이 연구의 목적은 스쿠버 잠수 전문점 운영자를 중심으로, 그들의 직업 정체성과 그것의 형성 과정을 포괄적으로 이해함으로써 스쿠버 잠수 산업에 대한 현장 경험에 기초한 시각을 제공하고 스쿠버 잠수 참여자의 행동과 사고를 이해할 수 있는 기초를 마련하는데 있다. 이를 위해 ‘스쿠버 잠수 산업 종사자의 직업 정체성 형성 과정은 어떠한가?’와 ‘스쿠버 잠수 산업 종사자의 직업 정체성은 무엇인가?’라는 연구 문제를 설정하고, 질적 연구방법 중 문화기술지를 연구 방법으로 선택했다. 연구 대상은 스쿠버 잠수 산업에 종사 경력이 충분하고, 현역에서 전문점을 운영하며 활동 중인 자를 중심으로 전략적 제보자 표집법(strategic informant sampling)을 통해 8명을 연구참여자로 선정하였다. 2017년 6월부터 2017년 9월 약 3개월 동안 진행한 비구조화된 면담과 반구조화된 면담을 혼용한 심층면담을 통해서 수집된 자료의 내용분석은 Phillips와 Hayes(2006)의 ‘직업적 역할 정체성 형성과정 모델’을 적용하였으며, 전체 8명 연구참여자의 직업 정체성 형성 과정을 분석하고 재구성한 결과는 다음과 같다. 스쿠버 잠수 인증증을 소지한 전문점 운영자의 직업 선택 동기에 대한 탐색은 그들의 초기 재량적 포지셔닝에서 스토리라인에 대한 설명을 제공했다. 대부분의 연구 참여자들은 우연한 기회를 통해 스쿠버 잠수를 접하고, 점차 몰입하면서 각기 다른 교육 단체를 통해 교육자 인증증을 취득하고 이를 직업화했다. 입직 초기의 포지셔닝은, 비록 참여자들마다 정도의 차이는 있으나 ‘스포츠사회화 주관자’를 지향하는 입장을 택하였다. 교육자로서의 사명을 인식하고 있었으며, 그 실천을 위해 실천 현장에서 자신들의 정체성에 맞는 보다 ‘차별화된’, 전문적 실천을 보여줘야 한다는 의식을 드러냈다. 이들이 스쿠버 잠수 전문점 운영 결정을 통해 스쿠버 잠수 산업이라는 경쟁적 세계에 자신을 드러낼 때는, 막연한 정보만 가지고 있을 뿐이다. 여타 직업이 그러하듯, 연구 참여자들 역시 스쿠버 산업을 둘러싼 치열하고 현실적인 상황에 대해 막연한 감정이나 생각, 정보만을 가지고 입직하는 경우가 많았다. 이들이 취미로 즐길 때나 타 전문점에 소속되었을 때와는 달리 전문점 운영자 및 교육자 두 역할을 동시에 수행하게 되면서, 미처 예상치 못했던 난관에 봉착하고 당황하게 된다. 역할 정체성 형성의 다음 단계에서는 공적 행동을 따라하는 변화가 일어난다. 이 단계에서 연구 참여자들은 스쿠버 잠수 업계에서 공적으로 일어나는 일들에 적응하는 것을 배운다. 첫째, 장비 수입상의 공급가 차별, 둘째, 어민들이 가진 선입견, 셋째, 프리랜서 강사들과의 갈등이 그것이다. 이러한 요인들로 인한 교육생들과의 갈등은 규약된 포지셔닝의 스토리라인이 된다. 연구 참여자들은 교육생이 일종의 맛보기만 한 채 다른 교육자나 교육 단체로 이동한 경험을 갖고 있으며, 교육자와 전문점 운영자라는 역할 기대의 충돌을 경험하고 있었다. 이에 따라 연구참여자들은 ‘효율적 일처리를 하는 사람’이라는 포지션을 취하며 ‘교육생과 거리두기’, ‘보수 교육과 매뉴얼에 의한 안전 중심 교육’에 주력한다. 이어서 실천현장의 문화요소를 받아들이는 과정을 겪는다. 첫째, 공급의 과포화상태에 이른 스쿠버 잠수 산업 문화는 경쟁주의를 낳았다. 둘째, 참여자들은 인증증 발급을 관장하는 교육 단체가 수없이 많으며, 또 해마다 많은 수량의 인증증이 무분별하게 발급되고 있다는 사실에 대해서 인지하고 있으나, ‘많을수록 자연스럽게 경쟁하면서 공존할 수 있을 것’이며, 다만 경험이 적고 능력이 부족한 강사들이 무분별하게 배출되는 현상에 대해 심히 우려하고 있었다. 이에 따라 ‘교육생이 원하는’ 좋은 교육자가 되기 위해, ‘나만의 교육 노하우’를 갖는 프로페셔널리즘 문화가 형성되었다. 역할 정체성 형성의 마지막 과정은 스쿠버 잠수 산업 종사자 개인의 핵심적 도식이 형성되는 단계이다. 문화 전유의 과정에서 변형이 일어나 내면화된 도식은 비공식적인 상황에서도 지속적 성격을 갖게 된다. 이러한 신념에는 첫째, 스쿠버 잠수 산업 종사자의 기본 의무는 ‘안전하고 성실한 교육’이라는 인식이다. 이를 통해 형성되는 ‘교육생과의 유대감’은 이들이 직업을 지속하게 만드는 원동력이 되기도 한다. 둘째, 장비 판매와 부업은 생계유지를 위해 필요한 조치로 이해된다. 때문에 첫 번째와 두 번째 정체성이 충돌하여 역할 갈등을 겪기도 한다. 이 신념들은 종합하여 ‘혼성된 역할 정체성’으로 정리할 수 있다.
The purpose of this study is to understand and analyze the occupational identity of workers engaged in scuba diving industry and the process of forming it with specialized scuba diving shop operators inclusively, provide a foundational perspective about scuba diving industry based on field experience, and lay the foundation for understanding how the participants of scuba diving think and behave. To address the goal, this author has formulated two main questions: 1) ‘What is the process of forming the occupational identity of workers engaged in scuba diving industry?’, and 2) ‘What is the occupational identity of workers engaged in scuba diving industry?’ The study was conducted between June 2017 to September 2017, applying a ethnographic research method. 8 scuba diving shop operators were selected as research participants. Throughout the study, data was collected via interviews. Analysis of the collected data was applied by Phillips and Hayes (2006) ''a model of professional identity formation''. Regarding ‘the process of forming occupational identity in those engaged in marine industry’, this author here presents the results of the two study questions. Exploration over the motives of selecting an occupation with specialized shop operators having a scuba diving certification did provide explanations about the storyline of their initial discretionary positioning. Most of the participants came to experience scuba diving by accident and became gradually immersed into it. They acquired the instructor’s certification from different educational institutions and came to have it as their job. The initial positioning of their career is to pursue ‘being a person in charge of socializing sports’. They are aware of their own mission as an instructor, and to practice it, they think they have to show more ‘discriminated’ and specialized practice according to their own identity in the field of practice. When they revealed themselves to the competitive world of scuba diving industry by deciding to operate their own specialized scuba diving shop, they were only vaguely informed. Just like other jobs, the participants, too, came to enter scuba industry only with unclear feelings, ideas, and information about the severe and realistic situations of it. Unlike the time when they enjoyed it as a hobby or belonged to another specialized shop, they came to face unexpected hardships and became bewildered while playing two roles as a specialized shop operator and instructor both at the same time. In the step after forming role identity, they change to follow public behavior. In this step, participants come to learn how to adapt to what is happening publicly in scuba diving industry. First, the supply prices of equipment importers are discriminated. Second, fishers have prejudices. Third, they conflict with freelance instructors. The conflict with trainees resulted from these factors forms the storyline of regulated positioning. The participants have met trainees finding another instructor or educational institute after experiencing it only shortly and are facing conflict in their role expectation between an instructor and specialized shop operator. Therefore, the participants take the positioning as ‘a person handling tasks efficiently’ and strive to ‘be distant from trainees’ and ‘provide safety-oriented education grounded on refresher training and the manual’. Next, they experience the process of accepting cultural elements in the field of practice. First, the culture of scuba diving industry that has reached the supersaturation of supply has led to severe competition. Second, the participants think there are too many educational institutes issuing related certifications, and the certifications are being issued too recklessly each year. They also think ‘it will naturally lead to competition and allow them to coexist’. But they are worried about the phenomenon that inexperienced and incompetent instructors are coming to this world too recklessly. Therefore, to be a good instructor that ‘trainees want’, they have formed the culture of professionalism to be equipped with ‘their own knowhow for training’. The last step of forming role identity is that each individual worker engaged in scuba diving industry forms personal schemata. The schemata internalized through transformation in the exclusive possession of culture allow them to be equipped with consistent personality even in unofficial situations. Behind this belief, first, there is perception that the fundamental duty of those engaged in scuba diving industry is ‘safe and diligent training. ‘The fellowship with trainees’ formed by this leads to the drive for them to adhere to their job continuously. Second, selling equipment and having side jobs are understood as necessary measures to make their living. They sometimes face role conflict due to the conflict between the first and second identity. These beliefs are synthesized and reorganized as ‘hybrid role identity’.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어의 정의 6Ⅱ. 이론적 배경 81. 스쿠버 잠수 81) 스쿠버 잠수의 변천 82) 잠수 산업 113) 국내 스쿠버 잠수와 관련된 법률 222. 직업 정체성 251) 정체성 이론의 발달 262) 정체성의 종류 283. 포지셔닝 이론 301) 포지셔닝 이론의 의의 302) 포지셔닝 이론과 직업 정체성 313) 직업 역할 정체성의 형성 334. 선행연구 35Ⅲ. 연구 방법 381. 연구방법의 선택 과정 382. 연구참여자 383. 자료 수집 394. 자료 분석 415. 자료의 진실성 426. 연구의 윤리성 43Ⅳ. 스쿠버 잠수 산업 종사자의 직업 정체성 형성 과정 451. 직업 정체성과 관련된 개인적 경험 452. 포지셔닝 이론을 적용한 직업 정체성 형성 과정 531) 재량적 포지셔닝 532) 공표: 스쿠버 잠수 산업이라는 경쟁적 세계에 자신을 드러냄 573) 관례화 584) 규약된 포지셔닝 675) 스쿠버 잠수 산업 문화의 전유 796) 혼성된 역할 정체성 867) 스쿠버 잠수 산업 종사자들의 직업 정체성 형성 모델 90Ⅴ. 결론 및 제언 931. 결론 932. 제언 95참고문헌 97Abstract 105부록 108