본 연구는 초등학생이 지각한 부모의 진로관여행동과 진로포부간의 관계에서 학업적 자기효능감이 매개역할을 하는지 검증하고자 연구목적으로 수행되었다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등학생이 지각한 부모진로관여행동유형(진로지지, 진로간섭, 진로관여부족)과 학업적 자기효능감, 진로포부 간의 상관관계가 있는가? 둘째, 초등학생이 지각한 부모진로관여행동유형(진로지지, 진로간섭, 진로관여부족)과 진로포부는 학업적 자기효능감에 의해 매개효과가 나타나는가? 이다. 이를 위해 경기도 소재 2개 초등학교와 충청도 소재 1개 초등학교에 재학 중인 5,6학년 학생 400명을 대상으로 설문을 실시하였다. 이를 통해 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 상관분석과 Baron과 Kenny(1986)이 제안한 다중회귀분석, Sobel Test를 통하여 매개효과가 유의미한지 검증하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 초등학생이 지각한 부모의 진로관여행동유형(진로지지, 진로간섭, 진로관여부족), 학업적 자기효능감, 진로포부의 상관관계에서 진로지지는 학업적 자기효능감과 진로포부에 정적 상관관계를 보였다. 진로간섭은 진로포부와 정적 상관을 학업적 자기효능감과는 유의미한 관계를 보이지 않았다. 그리고 진로관여부족은 진로포부, 학업적 자기효능감과 부적 상관관계를 나타났다. 초등학생이 지각한 부모진로관여행동유형 중 진로지지와 진로간섭은 진로포부에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 진로관여부족은 진로포부에 부적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부모의 진로관여행동유형(진로지지, 진로간섭, 진로관여부족)과 진로포부 관계에서 학업적 자기효능감의 매개효과를 살펴보았다. 연구 결과 진로지지와 진로포부 간의 관계에서 학업적 자기효능감은 부분 매개효과가 검증되었고, 진로간섭과 진로포부간의 관계에서 학업적 자기효능감은 유의한 영향력이 없기에 매개효과 분석에서 제외되었다. 또한 진로관여부족과 진로포부의 관계에서 학업적 자기효능감은 완전매개효과가 검증되었다. 이러한 결과를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점 및 추후 연구방향에 대해 논의하였다.
This research was to verify if academic self-efficacy plays a mediating role between the relation of parental career-related behaviors perceived by elementary school students and career-aspiration. To this end, this research set the following research questions: first, are there any correlations among parental career-related behaviors perceived by elementary school students (support for career, career intrusiveness, lack of parental interest in career), academic self-efficacy and career-aspiration? Secondly, does academic self-efficacy play a mediating role between parental career-related behaviors perceived by elementary school students and career-aspiration? To this end, the research conducted a survey of four hundred students in year 5 and 6 of two elementary schools located in Gyeong-gi province and one in Chungcheong province. Using SPSS program, a correlation analysis, a multi regression analysis suggested by Kenny and Baron (1986) and Sobel test were carried out with the data gathered from the survey to verify if there is a meaningful mediating effect. The result of the research can be summarized as follows; First, in the correlations among parental career-related behaviors perceived by elementary school students (support for career, career intrusiveness, lack of parental interest in career), academic self-efficacy and career-aspiration, career support shows a positive correlation with academic self-efficacy and career support. Career intrusiveness shows a positive correlation with career aspiration while academic self-efficacy shows no meaningful effect with academic self-efficacy. Also, lack of parental interest in career shows a negative correlation with career aspiration and academic self-efficacy. Among parental career-related behaviors perceived by elementary school students, career support and career intrusiveness were verified to positively impact on career aspiration while lack of parental interest in career seemed to negatively impact on career aspiration. Second, the search studied if academic self-efficacy has mediating effects in the relation between parental career-related behaviors (support for career, career intrusiveness, lack of parental interest in career) and career aspiration. The research proved that academic self-efficacy partially mediated in the relation between career support and aspiration. Academic self-efficacy was not included in the analysis since it has no meaningful effect in the relation between career intrusiveness and career aspiration. Academic self-efficacy was validated to have a full mediating impact in the relation between lack of parental interest in career and career aspiration. Based on such result, the search discussed implications and limitations, and future direction of the study.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 53. 용어정리 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 부모 진로관여행동 71.1 부모 진로관여행동 개념 71.2 부모 진로관여행동 유형 71.3 부모 진로관여행동 관련변인 82. 진로포부 92.1 진로포부의 개념 92.2 진로포부의 발달이론 102.3 진로포부 관련변인 113. 학업적 자기효능감 123.1 학업적 자기효능감의 개념 123.2 학업적 자기효능감 관련변인 134. 주요 변인들 간의 관계 144.1 부모진로관여행동과 진로포부 144.2 부모진로관여행동과 학업적 자기효능감 144.3 학업적 자기효능감과 진로포부 154.4 부모진로관여행동, 학업적 자기효능감, 진로포부 16Ⅲ. 연구방법 181. 연구대상 및 자료수집 182. 측정도구 192.1 부모진로관여행동 척도 192.2 진로포부 척도 192.3 학업적 자기효능감 척도 203. 분석방법 20Ⅳ. 연구결과 22Ⅴ. 논의 및 결론 29참고문헌 33부 록 42영문요약 47