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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김영심 (전주대학교, 전주대학교 일반대학원)

지도교수
김은수
발행연도
2018
저작권
전주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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The purpose of this dissertation is to restore the essence of the Baptism. The baptism has fallen one of multitude of activities in the modern church although it should be the only sacral activity with the Eucharist.
To accomplish the purpose of this dissertation, it will be developed through two methodological discussions. The first is a discussion of how the baptism of Jesus Christ, located on center-line of New testament and Old Testament theology, was able to become a pre-historic redemption prototype, presenting the model through a prototype of baptismal renew. For there were already earlier baptismal models before the baptism of Jesus Christ.
The other is to examine the possibility and limitations of mission in the central theme of this dissertation by observing the Anabaptist community that appeared with the Reformation forces of the 16th century as a model of baptismal renew from a historical, empirical, and biblical perspective. For many of the inconsistencies (non-ecumenical) in ‘baptism’ and ‘practice’ that are practiced in the field of mission today are similar to the church environment in the time of confusion about baptism at the time of the Anabaptist.
I have done the following research according to the purpose and method of study mentioned above. At first this study would be reflected the setting of life (Zeit im Leben) on why it doesn''t work as the nature by recognizing baptism that we are practicing in the position of life. And with the issue I would be look into a certain section in church history, there we will meet a execution communities of the only sacral activity who called ‘anabaptism''. They was trying to put it into practice directly. This study should be thus deduced another position of their life while they were treated as a heresy because of radicalism of their conduct. For it has a similarity with a church itself that we encounter in today''s church environment. All courses in this study would be the methodical frame that this dissertation tries to purpose so far; when this study finished all the methodical process in this dissertation, it would be expected to be provided with new possibility of application through this―the nature and origin of the baptism.

목차

제1장 서 론 1
제1절 문제제기와 연구목적 1
제2절 연구의 방법 및 범위 7
제3절 선행연구 12
제2장 성서에 나타난 세례 이해 23
제1절 구약성서의 세례 모티프 23
1. 창세기의 세례 모티프 24
2. 출애굽기의 세례 모티프 28
제2절 신약에 나타난 세례 31
1. 세례요한의 세례 32
2. 예수의 세례 37
3. 예수의 수세 42
제3장 교회사에 나타난 세례 이해 47
제1절 초대교회의 세례 47
1. 구원을 위한 세례 47
2. 삶의 갱신으로서의 세례 52
3. 순교로서의 세례 53
제2절 종교개혁 이전의 세례 55
1. 예전으로서의 세례 55
2. 형식주의로서의 세례 58
3. 종교개혁 이전의 세례와 선교의 한계 65
제3절 종교개혁과 세례 68
1. 견신례로서의 세례 68
2. 구원의 세례 71
3. 연합의 세례 73
제4장 재세례파의 세례에 대한 선교적 이해 77
제1절 급진주의로서의 재세례파 78
1. 믿는 자의 세례 78
2. 참된 교회의 본질 86
3. 교회와 국가의 분리 91
제2절 선교적 공동체로서의 재세례파 94
1. 신앙의 정체성 회복 94
2. 재세례파의 제자도 95
3. 반(反) 교구 공동체로서의 선교 98
제3절 재세례파의 재평가와 새 가능성 100
1. 재세례파의 재평가 100
2. 새로운 가능성 102
3. 재세례파 공동체의 한계 104
제5장 세례를 통한 선교 가능성 109
제1절 세례를 통한 교회의 일치 109
1. 세례와 하나 됨 110
2. 선교하는 흩어지는 교회 114
3. 신앙 갱신과 계약 공동체 118
제2절 세례와 선교하는 목회자 122
1. 연합과 세례자 122
2. 수세자로서 세례자 126
3. 선교사로서 세례자 128
제3절 세례와 선교하는 성도의 삶 131
1. 유아세례와 양육 132
2. 세례와 직분 136
3. 선교역사와 증인 140
제6장 결 론 145
제1절 요 약 145
제2절 전 망 147
영문초록 150
참고문헌 152

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