이 글은 일제시기 강원도 춘천의 도시발달 과정에 주목하여, 강원도의 권력이 춘천으로 집중되는 배경 및 과정, 도청을 둘러싼 도시 간 권력 쟁탈 양상, 그리고 도청 건설 이후 나타난 춘천의 도시 인프라 구축 상황을 살펴보았다. 춘천은 1896년 지방제도개편으로 인해 관찰부가 설치됨으로써 강원도의 수부도시가 되었다. 이로 인해 원주와 강릉에 이원화되어 있던 강원도의 권력이 춘천으로 일원화되어 집중되게 되었다. 춘천이 강원도의 수부도시가 된 원인은 군사적 영향이 가장 컸다. 군사적 요인은 치안의 안정을 뜻했고, 연이어 일본인의 유입을 가져왔다. 즉, 군사와 행정의 결합은 초기 춘천이라는 도시의 특색을 규명하는 요소가 된 것이다. 춘천은 도청의 설치 이후 교통망 확충에 집중하였다. 이는 춘천의 도시발달을 위함이기도 하였고, 춘천에 설치된 도청을 빼앗기지 않기 위한 노력의 일환으로 추진된 것이었다. 한일병합 이후 빠르게 성장한 신흥도시들의 출현은 기존의 전통적 도시가 가지고 있었던 위상에 도전장을 던졌다. 강원도의 철원도 이에 해당하였다. 철원은 춘천의 교통망 불비를 이유로 강원도청의 이전을 주장하였다. 따라서 춘천은 이를 극복하기 위해서 도로와 더불어 철도부설을 추진함으로서 경성과의 안정적인 교통망을 확보할 뿐 아니라, 도청소재지 춘천과 강원 주요도시를 연결하는 도로를 만들고, 버스 운행노선을 확충하고자 노력했다. 이와같은 노력에도 불구하고 1920년대 강원도청 이전운동은 격렬하게 진행되었고, 철원과 춘천 뿐 아니라 주변의 도시들까지 합세하여 도청이전 문제가 강원도 의회 뿐 아니라 총독부에 안건으로 제기되었다. 도청을 둘러싼 거듭된 지역별 이해관계 대립은 강원도 전체의 발전동력을 저해하는 요소이기도 했다. 강원도는 대관령을 기준으로 하여 영서와 영동이 분리되어 생활권을 구축하고 있었고, 영서는 또다시 춘천권역, 원주권역, 철원권역등으로 분리되어 이권을 쟁취하기 위한 다툼이 계속되고 있었다. 각 지역은 관공서 유치를 통해 지역의 발전을 도모하였고 궁극적으로는 도청을 자신들의 도시에 이전시켜 강원도 유일의 수부도시가 되는 것을 목적으로 삼았다. 따라서 춘천은 이를 극복하기 위한 수단으로서 철도의 부설을 추진하였고 국철부설이 실패하자 사설철도를 통해 도청이전논의를 일단락 시킬 뿐 아니라, 도시의 발전을 도모하고자 하였다. 이 과정에서 민과 관이 합심하여 모금할동을 진행하였다. 경춘선의 부설은 춘천에 제기된 교통시설의 불비를 극복하는 수단이였고, 도청이전논의의 가장 큰 이유였다. 따라서 철도부설 이후 도청이전 논의는 더 이상 제기되지 않았으며, 춘천의 도시발전도 이전보다 더욱 활발히 진행되는 양상을 보였다. 이 글은 춘천의 도시발달 양상을 강원도청의 이전논의를 중심으로 살펴봄으로써 일제시기 도시 간 경쟁이 도시발달의 촉매제로서 활용되는 모습을 확인하였다. 또한 중앙의 일방적 정책 결정이 지방에 미치는 파급력을 확인함과 동시에 민간에서 일어난 유치활동이 관의 결정에 끼치는 영향을 알아보았다.
The paper focuses on the development process of Chuncheon in Gangwon-do Province during the times of Japanese Imperialism; it examines the background and process of the power of Gangwon-do concentrating onto Chuncheon, the struggle for power between the cities surrounding the provincial government, and the construction situation of urban infrastructure since the establishment of the provincial government. Due to the establishment of the provincial office which resulted from the 1896 reorganization of the local government system, Chuncheon became a capital city. As a result, the power that had been shared between Wonju and Gangneung concentrated on Chuncheon. The main reason for Chuncheon becoming the capital city of Gangwon-do was military influence. The influence of military meant stabilization of public order which in turn lead to the inflow of Japanese population. In other words, the combination of military and administration became a factor that reveals the characteristics of early Chuncheon. Chuncheon focused on the expansion of traffic network after the installation of the provincial government. The effort was to develop the city as well as to keep the provincial government which was installed in Chuncheon. The emergence of new cities that grew rapidly after the Japanese annexation of Korea challenged the status of traditional cities. Cheorwon, Gangwon-do was an example of this phenomenon. Cheorwon insisted on the relocation of the provincial government of Gangwon-do because of Chuncheon’s lack of transportation network. In order to overcome the opposition, Chuncheon not only sought to secure a stable transportation network connecting Gyeongseong by building roads and railways, but also worked hard to build roads connecting Chuncheon, the provincial capital, with major cities of Gangwon-do, and strived to expand bus service routes. Despite the effort, the 1920 campaign for the relocation of the provincial government of Gangwon-do was carried out aggressively. Not only Cheorwon and Chuncheon but other surrounding cities as well joined which brought the relocation issue to the the government general as well as the provincial assembly of Gangwon-do. The conflict among the different cities regarding the provincial government became a factor that hindered the development of the entire Gangwon-do province. Daegwallyeong as the middle point, Gangwon-do was divided into Yeongseo and Yeongdong region forming separate settlement zones. Again, Yeongseo region was separated into Chuncheon, Wonju, Cheorwon areas, each striving to secure their own rights. Each area sought to attract government offices to develop their city and ultimately to relocate the provincial government to their city and make themselves the sole capital city of Gangwon-do. Consequently, Chuncheon carried forward the construction of railroads to overcome such opposition. When the attempt to construct the national railroad failed, they aimed to end the provincial government relocation debate and develop the city by constructing private railroads. The people and the government came together to raise funds in the process. The construction of the Gyeongchun Line was a means to overcome the lack of a transportation system in Chuncheon, one of the strongest arguments for the provincial government relocation. Therefore, after the construction of railroads, the provincial government relocation debate was not brought up again and the development process of Chuncheon started to progress faster than before. By examining the urban development of the city of Chuncheon in regards to the relocation debate of the provincial government of Gangwon-do, the paper identifies the competition among the cities during the Japanese annexation of Korea used as a catalyst for urban development. In addition, the paper identifies the impact the unilateral policy decisions made by the central government has on the provinces. At the same time, the paper looks into the influence of the attraction activities driven by private sectors on the decision making process of the government.
Keywords: Gangwon-do, Chuncheon, Chuncheon Yusubu, Chuncheon Secondary Palace, capital city, Cheorwon, Gyeongchun Line, Gyeongchun Highway, provincial government of Gangwon-do