최근 해상에서 일어나는 선박 사고, 기름 유출 등의 사건으로 해양에서의 안전 관리와 환경 오염에 대한 관심이 높아지고 해양 감시에 대한 필요가 증가하고 있다. 해양 감시를 위해 현재 경비정으로 순찰하거나 V-PASS, AIS, 민간 제보에 기반한 방법을 주로 이용하고 있다. 그러나 이러한 방식으로 광활한 해양 영역에서 불법 선박이나 불법 행위를 신속하게 감시하기 어렵다. 해양 사고는 환경적인 특징으로 인해 발생 시 실종자나 사망자가 발생하거나 오염으로 인한 경제적·환경적 피해가 크게 일어날 수 있다. 이러한 피해를 최소화하기 위해서 기존 감시 수단들을 보완하여 상시적으로 해양 감시를 수행할 수 있는 수단이 필요하다. 무인항공기에 영상 센서를 탑재하여 감시를 수행하는 경우 긴급한 상황에서 적시에 감시를 수행할 수 있고, 특정 영역에서 주기적인 감시도 효과적으로 가능하다. 이에 본 연구에서는 무인항공기 멀티센서 시스템을 이용한 해양 감시를 위해 해양에서 취득한 무인항공영상의 지오레퍼런싱 ? 영상 외부표정요소를 결정하는 방법을 제안한다. 해양 환경에서 취득한 영상의 경우 영상 간의 공액점과 지상기준점을 확보하기 어렵기 때문에 전통적인 지오레퍼런싱 방법을 적용하기 어렵다. 이를 극복하기 위해 해양환경을 고려하여 개선된 지오레퍼런싱 방법을 제안하였다. 제안된 방법은 각각 광학영상과 열영상에 적용되는 방법으로 구성된다. 광학영상 지오레퍼런싱은 GPS/INS 데이터를 이용한 직접 지오레퍼런싱 결과를 간헐적으로 관측되는 해상 기준점을 이용해 개선하여 보다 정밀한 외부표정요소를 결정한다. 즉, 영상 간의 공액점 대신에 직접 지오레퍼런싱 결과로 상대 관계를 유지하면서 해상 기준점을 이용해서 절대적으로 보정한다. 열영상의 경우 광학영상에 비교하여 영상 취득 시점에 대한 정확도가 상당히 떨어진다. 이에 따라 GPS/INS 데이터에 기반한 직접 지오레퍼런싱을 적용하기 어렵다. 대신에 앞서 정밀하게 지오레퍼런싱된 광학영상을 기준으로 열영상을 조정하는 방식으로 외부표정요소를 결정한다. 영상의 종류에 따라 결정된 외부표정요소의 정확도를 검증하였다. 81장의 광학영상과 50장의 열영상을 이용하여 지오레퍼런싱을 수행하였는데, 영상은 취득된 고도에 따라 분류되고, 해안에서 취득된 영상과 해상에서 취득된 영상으로 구분된다. 해안영상의 외부표정요소에 대한 검사점의 RMSE(Root Mean Square Error)가 직접 지오레퍼런싱을 적용한 경우 2.69m, 제안된 방법을 이용한 경우 0.52m 이내로 결정되었다. 해상영상에 대한 검사점의 RMSE는 직접 지오레퍼런싱을 적용한 경우 3.44m, 제안된 방법을 이용한 경우 1.96m 이내로 결정되었다. 해안영상을 이용한 경우에 비해서 해상영상 외부표정요소의 정확도는 낮게 나타나지만, 해상에서도 영상의 외부표정요소가 효과적으로 개선되는 것을 확인하였다. 본 연구에서 제시한 광학영상과 열영상의 지오레퍼런싱 방법을 해양 감시를 위해 취득한 무인항공영상에 적용하여 외부표정요소를 결정하였다. 또한, 외부표정요소를 이용하여 영상에 나타난 지상점의 위치를 결정하고 정확도를 검증하였다. 이를 통해 무인항공영상으로부터 선박과 같은 해양 감시 대상인 주요 객체의 위치를 정밀하게 결정할 수 있을 것이다. 이는 해양 감시 관련기관의 현장 파악과 의사결정 지원 등에 효과적으로 적용 가능하다고 판단된다.
ecently, marine accidents, oil spills, etc. have increased interest in marine safety management and environmental pollution. For marine surveillance, monitoring by patrol boats or methods based on V-PASS, AIS, and reports received from people are mainly used. In this way, however, it is difficult to quickly monitor illegal ships or activities in the wide-ocean area. In the event of a marine accident, the environmental characteristics of the sea may lead to missing or death people, or economic and environmental damage due to pollution. In order to minimize such damages, it is necessary to supplement the existing monitoring means and to carry out the ocean surveillance at all times. When a surveillance is carried out by mounting an image sensor on the UAV, the surveillance can be performed in an emergency in timely, and regular monitoring can be performed in a specific area. In this study, we propose a method of image georeferencing ? to determine the position and attitude of the image acquired at marine for monitoring the sea using a UAV multi-sensor system. In case of acquired images in the ocean, it is difficult to apply the existing georeferencing method since it is hard to obtain ground control point with the ground reference points between images. To overcome this problem, we propose an improved image georeferencing method considering the marine environment. The proposed method is divided into two types, which are applied to optical image and thermal image respectively. Optical image georeferencing improves the accuracy of the EOP, which is based on intermittently observed ground control points. In other words, instead of the conjugate points between images, the relative relationship is maintained as the result of direct georeferencing, and is absolutely corrected using the ground control points. In the case of the thermal images, the accuracy of the tagged image acquisition time is lower than with the optical images. Therefore, it is difficult to apply direct georeferencing based on GPS/INS data. Instead, we determined EOP of the thermal image by adjusting thermal image based on the precisely georeferenced optical images. We verified the accuracy of the georeferenced EO. The georeferenced image consists of 81 optical images and 50 thermal images. These images were classified into the ground or the ocean images according to the main target areas acquired altitude and place from the ground or the ocean. The Root Mean Square Error (RMSE) of the CP for the EOP of the images from the ground was determined to be 2.69 m based on the direct georeferencing and 0.52 m based on the proposed method. The RMSE of the CP for the images from the marine was determined to be 3.44 m based on the direct georeferencing and 1.96 m based on the proposed method. The accuracy of EOP of the ocean image was lower than that of the case of using the ground image. However, we confirmed that the EOP of the ocean image can be improved. In this study, we applied the proposed optical and thermal image georeferencing method to the UAV images for marine surveillance to determine EOP of the images. In addition, we determined the position and verified the accuracy of the ground points at the image. This results will allow us to precisely determine the location of key objects such as vessels from UAV images. It can be effectively applied to knowing the situation about the field and the supporting decision making of the marine surveillance organizations.
제1장 서론 1제1절 연구 배경 1제2절 선행 연구 6제3절 연구 목표와 범위 9제2장 이론적 배경 11제1절 좌표계 변환 11제2절 지오레퍼런싱 13제3장 지오레퍼런싱 방법론 17제1절 시스템 캘리브레이션 19제2절 광학영상 지오레퍼런싱 25제3절 열영상 지오레퍼런싱 31제4장 실험과 결과 분석 35제1절 시험 대상 지역과 데이터 취득 35제2절 광학영상 데이터 처리와 정확도 검증 421. 시스템 캘리브레이션 422. 센서 지오레퍼런싱 453. 외부표정요소의 정확도 검증 51제3절 열영상 데이터 처리와 정확도 검증 551. 센서 지오레퍼런싱 552. 외부표정요소의 정확도 검증 57제5장 결론 59참 고 문 헌 62ABSTRACT 66