본 연구의 목적은 교사들이 교사학습공동체에 참여하는 계기와 태도를 파악하고 교사학습공동체 운영 과정 경험과 성과 및 효과에 대한 교사들의 인식을 분석하여 교내 교사학습공동체의 운영과 지속을 촉진·저해 시키는 요인을 분석하고, 이를 통해 교내에 교사학습공동체가 정착 및 확대 되는데 필요한 시사점을 제시하는 데 있다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 교내 교사학습공동체 참여계기와 참여태도는 어떠한가? 둘째, 교내 교사학습공동체의 운영 과정에 대한 경험은 어떠한가? 셋째, 교내 교사학습공동체의 성과 및 효과에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 넷째, 교내 교사학습공동체의 운영과 지속을 촉진·저해하는 요인은 무엇인가? 본 연구문제를 해결하기 위하여 서울특별시 소속 공립학교에서 근무하는 교사학습공동체에 참여하고 있는 부장교사 4명, 교사 3명 등 총 7명을 대상으로 반구조화된 면담을 활용하여 질적 연구를 수행하였다. 연구 참여자들은 경력, 참여하고 있는 공간, 직위 등을 다양하게 고려하여 선정하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사들의 교사학습공동체 참여계기와 참여태도는 서로 유의미한 관계가 있는 것으로 드러났다. 교사들은 공동체에 ‘정체된 현실의 돌파구’, ‘개인의 취미생활’, ‘주변 사람에 의한 감화’등을 통해 자발적으로 참여하거나 ‘업무의 일환’, ‘인간관계 지속의 수단’ 등의 비자발적인 계기를 통해 교사학습공동체에 참여하였다. 그에 따른 참여태도로는 리더교사나 부장교사로서 적극적으로 참여하는 것과 총대교사, 구성원의 역할을 맡아 소극적인 태도로 참여하는 것 등으로 나타나고 있었다. 둘째, 교사학습공동체의 운영과정은 크게 조직 단계와 실행 단계로 나누어 보았는데 조직단계에서는 ‘다른 것과 연계하기’, ‘효율성 유지하기’ ‘회의를 통해 주제 선정하기’를 통해 조직하고 있었고 실행단계에서 교사들은 ‘일주일에 한 번 모이기’,‘전문가 도움 구하기’ ‘부족하지도, 남지도 않는 예산’, ‘학교는 아무것도 안하는 것이 도와주는 것’을 통해 운영되고 있었다. 셋째, 교사학습공동체의 성과 및 효과에 대한 교사들의 인식을 알아보기 위해 공동체에 참여하며 학습한 내용의 실제적인 적용, 성과 공유에 대하여 먼저 살펴보았다. 그 결과 교사학습공동체의 참여 계기와 태도에 따라 학습과정과 적용, 성과가 달랐다. 그러나 교사들이 교사학습공동체에 갖는 인식은 그것과 비례하지는 않는 것으로 나타났다. 넷째, 교내 교사학습공동체 지속적인 참여를 촉진·저해하는 요인에 대해 살펴보았다. 참여를 촉진하는 요인으로는 ‘리더교사와 핵심교사’, ‘교사 전문성 신장 외의 유인가’, ‘시간, 비용의 경제성’, ‘허용적인 학교 문화’ 등이 있었고 참여를 저해하는 요인으로는 ‘교사학습공동체에 대한 오해’, ‘다양한 이유의 교사소진’, ‘튀는 것을 싫어하는 교사 문화’, ‘의미없는 시간’등이 있었다. 이상의 연구 결과 및 논의를 바탕으로 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 리더교사의 양성을 위한 연수나 체험프로그램을 개발하고 교내에서 리더교사가 마음껏 활동할 수 있는 허용적인 교사문화를 정착시켜야 한다. 둘째, 교사학습공동체와 관련 정책에 대한 지속적인 홍보 및 연수가 필요하다.
The purpose of this study is to grasp the occasions and attitudes of teachers to participate in the teacher learning community and to analyze the teacher ''s perception of the experiences and performance and effects of the teacher learning community, and to suggest implications for the establishment and expansion of teacher learning community within school. The research questions I have set for this study are as follows. First, what are the opportunities and participation attitudes of teachers in the school learning community? Second, what about the experience of the operation of the teacher learning community within school? Third, what are the teachers'' perceptions about the achievement and effectiveness of the teacher learning community within school? Fourth, what are the factors that promote and inhibit the operation and continuation of the teacher learning community within school? In order to address this research question, we conducted a qualitative research using semi - structured interviews with 7 teachers including 4 senior teachers and 3 teachers who participated in the teacher learning community working in public schools belonging to the Seoul Metropolitan Government. Participants in the study selected career, participation space, position, etc. The results of this study are as follows. First, teachers'' participation in teacher - learning community and participation attitude were found to have a significant relationship with each other. Teachers were asked to voluntarily participate in communities through ''overcome realities of school life'', ''personal hobbies'', ''influence by people nearby or to participate in the teacher learning community through involuntary occasions such as ‘just a work’, ‘A means of sustaining human relations’. The attitudes of participating participants were positively participating as a leader teacher or head teacher, and participating in a passive attitude by taking the roles of the representative teachers and members of the communities. Second, the operation process of the teacher learning community was divided into organizational stage and execution stage. In the organizational stage, it was organized through ''linking with others'', ''maintaining efficiency'', ''selecting topics through meetings'' Were run through ''gathering once a week'', ''seeking professional help'', ''not enough or not enough budget'', and ''doing nothing helps for teachers''. Third, to understand the teachers'' perceptions about the achievement and effectiveness of the teacher learning community, we discussed the practical application of the contents and the sharing of the results. As a result, learning process, application, and achievement were different according to the participation timing and attitude of teacher learning community. However, teachers ''perceptions of teachers'' learning communities did not seem to be related to them. Fourth, we examined the factors that promote and inhibit the continuous participation of the teacher learning community in the school. The factors that promote participation were ''leader teacher and a teacher who helps the leader'', ''attracted other than teacher professionalism'', ''time and cost economics'', ''permissible school culture'', ‘misunderstandings about the community '', ''teacher exhaustion for various reasons'', ''teacher culture that disliked bouncing'', and ''meaningless time''. Based on the above results and discussions, the following conclusions were drawn. First, it is necessary to develop a training and experiential program for the training of the leader teachers, and to establish a permissive teacher culture in which the leader teachers can act freely in schools. Second, continuous publicity and training on the teacher learning community and related policies are needed.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 53. 연구의 제한점 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 교사 전문성 62. 교사학습공동체 103. 선행연구 검토 18Ⅲ. 연구 방법 221. 연구 대상 222. 연구 절차 23Ⅳ. 연구 결과 및 해석 261. 교사학습공동체의 참여 계기와 참여 태도 252. 교사학습공동체 운영 과정에 대한 경험 443. 교사학습공동체의 성과 및 효과에 대한 교사들의 인식 654. 교내 교사학습공동체 참여의 촉진·저해 요인 86Ⅴ. 논의 106Ⅵ. 요약 및 결론 111참고 문헌 115영문 초록 119부록 123