책이라는 매체는 지난 수천년간 지식을 전달하는 가장 유효한 방식 이었으나 90년대 말 부터 2000년대 초반으로 이어지는 네트워크 인프라의 폭발적인 확장의 영향으로, 점차 그 수요가 감소하고 있으며, 이는 전 세계적인 현상이다. 이에 출판사들은 점차 감소하는 독자층을 다시 불러들이기 위한 여러 자구책을 모색하며 적응, 변화하는 중이다. 텍스트와 종이 인쇄에 기반한 전통적 출판물 판매 방식은 출판에서 독자에게 전달되기 까지 애초에 물리적 시간적 한계를 전제로 하였고, 이를 극복하기 위한 퍼블리셔들의 노력이 계속 되었지만, 그런 한계를 전제하지 않은 네트워크의 전달 방식에 대응하기에는 노력은 처음부터 한계를 가질 수 밖에 없었다. 퍼블리셔들은 판매하는 대상을 출판물에서 영상, 미술, 체험, 혹은 책 자체를 소유, 소비하는 욕구등, 다른 분야들의 콘텐츠와 엮어 새로운 콘텐츠를 만들어 전달하는 방식에 주목하였다. 초기 책을 더 판매 하기 위한 판촉수준의 마케팅 행위로부터, 콘텐츠의 범위를 문화영역 전반에 까지 확장 하면서 물리적인 공간을 새로운 콘텐츠의 대상중 하나로 인식하는 경향이 나타나게 되었다. 여기에 더해 사회상의 변화는 기존에 있던 콘텐츠 또한 다른 방식으로 소비하게 되었고, 이러한 과정을 통해, 세분화하여 분류 되어지고 범주화된 콘텐츠에서, 융합하고 묶이어 정의되지 않은 새로운 콘텐츠로 변화 발전하고 있다. 웹이라 불리는 네트워크상에서 만들어지거나 소비되는 콘텐츠의 즉흥성과 빈약한 체험성에 대해 좀더 지적, 정서적으로 충만하도록 하는 경로를 찾도록 하였으며, 좀더 현실에 기반하고, 체험 심화적인 활동들을 만들어 내고, 적극 수용하게 되었으며, 출판시장은 특정한 부분에서 그러한 욕구들의 일부분을 주도하게 되었다. 이를 수용하기 위한 공간 변화의 경향성은 범주화가 가능한 방식에서 점차 벗어나 탈 범주화와 무경계의 성향이 나타나고 있다. 전혀 다른 분야의 창작인들과 문화예술 소비자들이 종횡으로 어울려 새로운 프로그램을 만들어 내는 현상은 단발적인 이벤트에서 점차 심도 있고, 나름의 생명력을 갖춘 새로운 콘텐츠로 발전하는 단계에 있다. 본 연구는 출판 분야를 중심으로 컨텐츠 생산자들의 이러한 경향성에 대한 대응과 그에 따른 공간의 변화경향을 분석하여 좀더 적극적이고 선도적인 공간의 디자인과 조성을 통해 디자이너와 계획가가 주도하는 공간조성의 사례를 만들어 내기 위함이다.
As the feature of an epic of ‘Story of an art’ written by E. Gombrich, the beginning of each chapter begins to explain the contemporary art with an explanation of architecture. It is also proof of that despite the magnitude of scale that creates shape, the architectural space has sufficient representative as a representation of the contemporary cultural reproduction. The time didn''t change very fast, and through the time narrowing the gap in decades and years from the time representing the spirit of age for hundreds of years, it has reached when the change of space itself became the essence of interior space. The focus of this dramatic change is to pay attention to systems outside of physical forms, such as how to organize programs and spaces, rather than focusing on formal "order" such as the shape of a space or the change of a surface. Publishers are companies that have to make profits, and at the same time they function as the center for producing books that are the backbone of the human foundation to this day. The concept of "contributing to society through culture" that publishers concentrate on seems to be incompatible with revenue generation. Nevertheless, the reason why it is felt that the various attempts of publishers described in this paper are an effort to maximize profit generation as a corporation, and at the same time, are an unconscious manifestation for the enhancement of human spirit possessed by the act of publishing, is because there remains orientation to nature as the point the publishers'' empathy is based on in the process itself of producing the contents of books as a product. The decline of publishing market has led to fundamental changes in the content produced by the publishing market and its response, rather than a revenue-oriented market reorganization, which has led to an aggressive and self-sustaining movement for survival. This was also reflected in the space and functioned as a physical entity different from the previous one and it is changing to a form responding positively to a complex form of contents, not a one-to-one structure corresponding to the previous single type of contents. When a new program is constructed by superimposing existing contents, in addition to quantitatively revealing the characteristics of existing content, new sensitivity is added and this is not a predictable form, and the responding way of space to this is also spontaneous and one-time. In constructing the space, it is required to configure the space in accordance with the change of the program itself in a manner of covering the function and constructing the room by corresponding one-to-one to the composition of the space for the requirements. New media appeared newly or to appear has begun to function as a replacement for proprietary publications, or as new forms of content as well as a catalyst to deepen the experience of publications. This leads to a demand for space that is different from the past, and active space alternatives and research will be needed. And the form changes from a rigid form of programming at the beginning of modernism to a fluid, unbounded form, out of compartments and quantification, and the function also requires space to respond to events outside the intent of publishers. We extend the acceptance of space for unintentional events and present the possibility of change as a basic attribute of space and the direction of active space.
목차
I. 서 론 21. 연구배경 및 목적 21) 출판시장의 변화 22) 공간 기반 콘텐츠의 비경계성 심화 33) 출판사들의 시장대응 변화 32. 연구범위 및 방법 4II. 이론적 고찰 61. 국내 출판사의 역사 61) 최초의 출판사 62) 마포출판지구 63) 파주출판단지 72. 제이콥스의 도시재생 프로세스 83. 복합문화 공간의 개념 91) 복합문화 공간의 개념 92) 복합문화 공간의 개념의 형성 및 변화과정 114. 문화 콘텐츠 산업의 공간특성 111) 소비의 문화화 112) 기업의 문화마케팅과 복합공간 123) 현대 문화콘텐츠 산업의 공간특성 125. 유형학적 관점에서 비유형학적 관점으로의 전환 131) 근대를 통해 고정된 방식의 공간에 대한 인식의 변화 132) 고전역학에서 양자역학으로 ? 물리공간의 비결정성 133) 전체를 통한 부분의 인식 ? 구조주의 14III.복합문화공간으로서의 출판사옥 151. 국내 출판시장의 변화 161) 출판시장의 현황 ? 시장규모를 중심으로 162) 출판시장의 현황 ? 트렌드 분석을 중심으로 162. 콘텐츠 생산자로서의 출판사 181) 지식생산으로부터 문화생산으로 183. 공간 유형화를 중심으로 한 출판사의 시장대응 현황 181) 출판사 주도의 상업시설 182) 이벤트 203) 숙박시설 234) 팟캐스트-뉴미디어와의 융합 234. 서적을 중심으로한 컨텐츠 융합 사례분석 ? 해외사례 245.소결 30IV.사례 조사 321. 사례대상 선정 기준 322. 사례분석 방법 323. 사례조사 331)광문각 332)태학사 343)한길사 354)살림출판사앨리스하우스 365)국민서관 376)보리출판사 387)종합출판범우 398)보림출판사 409)열화당 4110)아시아출판문화정보센터 424. 분석 종합 및 소결 43V. 공간 계획안 451. 입지분석 461) 대상지역의 선정기준 462) 대상지 개요 463) 프로그램 분석 462. 디자인 계획 491) 평면도 502) 평면 분석 513) 재료 계획 534) 부분별 계획 54-로비 54-집회/강연공간/도서테마공간#1 56-집회/강연공간/도서테마공간#2 59-작가집필실/컨텐츠제작실 61-휴게공간/판매공간 63-강연공간/외부공간 65-홀/갤러리 67-전체계획 69-패널계획 70VI. 결 론 74참고문헌 77Abstract 79