오늘날 빠르게 변화하는 기업환경 속에서 경쟁의 우위를 차지하고 성과를 창출하기 위해 구성원 개개인의 창의성과 혁신행동을 이끌어 내는 것이 무엇보다 중요하다. 특히 인적자원에 대한 의존도가 높은 카지노 산업의 경우 서비스 접점에 있는 종사원들 개개인의 능력이 기업의 이미지는 물론 경영성과와도 직결되므로 종사원의 자발적 노력과 헌신을 이끌어 낼 수 있는가가 중요한 관건이다. 이와 관련해 고려해 보아야 할 것이 심리적 계약이다. 심리적 계약이 제대로 이행 되었다고 느낀다면 구성원은 조직에 긍정적 태도를 보이며 친조직적인 행동을 하게 될 것이고, 이것은 조직 관리차원에서 중요한 의미를 지니고 있다고 보여진다. 이에 본 연구는 심리적 계약을 거래적(단기적, 금전적), 관계적(장기적, 정서적)계약으로 나누어 개인 창의성과 혁신행동에 미치는 영향을 실증적으로 분석하여 조직의 관리자에게 성과창출을 위해 무엇에 중점을 둘 필요가 있는지 알아보는데 목적을 두었다. 실증연구를 위해 284부의 표본을 바탕으로 SPSS 18.0 통계프로그램을 이용하여 가설을 검증한 결과 심리적 계약의 거래적, 관계적 계약 모두 개인 창의성에 유의한 영향을 미치고 개인 창의성은 혁신행동에 유의한 영향을 미치며 거래적, 관계적 계약 모두 혁신행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점과 향후과제는 다음과 같다. 첫째, 그동안 잘 연구되어지지 않은 심리적 계약과 개인 창의성의 관계를 카지노 종사원을 대상으로 실증분석하여 이론적 토대를 마련하였다는 점에서 학문적 의의가 있다. 둘째, 심리적 계약의 거래적, 관계적 계약이 개인 창의성과 혁신행동에 영향을 미치므로 조직의 관리자는 성과창출을 위한 인적관리차원에서 정책을 수립할 때 카지노 종사원들의 스트레스 관리를 위한 상담프로그램운영과 여가활동 지원, 공정한 평가제도를 통한 승진, 지식과 경력개발을 위한 교육프로그램의 운영등 자기계발의 기회를 제공하는 실무적 시사점을 제시한다. 셋째, 향후 연구에서는 창의성을 집단, 조직 단위로 세분화 하고 교환 이데올로기, 공정민감도 같은 조절변수를 투입하여 다양한 수준의 연구 범위로 확대할 필요가 있다고 보아진다.
In today''s rapidly changing business environment, it is most important to create creativity and innovative behaviors of individual members in order to gain a competitive edge and generate results. In particular, in the casino industry, where the dependence on human resources is high, individual employees '' ability in the service interface is not only directly related to the corporate image but also to the management performance. The key is whether it can induce voluntary efforts and dedication of employees. In this regard, psychological contract should be considered. If the psychological contract feels successful, the employee will have positive attitudes toward the organization and will behave in an organized manner, which is significant in terms of organizational management. Therefore, this study has effectively analyzed the effect of psychological contracts on individual creativity and innovation behavior by dividing them into trade-term (short-term, monetary) and relative (long-term and emotional) contracts. For empirical research, the hypothesis was tested using the SPSS 18.0 Statistical Program based on the sample of 284. The psychological contract had a significant impact on personal creativity. Personal creativity has been shown to have a significant impact on innovation behavior, and both trade and relative contracts have a significant impact on innovation behavior. The implications and challenges for this study are as follows : First, it has academic significance in that the relationship between psychological contract and personal creativity, which has not been studied well so far, has been verified and prepared a theoretical basis for casino employees. Second, The commercial and relative contract of a psychological contract affects individual creativity and innovative behavior. Therefore, the organization''s managers establish the following policies in terms of human resources management for performance generation : It provides opportunities for self-development, such as operation of counseling programs for stress management of casino employees, support for leisure activities, promotion through a fair evaluation system, and operation of education programs for knowledge and career development. Third, further research suggests that it is necessary to divide creativity into groups and organizational units, and expand the scope of research to a variety of levels by introducing regulatory variables such as exchange ideology and process sensitivity.