본 연구는 대학생이 지각한 사회적 지지, 진로준비행동, 계획된 우연기술, 진로결정자기효능감의 관계와 대학생이 지각한 사회적 지지와 진로준비행동과의 관계에서 계획된 우연기술과 진로결정자기효능감의 매개효과를 살펴보고자 하는데 목적이 있다. 연구대상은 충청, 경기지역 4년제 대학생 1학년부터 4학년을 대상으로 사회적 지지 척도, 진로준비행동 척도, 계획된 우연기술 척도, 진로결정자기효능감 척도를 이용하여 339명의 설문지를 받아 자료 분석을 하여 연구를 진행하였다. 자료분석은 SPSS 20.0과 AMOS 20.0을 사용하여 통계분석을 실시하였고, 매개효과 검증을 위해 구조방정식 모델을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 주요 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 사회적 지지, 계획된 우연기술, 진로결정자기효능감, 진로준비행동과의 관계에서 상관분석을 실시한 결과 모두 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 사회적 지지와 진로준비행동 유의미한 정적 상관관계가 나타났다. 또한 사회적 지지와 계획된 우연기술, 진로결정자기효능감은 정적상관관계를 나타났다. 계획된 우연기술과 진로결정자기효능감도 진로준비행동에 유의미한 정적인 상관관계가 나타났다. 둘째, 사회적 지지와 진로준비행동 관계에서 계획된 우연기술과 진로결정자기효능감의 매개효과를 알아보기 위해 측정모형 검증을 실시한 결과 연구모형을 검증하는데 적합한 것으로 나타났다. 구조방정식 모형을 사용하여 연구모형과 경쟁모형을 설정하여 분석한 결과는 경쟁모형에 비해 연구모형이 더 적합한 것으로 나타났고, 연구모형의 유의미하지 않은 경로를 제거한 후 수정모형을 설정하여 분석한 결과 연구모형보다 수정모형이 더 적합한 것으로 나타났다. 셋째, 사회적 지지와 진로준비행동간의 관계에서 계획된 우연기술과 진로결정자기효능감의 매개효과를 검증한 결과, 계획된 우연기술과 진로결정자기효능감 사회적 지지와 진로준비행동의 관계를 완전 매개하는 것으로 나타났다. 계획된 우연기술은 사회적 지지와 진로준비행동의 관계에서 진로결정자기효능감을 다시 매개하는 이중매개 효과를 보였다.
이러한 결과들을 바탕으로 연구의 의의와 시사점 그리고 제한점, 후속연구를 위한 방향에 대하여 논의하였다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between the social support, career preparation behavior, planned happenstance skills, career decision self-efficacy perceived by college students. Furthermore, the study analyzed the mediation effect of planned happenstance skills and career decision self-efficacy in the relationship between social support perceived by college students and career preparation behavior. Questionnaires were given to 339 college students in freshmen year through 4th year in Gyeonggi and Chungcheong provinces. The questionnaires were composed of the social support scale, the career preparedness scale, the planned happenstance skills scale, and the career decision self-efficacy scale. Statistical analysis was performed using SPSS 20.0 and AMOS 20.0, and the structural equation modelling was used to verify the mediation effects. The main results of this study are summarized as follows. First, there was a significant correlation between social support, planned happenstance skills, career decision self-efficacy and career preparation behavior. Social support and career preparedness behaviors showed a significant positive correlation, and social support, planned happenstance skills, career decision self-efficacy showed a positive correlation. The planned happenstance skills and career decision self-efficacy showed a statistically significant correlation with career preparation behavior. Second, it was found that the validation analysis of the model was performed to verify the research model in order to examine the mediating effects of planned happenstance skills and career decision self-efficacy in social support and career preparation behavior. The results of the analysis of the research model and the competing model using the structural equation model showed that the research model was more appropriate than the competing model. After eliminating the insignificant path of the research model, the modified model was shown to be more suitable. Third, as a result of verifying the mediating effects of planned happenstance skills and career decision self-efficacy in the relationship between social support and career preparation behavior, the mediated effects of planned happenstance skills and career decision self-efficacy social support and career preparation behavior were completely mediated. The planned happenstance skills had a dual mediating effect in mediating career decision self-efficacy in the relationship between social support and career preparation behavior. Based on the results, implications and limitations of the study and directions for further research were discussed.
keywords : social support, career preparation behavior, planned happenstance skills, career decision self-efficacy
목차
국문초록 ⅰ목 차 ⅲ표 목 차 ⅴ그림목차 ⅵI. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 43. 용어정리 5II. 이론적 배경 71. 사회적 지지 71.1 사회적 지지의 개념 71.2 사회적 지지 관련변인 82. 진로준비행동 92.1 진로준비행동의 개념 92.2 진로준비행동 관련변인 103. 계획된 우연 103.1 계획된 우연이론 및 우연기술 103.2 계획된 우연 관련변인 114. 진로결정자기효능감 124.1 진로결정자기효능감 개념 124.2 진로결정자기효능감 관련변인 135. 사회인지진로이론(SCCT : Social Cognitive Career Theory)에서의사회적 지지와 진로결정자기효능감 146. 주요 변인들 간의 관계 146.1 사회적 지지와 진로준비행동 146.2 사회적 지지와 계획된 우연 156.3 사회적 지지와 진로결정자기효능감 166.4 계획된 우연과 진로준비행동 166.5 진로결정자기효능감과 진로준비행동 176.6 계획된 우연과 진로결정자기효능감 186.7 사회적 지지, 진로준비행동, 계획된 우연, 진로결정자기효능감간의 관계 18III. 연구방법 201. 연구대상 202. 측정도구 212.1 사회적 지지 212.2 진로준비행동 212.3 계획된 우연기술 222.4 진로결정자기효능감 223. 자료분석 23IV. 연구결과 241. 기술통계 242. 상관분석 253. 측정모형 검증 274. 매개모형 검증 304.1 연구모형과 경쟁모형 분석 304.2 Bootstrap 분석을 통한 매개효과 검증 324.3 수정모형 제시 및 연구모형과의 비교 334.4 수정모형의 Bootstrap 분석을 통한 매개효과 검증 35V. 논의 및 결론 38참고문헌 42부 록 48영문요약 55