본 연구의 목적은 ‘Kieran Egan의 깊은 학습(Learning-in-Depth: LiD)’을 적용하여 교육과정을 재구성하고 수업과 평가를 일체화시켜 진행함으로써 유기적이고 통합적인 교육으로 학습의 질을 높이고 나만의 포트폴리오를 통하여 자신의 재능을 찾도록 하는데 있다. 본 연구에서는 깊은 학습을 통하여 수업 운영을 학생 참여 형으로 개선하고 교육과정 - 수업 - 평가가 일체화되어 유연하게 운영할 수 있도록 방안을 제시하고자 하였다. 첫째, Kieran Egan의 ‘깊은 학습(Learning-in-Depth: LiD)’이 무엇인지 그 개념을 명확히 하고, 어떤 교육적 가치가 있는지 살펴보았다. 그리고 이를 한국 교육과정에 적용할 시 어떤 점을 수정 · 보완해야 하는지 점검하였다. 둘째, 깊은 학습이 얼마나 효과적으로 교육과정 - 수업 - 평가 일체화에 긍정적인 영향을 미치는 지와 학교 현장에서의 필요성, 그에 대한 교육적 효과, 이를 실행하기 위한 기반을 조성하였다. 셋째, 깊은 학습(LiD) 프로그램을 활용하여 교육과정 - 수업 - 평가 일체화를 실행한다. 우선, 연구 실행 및 학습공동체 구성 계획과 교과 성취 기준 분석, 이러한 분석 자료를 활용한 교과활동의 재구성을 하는 방법을 알아보았다. 이렇게 재구성한 내용을 어떻게 구체적으로 수업에 적용하는지 수업 장면 예시를 통해서 살펴본 후, 학생들의 활동 결과물과 과정 평가에 대한 상세한 안내 자료를 제시하였다. 본 연구는 Kieran Egan의 ‘깊은 학습(LiD)’을 활용한 교육과정 - 수업 - 평가를 일체화하는 것을 중점적으로 제시하였다. 이러한 연구는 깊은 학습을 통하여 수업 운영을 학생 참여 형으로 개선하고 교육과정 - 수업 - 평가가 일체화되어 유연히 운영된다는 점에서 가치를 지닌다. 학생 주제에 맞는 성취기준, 그에 적합한 수업, 그 과정과 결과에 대한 피드백으로 이루어진 평가로 학교 교육현장의 정상화를 가져올 것이다. 더불어 학생은 지식을 좀 더 깊이 있게 이해하고, 자신의 재능을 찾을 수 있다는 점에서 중요한 가치를 지닌다.
The purpose of this study was to reconstruct the curriculum by integrating the effective method of ‘Kieran Egan’s Learning-in-Depth’ and integrated the lesson and evaluation to enhance the quality of learning through organic and integrated education. Also, I tried to find students’ talents through students’ portfolios. This study was to improve the classroom operation to students’ participation type through ‘Learning-in-Depth’ and suggested ways to integrate curriculum, class, and evaluation in a flexible way. First, clarified the concept of Learning-in-Depth and examined what educational value it has. Furthermore, what points should be revised and supplemented when applying it to Korean curriculum. Second, we examined how Learning-in-Depth effectively affects the curriculum, class, and evaluation integration. I made the need for the school field, the educational effect on it, and the foundation for implementing it. Third, we used an effective program of Learning-in-Depth to implement curriculum, instruction, and evaluation integration. First of all, we studied how to construct a research community and construct a learning community, analyzed the achievement standards of the curriculum, and reconstructed the curriculum using these analysis data. We showed how to apply the reconstructed contents to the class in detail through the example of the class scene, and then provided detailed information on the results of the activities and evaluation of the course. This study was worthy of the fact that the classroom operation is improved to students’ participation type through Learning-in-Depth ,and the curriculum, class ,and evaluation were integrated and operated flexibly. The assessment of the achievement standards for the topic of the student, the appropriate class, and feedback on the process and the result will bring about normalization of the school education field. In addition, students have an important value in that they can understand their knowledge more deeply and find their talent.
목차
Ⅰ. 서론 1Ⅱ. 깊은 학습(LiD)의 이론과 적용 41. 깊은 학습의 개념 42. 깊은 학습의 가치 93. 깊은 학습의 적용 11Ⅲ. 교육과정 - 수업 - 평가의 일체화 181. 일체화의 의미 182. 일체화의 필요성과 효과 223. 일체화 실행을 위한 기반 조성 26Ⅳ. 깊은 학습을 활용한 일체화 311. 깊은 학습과 교육과정 재구성 312. 깊은 학습을 활용한 수업 363. 깊은 학습과 평가 42Ⅴ. 결론 47참고문헌 49Abstract 51