이 연구의 목적은 프로야구 구단의 사회적 책임(경제적 책임, 지역문화 사업활동, 소비자보호, 사회공헌활동) 활동과 구단이미지 그리고 모기업 자산(모기업이미지, 모기업신뢰, 모기업태도, 모기업충성도)과의 관계를 규명하는 것이다. 이 연구의 대상은『2018 신한은행 MY CAR KBO리그』의 경기를 관람한 관중이다. 4월 6일(금) ~ 4월 8일(일) SK와이번스와 삼성라이온즈의 경기가 열린 인천 SK행복드림구장에서 고등학생 이상의 관중 350명을 대상으로 설문조사를 하였다. 표집방법으로는 편의표본추출법을 활용하였으며, 설문지의 응답은 응답자가 스스로 설문 내용을 읽고 답하는 자기평가기입법을 사용하였다. 조사는 연구자와 사전에 교육된 조사원 5명이 구단의 홈 경기장 내의 관중석에서 관중들을 대상으로 이 연구의 목적과 내용을 충분히 설명한 후 설문에 응답하도록 하였다. 회수한 설문지 341부 중 응답 내용이 부실하거나 미기입, 중복기입 그리고 전반적으로 응답의 신뢰가 없다고 판단되는 설문지 17부를 분석 대상에서 제외하고 분석이 가능한 자료 324부를 최종유효표본으로 선정하여 분석에 사용하였다. 자료처리는 PASW Ver. 18.0을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, Cronbach''s α 검사와 상관관계 분석을 실시하였다. 그리고 AMOS 18.0을 이용하여 확인적요인분석과 구조방정식모형분석을 실시하였다. 이 연구에서 설정한 가설을 검증한 결과는 다음과 같다. 첫째, 사회적 책임의 하위요인 중 경제적 책임, 지역문화 사업활동과 소비자보호는 구단이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 사회공헌활동은 구단이미지에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 구단이미지는 모기업이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 모기업이미지는 모기업신뢰에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 모기업이미지는 모기업태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 모기업이미지는 모기업충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 모기업신뢰는 모기업충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, 모기업태도는 모기업충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 연구의 결과를 종합해 보면, 프로야구 구단의 사회적 책임 활동이 구단이미지를 통해 모기업 자산에 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 따라서 프로야구 구단은 구단을 지원하는 모기업이 더욱 긍정적인 효과를 얻을 수 있도록 다양한 사회적 책임 활동을 해야 할 것이다. 프로야구 구단의 모기업 또한 프로야구 구단이 자사에 긍정적인 효과를 얻는 데 도움이 된다는 것을 인지하여 프로야구 구단의 이러한 활동을 적극적으로 지원함과 동시에 프로야구 구단과 모기업이 함께할 수 있는 다양한 방안을 모색해야 할 것이다.
The purpose of this research is to identify the relationship among the social responsibility (economic responsibility, community cultural activity and social contribution activity), the image of the club, and the assets (image, reliability and attitude of the mother company and loyalty to the mother company) of the mother company. The objects of this research are spectators crowd watching the game in “2018 Shinhan Bank My Car KBO League.” A survey was conducted for 350 fans of high school student age or older who gathered in Incheon SK Happiness Dream Baseball Ground to watch the games of SK Wyverns vs Samsung Lions held from April 6 (Fri.) to April 8 (Sun.). Convenience Sampling Method was used for sampling, and Self-administration Method was used for the respondents to read and answer the questions by themselves. For the survey, the researcher and the 5 assistant researchers who had been trained in advance met the crowd of in the stand of Ground and asked them to respond to the questionnaire after explaining the purpose of the research and the contents of the questionnaire fully to them. Out of the 341 collected questionnaires, 17 were excluded from analysis owing to poor response, no sufficient answer, overlapped answer and generally low reliability of response, and the 324 questionnaires that are thought available for analysis were finally selected as effective samples and used for analysis. Data processing was done with PASW Ver. 18.0 for frequency analysis, exploratory factor analysis, Cronbach''s α examination and correlation analysis. Also, AMOS 18.0 was used for confirmatory factor analysis and structural equation model analysis. The following are the results of the examination of the hypotheses of this research. Firstly, among the sub-factors of social responsibility, economic responsibility, community cultural activity and consumer protection had meaningful influence on the image of the club but social contribution activity did not have meaningful influence on the image of the club. Secondly, the image of the club had meaningful influence on the image of the mother company. Thirdly, the image of the mother company had meaningful influence on the reliability of the mother company. Fourthly, the image of the mother company had meaningful influence on the attitude of the mother company. Fifthly, the image of the mother company had meaningful influence on the loyalty to the mother company. Sixthly, the reliability of the mother company had meaningful influence on the loyalty to the mother company. Seventhly, the attitude of the mother company had meaningful influence on the loyalty to the mother company. To put together the results of this research, it is shown that the social responsibility of a professional baseball club affects the assets (image, reliability and attitude of the mother company and loyalty to the mother company) of the mother company through the image of the club. Therefore, professional baseball clubs will have to conduct various activities of social responsibility so that their mother companies which support the clubs could have more positive effects. The mother companies of professional baseball clubs, too, will have to seek various ways for joint working with professional baseball clubs while actively supporting the activities of the professional baseball clubs being aware that professional baseball clubs give positive effect to the mother companies.
목차
목 차국문초록 ⅰ목 차 ⅲ표 목 차 ⅵ그림목차 ⅶⅠ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구의 목적 43. 이론적 관계모형 및 연구가설 51) 사회적 책임과 구단이미지의 관계 52) 구단이미지와 모기업이미지의 관계 63) 모기업이미지와 모기업신뢰의 관계 74) 모기업이미지와 모기업태도의 관계 75) 모기업이미지와 모기업충성도의 관계 86) 모기업신뢰와 모기업충성도의 관계 97) 모기업태도와 모기업충성도의 관계 94. 용어의 정의 111) 사회적 책임 112) 구단이미지 113) 모기업 자산 11Ⅱ. 이론적 배경 141. 사회적 책임 141) 개념 및 구성요인 142) 연구동향 152. 구단이미지 171) 개념 172) 연구동향 193) 이미지전이 이론 203. 모기업 자산 211) 개념 212) 구성요인 23Ⅲ. 연구방법 311. 연구대상 및 표집방법 312. 조사도구 333. 사전조사 354. 타당도 및 신뢰도 분석 371) 탐색적 요인분석 372) 확인적 요인분석 403) 신뢰도 424) 상관관계분석 435. 조사절차 및 자료처리 방법 451) 조사절차 452) 자료처리 46Ⅳ. 결과 및 논의 471. 연구모형의 적합도 472. 가설 검증 결과 483. 논의 511) 사회적 책임과 구단이미지의 관계 512) 구단이미지와 모기업이미지의 관계 533) 모기업이미지와 모기업신뢰의 관계 534) 모기업이미지와 모기업태도의 관계 545) 모기업이미지와 모기업충성도의 관계 556) 모기업신뢰와 모기업충성도의 관계 557) 모기업태도와 모기업충성도의 관계 56Ⅴ. 결론 571. 연구의 요약 및 전략적 시사점 572. 연구의 한계점 및 제언 59참고문헌 61설 문 지 76Abstract 81