design characteristics such as inducement, comfort, enjoyability, and breaking boundaries for the spatial design plan of office non-business areas. We expect various follow-up studies based on this research to develop office environments that can maintain efficient business practices followed by the vitalization of organization communication and increased Quality of Life.

목차

제 1장 서론 1
1.1 연구 배경 및 목적 2
1.2 연구의 방법 4
1.3 연구 진행 흐름도 6
제 2장 현대 오피스와 오피스 비업무영역의 이론적 고찰 7
2.1 현대 오피스의 이해 8
2.1.1 현대 오피스의 개념과 정의 8
2.1.2 현대 오피스의 발전 9
2.1.3 현대 오피스의 발전요인 15
2.2 변화되는 오피스환경과 현대 오피스 영역의 구분 19
2.2.1 변화되는 오피스 환경 19
2.2.2 현대 오피스의 영역 구분 19
2.3 현대 오피스 내 비업무영역에 대한 이해 24
2.3.1 오피스 비업무영역의 개념 24
2.3.2 오피스 비업무영역의 공간 구성 27
2.3.3 오피스 비업무영역의 기능적 특성 32
제 3장 조직 커뮤니케이션의 이해와 활성화를 위한 비업무영역의 디자인 특성 36
3.1 커뮤니케이션과 조직 커뮤니케이션의 이해 37
3.1.1 커뮤니케이션의 이해 37
3.1.2 조직 커뮤니케이션의 개념과 정의 43
3.1.3 조직 커뮤니케이션의 유형과 성격 46
3.2 조직 커뮤니케이션 환경의 변화와 오피스 비업무영역의 관계 52
3.2.1 조직 커뮤니케이션 환경의 변화 52
3.2.2 조직 커뮤니케이션과 오피스 비업무영역의 관계 55
3.3 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 비업무영역의 디자인 특성 57
3.3.1 선행연구의 분석 57
3.3.2 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 비업무영역의 디자인 특성 60
3.4 조직 커뮤니케이션 활성화를 위한 비업무영역의 디자인 표현방법 64
3.4.1 유도성의 디자인 표현방법 65
3.4.2 쾌적성의 디자인 표현방법 67
3.4.3 유희성의 디자인 표현방법 69
3.4.4 탈경계성의 디자인 표현방법 71
제 4장 사례조사 및 분석 74
4.1 사례조사 대상범위 및 분석방법 75
4.2 국외사례분석 78
4.2.1 Iponweb Company Office (IT 모바일 어플 서비스 회사) 78
4.2.2 Palo Alto Networks Offices ? Tel Aviv (IT 인터넷 보안 서비스 회사) 80
4.2.3 Avito.Ru Moscow Office (인터넷 경매, IT 광고 서비스 회사) 82
4.2.4 King ? Kungsgatan 36 (게임 회사 ‘king’ 스톡홀롬 스튜디오) 84
4.3 국내사례분석 86
4.3.1 Facebook Seoul (인터넷 소셜 네트워크 서비스 회사) 86
4.3.2 KAKAO GAMES (IT 게임제작 회사) 88
4.3.3 PEARL ABYESS (IT 게임제작 회사) 90
4.3.4 Citrix Seoul Office (글로벌 IT 네트워킹 소프트웨어 제작 회사) 92
4.4 분석의 종합 94
제 5장 공간계획 및 디자인계획 97
5.1 계획의 개요 98
5.2 대상지 선정 및 분석 100
5.2.1 대상지 선정 100
5.2.2 대상지 분석 102
5.3 디자인 전개 104
5.3.1 디자인 컨셉 104
5.3.2 디자인 프로세스 105
5.4 공간계획 108
5.4.1 공간 프로그램 108
5.4.2 공간 계획 및 구성 108
5.4.3 조닝 및 동선계획 110
5.4.4 평면 계획 111
5.4.5 입단 계획 115
5.5 투시도 116
5.6 패널 120
제 6장 결론 122
참 고 문 헌 124
ABSTRACT 126

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0